Deze avond stond in het teken van een bijzonder thema: het vergelijken van luidsprekerkabels.
Inmiddels zijn de meesten onder ons wel overtuigd dat goede kabels een set naar een hoger niveau kunnen tillen (of omgekeerd: slechte kabels kunnen een goede set niet optimaal tot zijn recht doen komen).
Toch blijft de vraag:hoe groot zijn de verschillen tussen kabels in zeer uiteenlopende prijsklassen?
Hoe smaakafhankelijk zijn deze verschillen? Daarom werd op deze avond een viertal sets speakerkabels door de voltallige AOB jury op punten beoordeeld, als ware het een auditie voor Idols.
Welke kabels doorgingen naar de volgende ronde, lees je hieronder…
AOB clublid Peter Wouters was zo vriendelijk geweest om voor deze auditie zijn tweede set (ja schat, bij AOB heeft echt iedereen TWEE sets!....) ter beschikking van de wetenschap te stellen.
Deze set bestond uit een MC-3R Mei-Ching buizen voorversterker (gemodificeerd door Peter de Bruin van Acoustic Dimension) en 2 digitale mono eindversterkers van Acoustic Reality, goed voor 500W @ 8 ohm.
Als bron werden het MCD-403 loopwerk van Advance Acoustics en de Digital III DAC van PS Audio ingezet.
Alle bekabeling was single ended (cinch).
Verder werd er gespeeld met monitorspeakers van Edmacoustics van oude bekende Edwin Maas.
De kabelkandidaten, die auditie kwamen doen, waren:
In-Akustik Black&White 1302 (richtprijs 540€ bij 3m lengte)
In-Akustik Black&White 1102 (richtprijs 250€ bij 3 m lengte)
NordOst Frey (prijs 2529€ bij 3 m lengte)
Zelfbouw biwire kabels Hans van Liempd (niet commercieel verkrijgbaar,
Array Geode-2 (595€ in 2 m single wire) is gebaseerd op dit concept)
Om zo eerlijk mogelijk te kunnen vergelijken, werden bij iedere kabel dezelfde vier geluidsfragmenten gespeeld op zo goed mogelijk hetzelfde volume.
Deze fragmenten waren:
Kari Bremnes - Gade vet Gade (Gade vet Gade)
Bill Miller - Two Hawks (The red road)
Tony Bennett / Stevie Wonder (songtitel onbekend)
Joshua Samson - Caribbean Shake
Hans van Liempd had het een en ander grondig voorbereid en formulieren gemaakt, waarop iedereen de kabels kon beoordelen op vooraf bepaalde aspecten.
Er werden punten gegeven voor de prestatie op het gebied van helderheid, dynamiek en transparantie.
Daarnaast werd elke kabel beoordeeld op de aspecten warmte, vloeiendheid en rust.
De ingevulde formulieren zijn door Hans verzameld en geanalyseerd, uiteraard onder nauwgezet toezicht van de
plaatselijke notaris.
Het hieruit ontstane beeld is verwerkt in onderstaand verslag.
De In-Akustik 1302 kabels werden beschouwd als de referentiekabels; hiermee speelt Peter normaal gesproken in zijn set. Al meteen blijkt dat dit relatief betaalbare setje zeer lekker speelt!
Een mooie, vloeiende en natuurlijke sound, een behoorlijk groot stereobeeld en goede dynamiek. Alleen het laag wordt door de meesten beoordeeld als relatief wollig. Maar verder een hele prettige set om naar te luisteren. Aan deze kabels werd door de AOB jury een totale score van 7.6 toegekend. Een rapportcijfer, waar de meesten onder ons zich vroeger niet voor hoefden te schamen…
Vervolgens werd overgestapt naar de goedkopere In-Akustik 1102 kabels van Peter. En het effect was meteen overduidelijk: de overtuigingskracht van de set was voor een groot deel weg! Met name de dynamiek was beduidend
minder, ook de ruimtelijkheid en detaillering deden stappen achteruit. Het laag leek wat minder sterk aanwezig en leek daardoor voor de meesten iets strakker dan bij de 1302 kabels.
Desondanks konden deze kabels de AOB-ers niet echt bekoren: een gemiddelde score van slechts 5,4.
Conclusie: een mindere kabel kan het niveau van een set echt behoorlijk doen kelderen!
