
Henk-Jan van der Vaart van Audiobility Europe B.V. was op 25 augustus j.l. te gast bij AOB. Audiobility Europe bestaat sinds April dit jaar en is daarmee een nieuwe naam aan het drukke audiofront. Henk-Jan van der Vaart, eigenaar en oprichter van Audiobility Europe, bouwt al sinds zijn jeugd luidsprekers. Na de verkoop van zijn vorige bedrijf besloot hij een droom waar te maken en zich te gaan bezig houden met de import van audio apparatuur. Met Transmission Audio en Red Wine Audio producten probeert hij bewust om iets nieuws op de markt te brengen. Beide merken zijn hoogwaardige, met de hand vervaardigde producten met ‘iets extra’s’. Voor Transmission Audio zijn dat de fraaie ribbon tweeters, voor Red Wine Audio het feit dat de apparatuur ontkoppeld van het lichtnet op accu’s speelt. Maar daarover hieronder meer.


Henk-Jan had voor de demo de volgende set meegebracht:
- Transmission Audio M1i en M3i
- Red Wine Audio Isabella buizen voorversterker
- Red Wine Audio Isabellina DAC inclusief USB
- Red Wine Audio Signature 70.2 mono eindversterkers
- Red Wine Audio Signature 30.2 geintegreerde versterker
- Red Wine Audio bekabeling
- Norma Revo cd speler
Omdat Henk-Jan de apparatuur pas sinds juni in zijn bezit had, was de apparatuur juist voldoende ingespeeld, maar kreeg AOB de absolute luisterprimeur. Henk-Jan was dan ook zeer benieuwd naar de indrukken van het AOB publiek. Er werd dan ook zeer veel geluisterd en minder ingegaan op de technische details van de apparatuur. ‘The proof of the pudding is in the eating’, zoals men in het Verenigd Koninkrijk zegt…


De Transmission Audio speakers maken gebruik van handvervaardigde ribbon tweeters. Door deze technologie klinken de speakers zeer open en snel. Het hoog en midden gebied klinkt heel ‘schoon’ met een ruime mate van detail. Dit karakter komt tijdens de eerste luistertesten met de grotere M3i al vrij snel naar voren.

De apparatuur van Red Wine Audio is solide en Spartaans opgebouwd. De accu’s zorgen voor een aanzienlijk gewicht van de apparatuur. Door de volledige ontkoppeling van het lichtnet wordt de set door Henk-Jan ook wel oneerbiedig en met een grap omschreven als een ‘grote autoradio’. In eerste instantie wordt als bron het Macbook van Henk-Jan gebruikt, waarbij via USB muziek gestreamd wordt naar de USB DAC van de RWA Isabellina. Hiermee is niet alleen de versterking, maar ook de bron volledig los van het net. Met volle accus kan met de eindtrappen circa 5 uur continu worden gespeeld. Als de accu’s leeg zijn, zal de apparatuur zichzelf uitschakelen en beginnen met opladen.
Het blijkt dat deze manier van weergave (i-Tunes vanaf de Macbook) toch al op een behoorlijk niveau staat. Bij het eerste vocale nummer horen we een mooie, zuivere en helder weergegeven stem, zonder scherpe randjes op het geluid. Een volgend nummer met klassieke piano toont aan dat het systeem snel, natuurlijk en verfijnd klinkt met veel harmonische boventonen van de piano. Wel lijken de M1i speakers in deze setup en in de grote zaal wat laagfundament te missen. Ook bij een track met percussie wordt de hoge resolutie, snelheid en goede rhytmiek (door sommigen ook wel betiteld als PRAT: pace, rhythm and timing) duidelijk. De zaal met AOB leden is fluisterstil en dat is een goed teken!


Bij overschakelen naar de Norma Revo cd speler (met gebruik van diens DAC) krijgt de sound duidelijk meer body en fundament en klinkt daarmee nog expressiever in het middengebied. De luisteraar wordt daarbij meer betrokken bij de muziek. Bij een 10 minuten durend stuk met kerkorgel en viool maakt de set indruk door het realistische timbre, de dynamiek van het vioolspel en het meeslepende beeld. Hiermee is het 2:0 voor Audiobility! Ook bij Dave Brubeck horen we natuurlijk klinkende bekkens, goede timing en een goede mate van live ‘presence’, zonder dat het vermoeiend wordt.

