April 2014 Verslag Demo Audiofile

Afgelopen maand hebben we een DAC ‘shoot-out’ gehad en vanavond krijgen we een heuse versterker ‘shoot-out’. De versterkers liggen in de prijsrange van ongeveer € 8000,- tot € 13.000,-. Iedere versterker met zijn eigen concept en klankvoorkeuren.

De Devialet klasse D versterker timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg met een streamer-versterker concept en strak design. Benieuwd hoe hij zich ten opzichte van de ‘oud gediende’ topmerken Ayre en Pass Labs gaat bewijzen. Michel Keyner van  Audiofile en de Devialet Store is een muziekliefhebber en basgitarist. Zijn zaak is gevestigd in het Noord-Brabantse ’s Gravenmoer. Hij heeft 2 luisterruimtes waar hij diverse producten heeft staan.

Magico, Sonus faber met Devialet. Michel richt zich op compacte moderne audiosystemen. Streamen, draadloze speakers, actieve speakers kortom compacte systemen. Integratie van audioapparatuur integreren in de ruimte is zijn uitdaging bij klanten. Hij let daarbij ook op de mooiheid van de producten. Hij wil vanavond mooie muziek laten horen op mooie (=muzikale) apparatuur. Michel heeft zijn beste versterkers meegenomen want het doel is vergelijk van topversterkers.

Apparatuur:

  • Versterkers
    Devialet 240 (ingebouwde DAC) € 13.000,-
    Ayre AX-5 (zonder DAC) € 11.500,-
    Pass Labs INT 150 (zonder DAC) € 7.800,-
  • DAC
    AMR buizen DAC € 3.600,-
  • Weergevers
    Triangle Magalan Cello € 9.000,-

Audio Streamer Avia Media RipnPlay € 1.000,- De Devialet is een klasse D versterker die sinds 2010 werkt met digitale bronnen zoals een ingebouwde streamer (meerprijs € 1000,-). Er zijn 3 types te weten de 110, 170 en de 240. Ook is het mogelijk een 500 systeem te maken en dat betekent dat er 2 stuks 240 in mono worden geschakeld, maar dat is voor zeer grote systemen. Het grootste verschil zit tussen de 110 en 170. Als je de 170 hebt gehoord dan kun je niet meer terug, zegt Michel. Het design van deze versterker is strak te noemen en modern. Zelfs de afstandsbediening straalt design en klasse uit. De Fransen hebben altijd al oog gehad voor modern ontwerp en dat zie je hier goed in terug. Voor de koeling heeft men niet gekozen voor een ventilator maar voor gefreesd aluminium. De unieke hoogwaardige techniek zie je ook in de aanpasbare aansluitmogelijkheden. Je kunt digitale- en analoge bronnen aansluiten en hij heeft ook een phonotrap en streamermodule (optie) aan boord. Interessante techniek!
Playlist:

  • Nils Lofgren – Wonderland
  • Livingston Taylor – Isn’t she lovely
  • Yello – Part Love
  • Diana Krall – The Look Of Love
  • Mari Kodam – Adagio Grazioso
  • Mc Kinley Black – My diamond mine
  • Hans Theessink – Going to Dallas
  • Tom Chui & Anthony Aibel – Allegro molto
  • Eva Cassidy – Fields of gold
  • Jan Akkerman – As Long As You’re Near
  • Wende – Adem Uit (Wende in Carré)
  • Nils Lofgren – Keith don’t go

We starten de ‘shoot-out’ en aan de zaal is te horenvoelen dat men zeer benieuwd is.

A) Michel begint met de Pass Labs versterker. Nils Lofgren met Wonderland klinkt mooi ingetogen. Wat opvalt is de scherpe focuseringplaatsing van de stem. Zodra Michel een muziekstuk (vroeger zeiden we plaatje) met meer pit opzet komt er gelijk meer leven in de brouwerij. Best knap als je bedenkt dat we met 30 man in een grootte zaal zitten. Hij draait ook Diana Krall en mijn avond is alweer goed. Hierna wisselt Michel over naar de Ayre.
B) Wat mij opvalt dat er meer detaillering hoog, scherptedynamiek en bass te horen. Deze versterker haalt er nog iets meer uit dan de Pass Labs. Er zit ook meer rust en natuurlijk-heid in het geluid. De zaal vult zich nog gemakkelijker met muziek. Beide versterkers klinken goed en per muzieksoort verschillen de indrukken. De meerderheid van de aanwe-zigen kiest voor de Ayre. Voordat we gaan omschakelen naar de Devialet luisteren we naar een klassiek pianostuk opgenomen door Pentatone. Eva Cassidy met Fields of Gold kan natuurlijk niet ontbreken deze avond, mooie stem, song en opname. Dat geldt ook Hans Theesink. Na nog enkele nummers volgt er een pauze.
C) Als derde versterker is de Devialet aan de beurt. Michel krijgt de aandacht door te roepen dat deze versterker als beste van de we-reld is getest. De spanning stijgt. De stem is levensecht in al zijn nuances, is het eerste wat in mijn gedachte verschijnt. (micro)detailrijk en zuiver. Ten opzichte van de eerdere versterkers is het voor mij even wennen aan het zuivere geluid, maar dat is persoonlijk en daar mag geen waarde oordeel aan worden ge-hecht. Ik ben gewoon geen klasse D versterker gewend.

De aanwezigen vinden de bass en het hoog ‘anders’. Michel schakelt terug naar de Ayre. Er volgt een levendige discussie met verschillende voorkeuren. De meest gehoorde conclusie is dat iedere versterker zijn eigen klankleur heeft maar beide op gelijk niveau acteren. De Devialet laat zeer veel details horen waardoor minder goed opgenomen muziek wordt ‘afgestraft’. De Ayre is iets vergevingsgezinder. Qua design zal de WAF (women’s acceptance factor) van de Devialet ongetwijfeld hoog liggen. Laat staan de mogelijkheid om de kabels beter te laten ‘verdwijnen’. Sorry jongens. Michel wil een echte ‘shoot-out’ en vraagt wie kiest voor de Ayre en er steken 13 man hun vinger op. Voor de Devialet kiezen totaal 9 man. De overigen kunnen niet kiezen. Niet echt een duidelijk oordeel. Dat bewijst maar weer eens dat muziekbeleving en audiovoorkeuren zeer persoonlijk zijn. De Ayre en Devialet presteren beiden op hoog niveau.

Complimenten voor Michel! Hij durft het aan zijn Devialet versterker te vergelijken met topklasse versterkers en schuwt daar bij de feedback niet. De Devialet is een zeer goede versterker met vele unieke aansluit mogelijkheden. Ongekend technisch vernuft en een mooi design. Begrijpelijk dat er wereldwijd veel aandacht voor is. Onze aandacht heeft hij zeker deze avond goed vast kunnen houden. Jean sluit de interessante avond en bedankt Michel met een lekkere fles wijn.

Verslag: Jack
Foto´s : Jan