December 2011 Verslag Speakerkits en ServiQ

Tijdens de demo van september van Mansberg bracht Andre Smol van Speakerkits Dordrecht uit Dordrecht al een bezoekje aan onze club. We hebben hem enthousiast gekregen om voor ons deze avond te verzorgen. Hoewel we pretenderen geen zelfbouwclub te zijn maken we deze keer graag een uitzondering, immers ook onder onze leden bevinden zich zelfbouwers. Om verwarring te voorkomen, Speakerkits was voorheen beter bekend onder de naam Speaker & Co Dordrecht, en lang daarvoor zelfs Speaker & Co Rotterdam. Echter is er al jaren verwarring met collega bedrijf Speaker & Co Haarlem dat er tot deze naamswijziging is besloten.

Voor deze demo was maar liefst een drietal heren naar het mooie Brabantse Oirschot afgereisd. De firma Speakerkits Dordrecht werd vertegenwoordigd door Andre Smol en Aad van der Waal.  Daarnaast was ook Lennart Valk van ServiQ, importeur van onder andere Advance Acoustic apparatuur, aanwezig. Speakerkits Dordrecht levert alles voor de zelfbouwer: drivers, filters, bekabeling en zelfs voorbehandeld houtwerk. Dit biedt de klant veel flexibiliteit en leidt daarnaast tot een zeer gunstige prijs kwaliteitsverhouding, vooral bij de grotere modellen.  Speakerkits Dordrecht beschikt over een eigen luisterruimte.  Diverse beschikbare modellen zijn daarnaast te vinden op de eigen website. Servi-Q is importeur van bekende merken als Advance Acoustic, Teac, Esoteric, Canton en Oehlbach en was in Juli 2008 als eens te gast bij AOB.

De speakers voor de AOB demo waren in feite een experiment: het ging om een prototype, waarvan nog niet zeker was of het zal worden gecommercialiseerd.  Het ontwerpidee was om te zoeken naar de ‘best of both worlds’: de detaillering van een electrostaat (zonder typische nadelen als hotspot vorming en beperking in dynamiek) en de dynamiek van een PA line array (met weinig vermogen een groot volume kunnen weergeven).  Een DSP werd gebruikt om door het regelen van vertragingstijden tussen verschillende speakerunits de werking van een puntbron te benaderen. Wat nog veel mooier is bij gebruik van een DSP oplossingen het geluidsbeeld helemaal naar eigen hand is te zetten, in je eigen ruimte, iets wat passief onmogelijk is. En dat ook nog eens zonder extra investering in filteronderdelen.

Er werd gebruik gemaakt van een open baffle design. Dit heeft als voordeel dat de speakerunits symmetrisch belast worden (geen drukverschillen voor en achter), waardoor er geen kastkleuring optreedt zoals bij conventionele luidsprekers. Het nadeel van een open baffle ontwerp is de akoestische kortsluiting tussen de voor- en achterzijde, waardoor er met name in het laag veel energie verloren gaat. Om voldoende geluidsdruk te kunnen genereren is daarom over het algemeen een relatief groot oppervlak nodig. Tijdens de demo werd muziek, die eerder met Exact Audio Copy was geript naar SSD memory, gestreamd via een USB-Spdif converter van M2tech om de muziek optimaal met 24bit/96khz te kunnen streamen naar de Spdif ingang van de 8 kanaals DSP, welke aangesloten was op een voeding BOTSW 12V DC van SBOOSTER, bedoeld om een superstabiele voeding op het meest cruciale apparaat te verkrijgen. Verder werd gebruik gemaakt van vier Advance Acoustic MAA-402 stereo eindtrappen om de speakers aan te sturen.

Bij het luisteren naar de eerste muziekstukken vallen met name de dynamiek en kracht van het systeem op. Bekende nummers van Cassandra Wilson en Sara K met Chris Jones worden met veel detail en ruimtelijkheid gepresenteerd. Ook weergave van drums en blues van Mighty Sam McClain klinken clean en overtuigend. Het systeem zet met gemak een groots en krachtig beeld neer. Bij de weergave van stemmen daarentegen, over het algemeen een kritische component voor realistische weergave, overtuigden de luidsprekers wat minder. In sommige opnames miste de stemweergave wat body, homogeniteit en verfijning, waardoor de stemmen niet altijd even realistisch klonken. 
Dit bleek niet bij alle opnames even duidelijk. Op ‘Bye bye Blackbird’ door Patricia Barber, was de stem duidelijk beter in balans zonder scherpte. De gebruikte bandtweeters maakten over het algemeen een goede indruk in het ontwerp.

De detailrijke, dynamische weergave miste daarnaast soms wat rust; bij sommige opnames was het geheel naar mijn smaak net iets te veel ‘in your face’. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de set qua stroomvoorziening niet was geoptimaliseerd daar er gebruik werd gemaakt van standaard niet-afgeschermde powercords. We weten dat de inzet van kwalitatief goede, afgeschermde powercords de plaatsing en rust in een systeem behoorlijk kan verbeteren.

