© AOB 2001,



16 augustus 2018 Verslag Terrason Audio

Op deze demo-avond stelt Cor ons voor aan Ewald Verkerk van Terrason Audio. Terrason Audio is importeur distributeur van een aantal mooie merken waaronder Arcam, Ruark Audio Mola Mola, Vivid Audio en Audeze. In juli 2015 was Ewald ook al te gast, toen nog uitkomend voor Audiac en toen lieten hij ons horen dat er met een redelijk budget ook al een goede sound neergezet kan worden. De set die Ewald vanavond heeft meegenomen voor de demonstratie is wat kostbaarder en bestaat uit • Mola Mola Makua €8.490 met intergrated D-A convertor insteekboard €5.990 • Mola Mola Kaluga eindversterkers €5.990 per stuk • Vivid Audio GIYA G4 S2 luidsprekers €29.990 • Vivid Audio GIYA G4 Woodblock €1.698 • SOtM sMS-200ultra Netwerkspeler • Accusound bekabeling • NAS met muziekbestanden Ewald stelt hardop de vraag met wat voor muziek begin je eigenlijk een audio demonstratie Uit het publiek roept iemand Rammstein maar Ewald had zelf een andere opener welke zijn dochter had aangegeven en werden we getrakteerd op Ariane Grande met het nummer Get on your knees. Dit nummer blinkt niet uit in opname kwaliteit en valt niet in de muzikale keuze van de luisteraars maar het heeft wel veel sub-laag. Aan een paar leden, waaronder ik zelf, wordt gevraagd om onze hand op de kast te leggen en te voelen of we kasttrillingen kunnen waarnemen. We kunnen concluderen dat bij heel veel laagweergave op luid niveau we zeer weinig tot geen kasttrillingen kunnen waarnemen. De kasten zelf zien er zeer futuristisch uit met die krul naar achteren toe maar dit is niet alleen van esthetisch aard maar heeft ook een belangrijke functie voor de bas. Uitleg van Vivid Audio Het grote technische probleem met baseenheden is niet de vorm van de geluidsgolven, zoals in midden- en hoogfrequente drivers het is de enorme hoeveelheid lucht die ze produceren. We gebruiken geventileerde kasten om de prestaties bij lage frequenties te verbeteren. Geluid vanaf de achterkant van de driver zorgt ervoor dat lucht door een poort naar binnen en naar buiten stroomt, waardoor de kegeluitstoot en vervorming worden verminderd - maar alleen als de lucht soepel beweegt. In veel systemen is de poort gewoon een buis; en waar het de kastmuur ontmoet, is er een harde rand. Dit creëert turbulentie die op hogere geluidniveaus te horen is als een duidelijk 'chuffing' geluid. Dus in Vivid Audio-luidsprekers worden zowel de binnen- als de buitenzijde van de baspoorten voorzichtig uitgebogen, waardoor de luchtstroom vloeiender wordt en turbulentie en vervorming worden geëlimineerd. Een andere belangrijke bron van resonantie beïnvloedt het geluid van de achterkant van de driver, dat stuitert tussen de boven- en onderkant van de behuizing, waardoor bepaalde frequenties gaan rinkelen. De conventionele oplossing is om gewoon de hele ruimte te vullen met vulling, maar terwijl dit de resonanties enigszins verzwakt, neemt het ook de basenergie uit de poort weg. Taps toelopende buizen direct bevestigd aan de achterkant van de drivers zijn de complete oplossing voor het voorkomen van resonanties in de midden- en hoge frequenties, maar dezelfde techniek toegepast op de baskamer resulteert in een zeer slechte uitvoer van lage frequenties. Bij Vivid Audio hebben ze een behuizing ontwikkeld die het beste van beide combineert. De reflexkamer eindigt in een exponentieel taps toelopende buis met een snelheid van tapsheid (bekend als de afsnijfrequentie) vier maal de poortafstemming. Hierdoor blijft de uitvoer van de poort volledig onaangetast, maar worden de resonanties van de kast geëlimineerd. Dit (gepatenteerde) ontwerp van de behuizing geeft de luidsprekers een uniek, opgeruimd baskarakter, terwijl de conische hoorn de Giya-luidsprekers ook een opvallende en onderscheidende contour geven. Door de Reaction Cancelling Compliant Mount (Bass driver die tegenover elkaar zitten) hebben we geen gewicht nodig (zelfs het vlaggenschip Giya G1 Spirit weegt slechts 80kg) maar er is stijfheid nodig. Dus, we bouwen onze