Op de laatste AOB clubavond van 2015 werd de demo verzorgd door Michel Keyner van Audiofile en de Devialet-Store (gevestigd in het mooie dorpje ‘s-Gravenmoer). Michel hebben we al vaker mogen verwelkomen bij AOB en staat altijd garant voor een goed voorbereide demo met kwaliteitsapparatuur en lekkere, stevige muziek. Naast ondernemer en muziekliefhebber is Michel namelijk tevens rasmuzikant: hij toerde jaren als bassist met een semi-professionele band en Mark King (Level 42) en Victor Wooten zijn slechts enkelen van zijn muzikale helden. Ook vanavond bleek hij te demonstreren met een systeem met een indrukwekkende laagweergave…
Enige tijd geleden had ik het genoegen om bij Michel langs te gaan voor een luisterafspraak. Michel is oprecht geïnteresseerd in de leefwereld van zijn klanten en onder het genot van een kopje koffie waren we al snel drie kwartier aan het kletsen over ‘de business’ in brede zin, zonder dat er een woord over muziek was gerept. Vervolgens hebben we uitgebreid gesproken over mijn systeem, mijn muzikale voorkeuren en wat ik belangrijk vind in muziekbeleving. Op grond hiervan liet Michel me tijdens de demo horen hoe het klankkarakter van een versterker invloed kan hebben op de keuze van de optimale bron (DAC in dit geval). Een doordacht advies, waarbij Michel heel scherp de sterke punten van apparatuur kan benoemen, zonder dat hij zijn mening opdringt.
Datzelfde gold in samenvatting voor de AOB demo: Michel demonstreerde met de Devialet Phantoms. De Phantom is een eigenzinnig alles-in-1 product: DAC, streamer, versterker en speaker! Michel legde uit dat de Devialet Phantom als product eigenlijk niet bedoeld is voor echte audiofielen, maar meer als upgrade voor gebruikers van een Bose, Sonos of Bluesound. De Phantom kost circa 2000 euro per stuk, zodat de totale aanschafwaarde van de set exact 4254 euro bedroeg! Vanwege zijn all-in-one functionaliteit en eigenzinnig design heeft de Phantom daarnaast net als Apple producten een hoge ‘ik-wil-het-hebben’ lifestyle factor. Devialet, afkomstig uit Frankrijk, steekt veel moeite in de marketing van het merk: ‘One day everybody will own a Devialet’ is hun slogan. In de USA wordt het product inmiddels verkocht via de Apple Store, dus dat voorspelt wat…! In technologische zin is de Devialet Phantom een hoogstandje o.b.v . eigen gepatenteerde technologie (88 patenten). De kracht van het systeem is met name het open karakter, het enorme vermogen en het indrukwekkend strakke en krachtige laag. De Phantom is in staat om een geluidsdruk van 104 dB bij 40 Hz te realiseren en is in principe niet te oversturen. Geen wonder dat Michel als bassist hier heel enthousiast van wordt! Binnenkort komt er nog een Baby Phantom op de markt voor een prijs onder de 1000 euro per stuk. En dat terwijl de prijs van de originele Phantom al best bescheiden mag worden genoemd, gezien de geboden functionaliteit en prestaties. Na deze inleiding volgt muziek: ‘Keith don’t go’ van Nils Lofgren. Onvoorstelbaar hoe uit twee bolvormige speakers van bescheiden formaat een dergelijk beeld kan worden neergezet. Het gitaarspel van Lofgren wordt in realistische proporties en uitermate dynamisch geprojecteerd tussen de speakers. De hoogweergave blijft niet achter: het applaus van het publiek klinkt behoorlijk realistisch.