Na de pauze werd gespeeld met de DSP instellingen en werden de AOB-ers verzocht om de verschillen tussen drie instellingen mbt ruimtelijkheid en neutraliteit te noteren. Voor mij persoonlijk bleken er inderdaad duidelijk hoorbare verschillen te zijn tussen de instellingen, met name tussen de eerste en tweede instelling.  Instelling twee kenmerkte zich door een natuurlijkere en homogenere weergave zonder scherpte, waarbij de breedte van het stereobeeld iets leek af te nemen.  Tussen instelling twee en drie kon ik geen duidelijk verschil waarnemen.

Er moet overigens opgemerkt worden dat de totale demo door de heren tot in de puntjes was voorbereid.  Zelfs de playlist was vooraf netjes uitgedraaid. Chapeau heren!

Vervolgens werd de demo voorgezet met een tweede set op basis van de Mini Reference weergevers. Dit is een 2.5 weg basreflex systeem met Scan Speak units. Hierbij werd gebruik gemaakt van de Advance Acoustic MPP-506 voorversterker (899 euro) met ingebouwde DAC en phono trap. De MAA-406 stereo eindversterker (999 euro) levert 150 W bij 8 Ohm (280W bij 4 Ohm), waarvan de eerste 45 W volledig in klasse A! De nieuwe Advance Acoustic MCX- 400 cd speler werd ingezet als loopwerk en digitaal aangesloten op de DAC in de voorversterker. De set was bekabeld met Oehlbach kabels en JK Acoustics interlink. De stroomvoorziening was middels een Furutech verdeelblok met dubbel afgeschermde 3x 2mm Belden netkabel.

Bij het luisteren naar deze set viel meteen het enorme verschil qua signatuur met de andere set op. De weergave had een totaal ander karakter, meer zoals je gewend bent van kastluidsprekers. In vergelijking met de open baffle weergavers klonk alles toch beduidend minder open. Het hoog van de speakers in deze set was op zijn minst levendig of fris te noemen en was duidelijk meer aanwezig dan bij de vorige weergevers. Of je dat waardeert, is afhankelijk van je smaak. Persoonlijk vond ik de weergave van de electronic jazz van Ramsey Lewis lekker klinken. Het laag in deze configuratie was naar mijn smaak minder goed in balans: te sterk geproportioneerd en onvoldoende doortekend. Bij de weergave van luide passages uit Romeo en Juliet van Prokofiev werd het geheel hierdoor helaas iets te bombastisch.

Samenvattend kunnen we zeker spreken van een interessante demo. De kenmerkende karakteristieken van een open baffle design zijn goed naar voren gebracht. De invloed van fijnafstemming tussen speakerunits onderling door middel van instellingen van de DSP waren duidelijk hoorbaar. Dat is een groot voordeel ten opzichten van conventionele filters, zonder moeilijke en kostbare aanpssingen zoals bij normale filters, kun je het filter helemaal naar eigen smaak en je eigen luisterruimte instellen. Eens temeer is duidelijk dat kwalitatief hoogstaande luidsprekers ontwerpen en bouwen oneindig veel meer om het lijf heeft dan enkele goede luidsprekerunits samen in een kast proppen. De heren van Speakerkits Dordrecht kwamen hierbij, ondersteund door Servi-Q, goed beslagen ten ijs: de demo was tot in de puntjes voorbereid en werd enthousiast gebracht.  Zelfs het dankwoord was uitgetypt, als ware het een echte Oscar uitreiking! Omdat het jaar 2011 op een eindje liep werd vervolgens afgesloten met een zeer toepasselijk stuk: weergave van een heus vuurwerk. En dat klonk absoluut realistisch!!  Dat zet je toch aan het denken: van al het vuurwerk wat er bij een ieder van ons in het dorp wordt afgestoken, kun je een heel mooie set kopen….!

playlist:

  • Jen Chaplin – You haven’t done done nothin’ (ReVisions: Songs of Stevie Wonder)
  • Cassandra Wilson – Dance to the drummer again (Dance to the drummer again)
  • Tor Espen Aspaas – Beethoven Sonate 32 Maestoso (Mirror canon)(http://www.2lL.no)
  • Sara K & Chris Jones – All your live turned to passion (Sara K & Chris Jones  live)
  • Ali N’Daye Rose & Lucas van Merwijk – Meta ‘Tony’ Meta (Drumix)
  • Mighty Sam McClain – I’m tired of these blues (Give it up to love)
  • Rickie Lee Jones – Easy Money (Rickie Lee Jones 1979)
  • Flinandria – Flinandria (Flinandria)
  • All Farka – Ai du (Talking Timbuktu)
  • Garett  Brennan – The dog song (Garett Brennan
  • Patricia Brber – Bye bye blackbird (Night club)
  • Laurie Anderson – Kokoku (Mister Heartbreak)
  • Eagles – Hotel California (Hell freezes over)

pauze

  • Jazz at the Pawnshop – High life
  • Boz Scaggs – Thanks to you (STS 13th edition)
  • Monyanhues and capulets van Prokofiev uit Romeo & Julliet 
    (The best classical album in the world ever)(Emi Virgin 7243 8 64898 2 1)
  • Ramsey Lewis – People make the world go ‘round (Ivory Pyramid)(GRP 96882)
  • Melody Gardot – Over the rainbow (My one and only thrill)
  • Fireworks – (FX Demo)

AOB wil Andre, Aad en Lennart van harte bedanken voor deze interessante en leerzame avond!  Natuurlijk wensen we jullie en ook alle AOB leden veel gezondheid en geluk in 2012!