14 maart 2019 Verslag "Maya Fridman & Chiropter 107 MKII"

Op 14 maart waren wij getuigen van een prachtig optreden van celliste Maya Fridman. Deze solo-performance zal bij de aanwezigen nog lang in de herinnering blijven. Bij het organiseren van dit optreden wist ik van tevoren dat er ook enige elektronica aanwezig moest zijn, bij alle keren dat ik Maya live heb zien spelen werd zij begeleid door een aantal backing tracks. Dus, een cd speler, versterker en luidsprekers moesten aanwezig zijn. Maya werd bijgestaan door Ben van Leliveld, die de vorige maand al voor een verbazingwekkende demo zorgde. Ben geeft ons nog uitleg over Maya en het TRPTK label. Maya speelde voor ons de volgende nummers: Bach – 1st Cello suite Bach – 2nd Cello suite (prelude) Peteris Vasks – Pianissimo Karen Takana – The song of songs Giovanni Sollima – Hell 1 Michael Gordon – Light is calling Wat het optreden van Maya zo speciaal maakt, is dat zij een echte show ervan maakt. Van begin tot einde van elk muziekstuk is duidelijk te zien dat zij volledig opgaat in de muziek die zij speelt. Om dit live, van kortbij, te zien en te horen is een belevenis die je niet vaak meemaakt. Maya laat ons alle mogelijkheden van dit prachtige instrument horen en neemt ons mee op reis, want ik zie iedereen om mij heen genieten, van wat er te zien en te horen is. Binnen een audioclub moet dat toch niet zo moeilijk zijn. Cyriel bood meteen aan om zijn nieuwste creatie neer te zetten. Dit bleek een mooie, modern ogende monitor luidspreker te zijn. Voor aanvang van de ledenvergadering stond de installatie al lekker te spelen. De eerste indruk was al meteen goed. Na de ledenvergadering kwam Maya binnen en konden we de set gaan opbouwen voor haar performance. Uiteraard moest er ook een soundcheck plaatsvinden om het volume aan te passen aan het volume van de cello. Wat al snel bleek is dat bij het nummer The Song of Songs het sub-laag niet aanwezig was. Dit werd door al snel door Ben van Leliveld opgemerkt. Door ondergetekende werd dit echter niet als storend ervaren. Ja, het zou nog indrukwekkender geweest zijn als de monitors tot 20 Hz doorliepen, maar dit kun en mag je niet verwachten van een luidspreker van dit formaat. Zeker als je het vergelijkt met hoe de backing tracks klinken in een theaterzaal. Naar verwachting hielden de monitors zich prima staande. Het volume had voor mij wat minder gemogen, af en toe kwam Maya met haar cello er nauwelijks bovenuit. Maar misschien kwam dit ook omdat ik recht voor een van de monitors zat. Na het optreden werd er nog een uurtje nagepraat. Op de “achtergrond” werd er uiteraard nog wat muziek gedraaid. Het volume was hierbij een stuk hoger, van achtergrondmuziek was dus eigenlijk nauwelijks sprake. Wat hierbij wel opviel is dat de monitors beter presteerden dan op lager volume. Van huiskamervolume was echter geen sprake meer. Ik ben ervan overtuigd dat deze monitors in een kleinere ruimte beter zullen presteren. Niet qua volume (dat is wel ok), maar het algehele geluidsbeeld zal in een gemiddelde woonkamer absoluut beter tot zijn recht komen. Specificaties: De 1 inch dome tweeter en de 7 inch norex midwoofer worden gescheiden bij 3,5 kHz middels een eenvoudige filter. De speakerkast heeft veel aandacht gekregen: Er zijn compartimenten met zand toegepast en diverse geluiddempende materialen gebruikt. De speaker weegt 14 kg zonder voet. Verder heeft de speaker een speciaal bassreflexsysteem waarbij de opgebouwde druk wel de kast kan verlaten,maar de conus niet te ‘los’ beweegt. Voor meer info zie www.chiropteraudio.nl apparatuur: Chiropter 107 MkII: €650,-/set NAD c375BEE geďntegreerde versterker: €1400,- NAD c521BEE cd speler: €400,- Supra netkabel: €200,- QED interlink: €50,- Verslag: Edwin Beukers/Cyriel Hoenen