Dan volgt de onvermijdelijke basgitaar, nu gaat Michel echt uit zijn dak; en hij niet alleen! Het systeem is uiterst snel, heeft een zeer strakke laagweergave en kan echt loeihard. Michel licht de gebruiksmogelijkheden van de Devialet Phantom vervolgens wat verder toe. De Phantoms zijn alleen voorzien van een voedingskabel; verder communiceren ze geheel draadloos, in dit geval via de Devialet Dialogue (300 euro) en Apple Airport Express naar een iMac. De Phantom heeft een eigenwijs ontworpen volume regeling, waarvan de verpakking doet denken aan een parfumdoosje. Ideaal Kerstcadeautje voor je vrouw dus!! Strak design, niet zo gek als je weet dat een van de investeerders in het project tevens eigenaar is van het merk Louis Vutton… Alleen de marketing campagne in de USA heeft al 25 miljoen USD gekost naar het schijnt. De Phantom heeft online muziekdiensten als Deezer, Tidal en Spotify al geïntegreerd en streaming tot 192 kHz is geen enkel probleem. Voor de ruim behuisden onder ons is het mogelijk tot maximaal 24 Phantoms aan elkaar te knopen. Genoeg om een overvol Philips stadion staand op de banken te krijgen! Het systeem is daarnaast future proof: via firmware updates is het in de toekomst mogelijk om een equalizer en op termijn zelfs room correction functionaliteit toe te voegen. In principe is de Phantom een gesloten systeem, maar is wel via een optische digitale ingang te verbinden met externe digitale bronnen.
In de daarop volgende muziekstukken blijkt iedere keer opnieuw waar de Phantom in uitblinkt: een strak en snel laag, grote dynamiek en een grote soundstage. En een enorm vermogen, waarbij zeker in een kleinere huiskamer de ruiten zullen trillen. Zelfs als doorgewinterd audiofiel is het moeilijk om niet onder de indruk te zijn van de sterke punten van dit systeem. Als een cullinaire fijnproever die een luxe hamburger van Wagyu rund met eendeleverkrullen krijgt voorgeschoteld: het moge dan een hamburger zijn, maar wel eentje van buitencategorie! Blijft er op audiofiel vlak dan niets te wensen over? Ja, zeker wel: het midden gebied klinkt wat minder verfijnd en transparant dan de betere systemen, het systeem lijkt tonaal niet helemaal neutraal en mist in sommige stukken de rust in de weergave. Desalniettemin kan ik Michel’s stelling ‘Voor die prijs is er geen systeem wat hetzelfde kan’ niet weerleggen en kan me levendig voorstellen dat trotse Bose bezitters van hun geloof vallen bij het horen van een setje Phantoms. Die Phantoms blijken ook nog muzikale alleskunners te zijn: van house tot Rammstein: alles voor de wildere feestjes, waar je je high end set niet aan wil wagen.
Na de pauze genieten we verder van afwisselende muziek op een wat lager geluidsniveau. Dit klinkt ook meteen een stuk beheerster en aangenamer. Liedjes van Boudewijn de Groot en Diana Krall bewijzen dat de Devialet Phantoms voor de meer ‘casual listener’ een aangename sound neerzetten. Bij wat meer kritisch luisteren blijkt dat de stemmen toch wel wat gekleurd klinken en dat er een beperkte focus in het stereobeeld zit. We sluiten af met Victor Wooten: dat is weer echt kicken, lekker strak en snel laag, hier komen ook de stemmen beter uit de verf. Tot slot een uitermate swingende big-band op ‘live’ volume: mooi koperwerk klanken en een strak ritme. OK, misschien niet het beste stereobeeld, maar wat maakt het uit? De Phantoms hebben een eigenzinnig uiterlijk (ze roepen bij mij associaties op met een voetbal, frietpan en een Star Wars helm), staan bol van functionaliteit en gebruiksgemak, zijn future proof, betaalbaar en klinken erg muzikaal. Bose, eat you heart out!
Michel, het was weer een genoegen om je als gast te hebben. Bedankt voor een interessante demo en een leuk product!
Verslag: Stephan
Foto’s: Jeroen