© AOB 2001,



Augustus 2015 Verslag EC Designs

Vanavond zijn John en Gorden Brown van EC designs weer bij ons te gast. Binnen het bedrijf zorgt John voor de designs en de techniek, en Gorden neemt de software voor zijn rekening. Twee jaar geleden hebben zij bij ons ook al een top demonstratie gegeven, en wij waren vanavond zeer benieuwd naar wat voor moois zij in de tussentijd ontwikkeld hebben. Ze hebben vandaag een nogal fraai vormgegeven audiosysteem meegenomen, wat niet alleen imposant oogt, maar vooral ook goed presteert. Het principe van deze elementen, een DAC met volumeregeling, en 2 monoversterkers, is dat de voeding gescheiden is van de elektronica die de voeding nodig heeft. Dit heeft als voordeel dat de voedingen geen storing kunnen veroorzaken op het elektrische circuit, en dat er een minimale warmte-ontwikkeling optreedt in het apparaat. Hierdoor is er minder koeling nodig, en presteert het apparaat optimaal. De warmteontwikkeling in de versterkers wordt tevens beperkt door een interactieve aansturing van de speakers. De tegen-EMK energie wordt met deze techniek direct teruggegeven aan de versterker, en als het ware gerecycled, waardoor de versterker uiteindelijk veel minder vermogen hoeft af te geven. De behuizingen van de apparaten zijn ook bijzonder plat (12mm) waardoor de afvoer van warmte zo effectief mogelijk verloopt. Apparatuur EC designs Mosaic 16 USB DAC 1500 EC designs Equilibrium 25W 1000 EC designs luidspreker: demo, geen type, niet voor verkoop Bekabeling is zelf ontwikkeld De DAC De DAC heeft een relaisgestuurde volumeregeling, wat zorgt voor een optimale resolutie en een bit-perfect weergave. De DAC werkt met 3 niveaus, namelijk +, 0 en -, in plaats van 1 en 0. De Mosaic 16 DAC is eigenlijk een 17 bits DAC. Er is 1 bit extra om + en - aan te geven, een polariteitsbit. De voeding voor de DAC is een gebalanceerde digitale voeding. Hierdoor staat de uitgang op 0 volt, waardoor geen koppelcondensator nodig is, en vervorming wordt voorkomen. Het signaal wordt volledig geregeld door weerstanden. Er komen dus geen storingsgevoelige op-amps of elco’s aan te pas. De DAC heeft 2 clocks: 1 voor de communicatie met de bron (PC/NAS) en 1 voor het audiosignaal. Hier zit een correctiesysteem op, voor wanneer deze clocks invloed zouden hebben op elkaar, en timingfouten veroorzaken. Voor deze correctie is de ‘Fuzzy logic masterclock’ ingezet. Deze masterclock wekt zelf de correcte frequentie voor elke sample rate op, waardoor timingfouten tot een minimum worden beperkt. De correctie die dan nog plaatsvindt is onhoorbaar. De versterkers De voedingen zijn van de eindtrappen gescheiden, om storende magneetvelden en mechanische resonantie buiten de behuizing van de versterker te houden. Hierdoor is er ook een lage bron/ruis verhouding haalbaar. De eindtrap krijgt tevens schone voeding, waardoor de feedbacklus ook goed werkt. De luidsprekers De afmetingen van de kast zijn dusdanig berekend, dat er zo min mogelijk storende resonanties hoorbaar zijn. De luidsprekerkast is opgebouwd uit meerdere kamers, en heeft een bassreflexpoort aan de achterzijde. De toegepaste drivers zijn van visaton. De tweeter is keramisch. De kabels John heeft de luidsprekerkabels zelf gemaakt, heeft hiervoor een 12 tal koperen draden, met hoge weerstand, in elkaar gedraaid, waardoor het Eddy current verlies zo minimaal mogelijk is. Binnen het systeem is het impedance matching systeem toegepast. Dit houdt in dat de juiste uitgangsimpedantie ervoor zorgt dat het materiaal van de interlink weinig invloed meer heeft op het signaal, omdat het signaal voldoende sterk is. Hoe klinkt de set? Prettig om naar te luisteren. Voldoende ruimtelijkheid en dynamiek. Laagweergave is voldoende, alhoewel het wel ietsje meer aanwezig mocht zijn, maar er zijn ook geen grote woofers in de speakerkast aanwezig. Middengebied wordt mooi natuurlijk en helder weergegeven, en het hoog is goed gedetailleerd. Hoog en midden kunnen echt verrassend boven het laag uit springen, wat zorgt voor een heel open weergave. Instrumenten kunnen op deze set heel natuurgetrouw en muzikaal klinken. Warmte in stemmen is goed hoorbaar. De hele lage tonen leken even afwezig, maar dat de set hier toch best goed mee weet te dealen horen we bij het nummer ‘Beat hotel’ van Allan Taylor ineens heel duidelijk. Wel nog wat bescheiden, maar dat kan een kwestie van smaak zijn, en is uiteraard ook afhankelijk van de ruimte waarin uiteindelijk gespeeld wordt. Bij dit nummer komen de hoge tonen weer heel mooi sprankelend boven de rest uit. De instrumenten zijn goed te onderscheiden binnen het nogal brede weergavespectrum wat deze set uitstraalt. Althans, bij een goede opname als deze. Playlist Pooka – The insect (Focal JMlab demo CD 4) 2 Cellos – The trooper overture (Celloverse) Billie Holiday – Just one of those things (Songs for destingué lovers) Bianchi-Preda – Sonate di Lucca op. 3 (The absolute sound TAS 2001) Allan Taylor – Beat hotel (Closer to the music volume 1) Siri Gjaere – Loveless café (TAS 2009) Na pauze: Barb Jungr – Sara (TAS 2011) Skunk Anansie – Hedonism (Dali CD volume 2) Willie Nelson – Unchained melody (Audiophile male voice) Alison Krauss – Stay (Best audiophile voices) Sara K – Vincent Cujo – Fat ass joint (Nu jazz essentials) Na de pauze onder andere het nummer ‘Sara’ van Barb Jungr. Een mooi warme, en gedetailleerde stemweergave, helder en natuurgetrouw pianogeluid. Hoewel het nummer best dynamisch is, is er ook enige rust en bescheidenheid in het nummer te bemerken. Hierna een nummer van Skunk Anansie, iets heel anders. Een nummer waar je normaal gesproken niet voor zou gaan zitten, maar op deze set wel. Wij bedanken John en Gorden voor wederom een indrukwekkende avond. We hebben weer wat moois gezien en vooral gehoord! Technische informatie en informatie over de ontwerp filosofie van EC Designs kan je vinden in dit document. Verslag: Cyriel Hoenen Foto's: Jeroen Klijntunte