kasten met behulp van een vacuuminfused glasvezelversterkt composiet, waardoor we rigiditeit kunnen toevoegen precies waar het nodig is. De GIYA G4 S2 weegt daardoor maar 15 Kg want mij zeer verbaasde omdat het er wel zeer massief uitziet. De muziek die volgt loopt uitéén in stijlen maar laat goed horen wat het systeem kan brengen. De Mola Mola en Vivid audio combinatie geeft weer wat het bron materiaal in zich heeft en ik dwaal een beetje af met het idee hoe dit bij mij thuis zou kunnen klinken met de aanwezige akoestische aanpassingen…. Tot aan de pauze worden de volgende muziekstukken ten gehore gebracht - Tarantella Napoletana – Tono Hypodorico door L’Arpeggiata - Satan your Kingdom – Willie Nelson - She allready made up het mind - Lyle Lovett - Ultime Cosmos – Lucien Dubuis Trio & Marc Ribot - Riders on the Storm – Luca Aquino (cover) - Do nothing till you here frome me – Ella Fitzgerald - Continuum – Justin Taylot (Klavecimbel) - Dusk – Qope (opgenomen in een Kerk te Schiedam) - Aerosmith – Walk this way Ewald prijst van de Mola Mola combi vooral de voorversterker aan, met zijn jaren langen ervaring in de audiowereld is hij van mening dat dit één van de beste voorversterker is die ooit is gemaakt. De S2 uitvoering van de Giya 4 heeft t.o.v. de eerste versie een versterkt front en een verbeterde crossover filter. De kleur van het meegebrachte exemplaar vind ik persoonlijk heel mooi en vanuit de zaal wordt er opgemerkt dat dit lijkt op de kleur welke je kan vinden op de muren van het Rijksmuseum. Na verdere uitleg over het grote voordeel van de tubes achter de drivers heeft Ewald ook wat losse onderdelen meegenomen om het wat tastbaarder te maken. Eén van die onderdelen is de tapered Tube loading. Uitleg van Vivid Audio over de tapered Tube loading Voor de luisteraar is het geluid dat geproduceerd wordt aan de voorkant van de luidspreker natuurlijk het belangrijkste. Voor ons als ingenieurs is de kwestie van het geluid dat van achteren komt net zo belangrijk. Tenzij het is opgenomen of verdwenen, zal het reflecteren van de achterwand van de kast en interfereren met de voorwaartse straling waardoor het ongewenste kleur en resonantie toevoegt. Onze oplossing is Tapered Tube Loading (TTL), die is ontworpen om het achterwaartse geluid te absorberen. De driver is gekoppeld aan een buis die exponentieel versmalt en is gevuld met wolvezel. De taper comprimeert op natuurlijke wijze het dempende materiaal, zodat aan het einde van de buis het geluid volledig wordt geabsorbeerd; niets wordt door het diafragma teruggekaatst. TTL is nu onze standaardoplossing voor alle Vivid Audio midden- en hoge frequentie-eenheden. Ewald verteld in vogelvlucht de geschiedenis van Laurence Dickie en zijn carriere bij B&W. Laurence Dickie is ook de ontwerper van de roemruchte B&W Nautilus luidspreker. Hij leidt nu een enthousiast R&D-team, dat de bij de Nautilus opgedane ervaring combineert met actuele kennis om te komen tot de Vivid luidsprekers. Na de pauze uiteraard meer muziek aangevuld met verhaaltjes en meer uitleg, dit brengt Ewald op een leuke en enthousiaste wijze. De volgende muziekstukken worden ten gehore gebracht - Les Bruxes – Niet bekend van wie dit is maar het klinkt zeer interessant en wordt wonderschoon weergegeven. - Shostakovich Symphony no 8 in C minor, Op. 65 Allegro non troppo – Leonard Starkin - Mooie opname en geweldig weergegeven. - Tom Waits – Franks Wild Years - Aafke Romeijn – Karakter - The Flamong Lips – A Day In the Life (Beatles cover) - Benny Carter – A Walkin’ Thing - Nathalie Merchant – Motherland - Wilco – Impossible Germany Tijdens alle nummers die passeren hoor je duidelijk dat het systeem wat hier de muziek maakt niets verbloemt, zoals het op CD of in de streaming file staat zo wordt het weergegeven. We hebben vanavond weer iets heel speciaals gehoord en dan rest ons niets anders dan Ewald te bedanken met een fles wijn en een dikke thumbs up voor het systeem wat hij ter demonstratie heeft meegebracht. Veslag Dennis Muijs Foto’s Jeroen Klijntunte