December 2010 Verslag Sonority audio

http://www.sonority-audio.nl/Op donderdag 16 december kwam Dennis van Dorp van Sonority audio onze oren verwennen. Sonority-Audio is officiele distributeur voor de Benelux van ADAM-Audio, Argentum Acoustics, Aktimate, BMC-Audio, BLOK, Cabasse (NL), Davis Acoustics (NL), DLS, Musica (NL), Onix, SAC, SOTA, VTI Audioracks en YBA.

Dennis had luidsprekers meegebracht van het Duitse merk Adam Audio. De Adam Tensor Gamma is een vol actieve vloerstaander van behoorlijke afmetingen met een fraaie afwerking. Adam Audio komt oorspronkelijk uit de studio wereld, maar heeft zich inmiddels ook meer dan bewezen in de consumenten audio. De Tensor Gamma werkt met een krachtige klasse D versterker voor het laag en een klasse A/B versterker voor het hoog. Door middel van instelbare filters is de weergave van de speaker eenvoudig aan te passen aan de luisterruimte. De speaker kan daardoor zelfs in kleinere luisterruimtes goed worden ingezet.

Als bron werd allereerst muziek gestreamd via de USB uitgang van een laptop naar een DAC van BMC, eveneens een Duits merk. BMC biedt een lijn van fraai ontworpen en degelijk ogende apparatuur, waaronder DACs, preamps, poweramps, phono amps en cdspelers/loopwerken.De BMC DAC is modulair opgebouwd, kan worden voorzien van preamp en USB modules en is hiermee helemaal klaar voor de toekomst. In dit geval was de BMC DAC voorzien van een preamp module, waardoor verder geen voorversterker meer nodig was.Laptop, BMC DAC en volactieve Adam speakers vormden dus de complete set.

Bij de eerste klanken van Jacintha viel vooral de rust in de weergave op. Verder werd een fraai neutraal klankbeeld neergezet, er leken geen duidelijke uitschieters in de frequentie curve waarneembaar, alles was netjes in verhouding. Dennis vertelde een en ander over de voordelen van streaming versus weergave via een loopwerk, hetgeen uiteraard de nodige discussie opriep bij de aanwezige AOB leden. Want klinkt theoretisch betere weergave ook altijd beter?Dennis liet op rustige wijze het AOB publiek kennis maken met de kwaliteit van de set. Gitaarmuziek werd met goede detaillering en voldoende dynamiek weergegeven. Een klassieke opname van het New Philharmonia Orchestra vertoonde een mooi diep stereobeeld, met veel snelheid en dynamiek en een natuurlijk timbre van de instrumenten. Een bluesachtig nummer van Ben Harper liet horen dat de klasse D versterkers een droge, strakke baslijn neer konden zetten, waardoor een lekkere ‘ groove’ ontstond. Het hoog is hierbij aangenaam fris en los, zonder scherp te worden.

Als de klank van de set in enkele woorden zou moeten worden omschreven, dan zou dat kunnen zijn: een analytische, droge en neutrale sound zonder scherpte. Technisch dus op een zeer hoogstaand niveau, zonder meer. Maar toch…voor een groot aantal AOB leden zou het allemaal wat ‘smeuiger’ mogen klinken, waardoor de weergave de lezer meer pakt. Dat bleek eens te meer bij de weergave van een voor mij bekend nummer van Steve Strauss van het Stockfish label: de warme sound van Steve klonk in dit geval erg droog, waardoor de opname betrokkenheid mist.

Om toch eens te kunnen vergelijken werd vervolgens gewisseld naar een BMC snaaraangedreven loopwerk gekoppeld aan dezelfde BMC DAC. De BMC ontwerper van deze loopwerken werkte voorheen bij CEC, wat bekend is om zijn uitstekende, snaar aangedreven loopwerken. In theorie is een loopwerk, hoe goed de kwaliteit ook is, altijd behept met de nadelen van bewegende onderdelen (digitale jitter, …). A priori zou je dus verwachten dat het streamen van digitale data via USB technisch superieur zou zijn aan uitlezen via een cd loopwerk. Maar is dit ook altijd zo en levert dit een mooiere weergave op? Met andere woorden is streaming audio altijd beter dan een goede kwaliteit loopwerk?