Vervolgens werden de NordOst Frey kabels van clublid Jan Nouwens aangesloten. Dit is een set uit het hogere prijssegment; uiteraard was iedereen benieuwd in hoeverre dit wordt weerspiegeld in een hoorbaar betere
performance. Al snel bleek dat dit echt goede kabels zijn: de overtuigingskracht en dynamiek van de set, zoals gehoord met de referentiekabels, keerden terug, maar dan op een nog hoger plan. Vergeleken met de In-Akustik 1302 klonk de set met de NordOst Frey nog natuurlijker en vloeiender, zonder dat dit ten koste gaat van de dynamiek, integendeel. Het laag werd een stuk strakker dan met de referentieset.
De AOBers blijken zeer lovend over de muzikaliteit en openheid van deze kabels, waarmee het totale plaatje in balans is. Dit weerspiegelt zich in een gemiddelde score van 8,3!
Duidelijk is: kost een paar centen, maar dan heb je ook wat…
Als laatste werden de zelfbouwkabels van Hans van Liempd beluisterd. Hans heeft deze kabels zelf gevlochten; de beluisterde set bestond uit separate kabels voor het mid/hoog en laag. Zoals velen zullen weten, is het
basisconcept van deze kabels gebruikt voor de Geode-2 kabels van Array, waar Chris van Liempd ontwerper is van hun befaamde versterkers. Omdat de mensen van Array de probeersels van Hans zo goed vonden klinken, werden
de Opal interlinks en Geode-2 luidsprekerkabels toegevoegd aan het product assortiment. Tijdens onze luistertest bleek dat deze kabels inderdaad echt goed klinken en zich goed konden meten met de veel duurdere NordOst Frey
kabels. De kabels van Hans werden door de meesten als iets warmer beoordeeld doordat het hoog iets minder ver lijkt door te lopen dan bij de NordOst Frey. Daarnaast was het laag iets minder strak dan bij de NordOstkabel en vonden sommigen het beeld daardoor iets rommeliger en minder rustig.
Desondanks waren veel mensen te spreken over de warme, vloeiende en natuurlijke klank met deze kabel.
Dit kwam tot uitdrukking in een totaalscore van 8,2, slechts een fractie achter de NordOst Frey!
Een knappe prestatie.
Al met al werden 3 van 4 kabels door de AOB jury doorgestuurd naar de volgende ronde, met de NordOst Frey en de zelfbouwkabels van Hans als duidelijke winnaars. De verschillen tussen die twee laatste kandidaten zijn klein en welke als beste uit de bus komt, hangt sterk af van je persoonlijke smaak en het karakter van je set. En uiteraard of je vrouw dit jaar nog op vakantie wil, of niet: van het prijsverschil kun je samen nog lekker een
weekje op pad!
Na de pauze werd verder gespeeld met een Audionote M3 voorversterker en een Audionote DAC Kit 2 converter, beiden gemodificeerd door Edwin Maas. Ook hiermee werd allereerst geluisterd naar de vier testtracks.
Hierbij viel op dat de Audionote set een natuurlijker en vloeiender mid/hoog neerzette, maar in het laag volgens de meesten minder presteerde dan de eerste setup.
Hierdoor klonk het totaalbeeld voor enkelen wat erg vol en rond, hetgeen niet bij iedereen tot onverdeeld positieve reacties leidde.
Desalniettemin werd vervolgens nog gezellig genoten van door de leden meegebrachte muziek:
Janine Janssen - Vivaldi, The Four Seasons (The Four Seasons)
Tony Bennett / Stevie Wonder - Good morning heartache
Joni Mitchell - Shine (Shine)
Madeleine Peyroux - Damn the circumstances (Bare Bones)
Randy Newman - Easy Street (Harps and Angels)
John Moulder & Ken Hall - La Fiesta (NAIM – the Hifi collection)
verschillende artiesten o.a. Charlie Hunter, Norah Jones (Best of Jazz)(EMI)
Testtonen (Chesky Records Jazz Sampler Vol 1) (Chesky JD37)
Het was een gezellige en dit keer ook weer zeer leerzame avond. De invloed van kabels in het algemeen en luidsprekerkabels in het bijzonder op de performance van een set is substantieel.
Daarbij hoeven zeer goede kabels geen vermogen te kosten om toch het beste uit je set te halen.
AOB wil Peter Wouters graag van harte bedanken voor het ter beschikking stellen van zijn set.
Een betaalbare set, die absoluut lekker klinkt!
Daarnaast willen we Hans van Liempd hartelijk bedanken voor de uitstekende organisatie van deze thema avond.
En natuurlijk Peter, Hans en Jan voor het ons laten kennismaken met hun kabels.
Wellicht dat we volgend jaar weer een soortgelijke thema avond in het programma zullen opnemen.
Verslagen
2009
|