Na de pauze wordt gebruik gemaakt van een kwalitatief hoogstaand loopwerk van het merk Lector van een van de AOB leden (Peter, bedankt!). Hiermee wordt opnieuw de Isabellina DAC aangestuurd. Verder wordt overgegaan op de M1i monitoren.


Het blijkt dat de set hiermee een verdere stap voorwaarts maakt. De stem van KD Lang klinkt duidelijk meer vloeiend en coherent en behoudt een natuurlijke dynamiek zonder schreeuwerig te klinken. Een duidelijk compliment voor de Isabellina DAC! De M1i monitoren spreken het AOB publiek hierbij bijzonder aan. T.o.v. de M3i lijkt bij deze speaker een nog betere integratie tot stand te zijn gekomen tussen de mid/laag unit en de ribbon tweeter. Ofschoon er volgens Henk-Jan geen meetbare verschillen zijn in de frequentiecurves van beide speakers, die dit zouden kunnen onderbouwen, lijkt de M1i in de huidige set nog beter in balans dan de M3i. Beide speakers vallen met name op door een mooi, gedetailleerd hoog/midden. Uiteraard is deM1i niet in staat om het allerlaagste octaaf weer te geven. Ondanks de hoge resolutie van de weergave, kan dit bij sommige muziekstijlen wat ten koste gaan van de staging en de impact (‘slam’) van de muziek. Dit komt duidelijk naar voren bij de diepe, strakke baslijnen van Rachell Ferrell. Integratie van een goede, snelle en daarmee muzikale subwoofer samen met de M1i is een mogelijkheid om het niveau van de set op alle fronten naar een hoog niveau te tillen. Toch zien we dit niet als tekortkoming van de TA monitor, integendeel: buiten het diepste laag is dit een speaker met zeer veel potentie. Een nadeel in de combinatie met Red Wine Audio (70W per kanaal monoblokken) is het beperkte rendement (87 dB) van de speaker. Hierdoor lijkt de match van Red Wine Audio met Transmission Audio niet optimaal te zijn, ofschoon de producten qua signatuur goed bij elkaar passen. De apparatuur van Red Wine Audio met name zou nog beter tot zijn recht komen in combinatie met speakers met een hoger rendement. Desalniettemin hebben we genoten van twee nieuwe, veelbelovende producten met potentie.
Playlist:
- Rory Block – Lovin’whiskey (2 meter sessies vol.2)
- Frans Liszt – Hungarian rapsody no.2 in C sharp (10 jaar Classic FM)
- Percossa – Jambay (NVG ProCeDe)(NVG-CD079)
- Claus Kuhn, Boris Goldstein – Chaconne fur violine und orgel van Tomaso Vitau (Orgel+violine,gitarre,flote,Englisch horn)(Christaphorus CHH0026-2)
- Dave Brubeck – Unsquare dance (The very best)(Sony jazz 4996942)
- Dave Brubeck – Take five (The very best)(Sony jazz 4996942)
- Isabelle van Keulen en Olli Mustonen – Chanson Russo uit Mavra van Igor Stravinsky (Jonge mensen in concert 1990)(CPG1990102)
- Astrid Seriese – Dirt inthe ground (Secret world)(Brigadon bis010)
- Katie Melua – What I miss about you (Pictures)
- K.D. Lang – Wash me clean (live) (Watershed deluxe edition)
- K.D. Lang – Hallelujah (live) (Watershed deluxe edition5310-2
- Ronnie Earl and the Brodcasters – Rego park blues (Still river)(Audioquest AQ-CD1018)
- Astrud Gilberto & Stan Getz – The girl from Ipanema(Jazz’ best)(Verve 843667-2)
- Paul Simon – The obvious child (The Rhythm of the saints)
- Neil Young – Pocahontas (Unplugged)(Reprise 9362-45310-2)
- Rachelle Ferrell – Sista (Individuality, can I be me?)
- Rachelle Ferrell – I can explain (Individuality, can I be me?)

AOB wil Henk-Jan van der Vaart graag bedanken voor de interessante demo. We hebben grote waardering voor de moeite die je hebt genomen om helemaal uit Emmen af te reizen naar het Brabantse land. AOB wenst je succes met de Audiobility producten en we hopen je snel weer eens te mogen verwelkomen!