Al bij de eerste klanken werd duidelijk dat de weergave via het loopwerk duidelijk superieur was aan USB streaming. Alle opnames klonken eenvoudigweg veel vloeiender en natuurlijker en daardoor ging de set pas echt overtuigen. Het gaat hierbij om nuances, maar die kunnen onwaarschijnlijk belangrijk zijn in een audioset. De Beets Brothers worden nog steeds vrij droog en gedetailleerd neergezet, met een heel fraai weergegeven saxofoon speler.Op Stevie Ray Vaughan’s Tin Pan Alley komt de set dan eindelijk echt tot leven: het laag vorm een onweerstaanbare groove en Stevie’s gitaarspel wordt heerlijk los, open en gedetailleerd weergegeven. Grote klasse! Enig nadeel van de praktisch filterloze, minimalistische opbouw van het BMC loopwerk was dat het vrij regelmatig oversloeg, doordat fouten in de opname niet dmv filtering werden gecorrigeerd. Ofschoon dit misschien voor puriteinse audiofielen recht doet aan het streven naar ‘less is more’, is dit voor de meeste luisteraars toch snel irritant. Desalniettemin toonde dit interessante experiment aan dat een kwalitatief hoogstaand loopwerk toch een wezenlijke toegevoegde waarde kan hebben tov streaming via USB. Een soortgelijke conclusie werd ook al eens getrokken bij het vergelijken van cd spelers met de nieuwste USB DACs van een ander merk tijdens de VAD show van vorig jaar. Bitperfecte streaming met minimale jitter: het is allemaal prachtig, maar uiteindelijk moeten we toch vertrouwen op onze oren. En dat Adam Audio speakers met BMC electronica mooi kunnen spelen, hebben de aanwezige AOB oren zeker gehoord!

Hieronder de playlist:

  • Jacitha & Jeremy Monteiro trio – A song for you (FIM super sound vol.1)
  • Getz/Gilberto – Corcovado (Quiet night of quiet stars)
  • Gino d’Auri & David Darling – Ida y Vueta (FIM super sound vol.1)
  • New Philharmonia Orchestra – Suite Espanola no.1 opus 47 Asturias(FIM super sounds III)(XRCD24)
  • Ben Harper – Whipping boy (High Fidelity reference no.3)
  • Kim Menzers Lars Trier – Don Perdo’s siesta (High Fidelity reference no.3)
  • ? – Sonata for Gran viola and guitar van Paganini (High Fidelity reference no.4)
  • Steve Strauss – Mr.Bones (Closer to the music)
  • Nicholas Angelich/Renaud Capuçon – Brahms violin sonate no.3 in D minor opus 108 Presto Agitato (Violin sonates)
  • Cheryl Wheeler – Sylvia hotel (Sylvia hotel)
  • Corinne May – Fly away (Corinne may)
  • Dave Brubeck -Everybody’s jumpin (Time out 1959)
  • Eva Cassidy – Aint no sunshine (Time after time)
  • I don’t want wanna dance – Lady Linn and her her magnificient seven (Here we go again)
  • Marta Gómez – Mar adentro, despacito (Entre cada palabra)(Chesky JD301)
  • Beets brothers – Body and Soul (Live in Holland)(STS digital 611134)
  • Stevy Ray Voughan and Double trouble – Tin pan alley (The Essential)
  • Lils Mackintosh – Cry me a river (A fine romanance Sound design 4)
  • Jennifer Warnes -The well (The well)

Dennis, hartelijk bedankt voor de leuke avond en graag tot ziens!