Februari 2009 Verslag Transtec

 *Sinds afgelopen zomer is Transtec ter zielen gegaan,  Joost van den bosch is met KEF doorgestart onder het Duitse GP acoustics en het voormalige repartatiecenter van Transtec gaat verder met de service voor de andere merken onder de naam New-Transtec.

McIntosh topcomponenten: toys for boys
Op 19 februari waren Joost van den Bosch en Luc Demeure van Transtec  (importeur van o.a. Mc Intosh, Quad en Kef) te gast bij AOB voor een demo met uitsluitend topapparatuur van Mc Intosh. Ondanks het feit dat Transtec midden in een verhuizing zit, hadden de heren kosten noch moeite gespaard om ons te voorzien van een keurig voorbereide demo met alleen de allerbeste Mc Intosh componenten! Mc Intosh: een eigenzinnig merk, waar je haast wel verzamelaar van moet worden…

Allereerst gaf Mc Intosh specialist Luc op humoristische wijze een leuk overzicht van de lange historie van Mc Intosh: een merk met een duidelijke, eigenzinnige stijl en trots op zijn geschiedenis. Opgericht in 1949 door Frank Mc Intosh legde men zich decennia lang toe op het ontwerp en de productie van eerst buizen- en later transistorversterkers. Na een mindere periode in de tachtiger jaren onder het vaandel van de Clarion groep, werd Mc Intosh in 2004 onderdeel van de Denon-Marantz groep. Hierdoor kreeg men ook rechtstreekse toegang tot de technologie en componenten, die nodig zijn voor het maken van topkwaliteit bronnen (cd-spelers en meer recentelijk music servers). Gedurende al die jaren volgt het bedrijf consequent een retro design stijl, waarbij de 1 cm dikke glazen frontplaten en kenmerkende voltmeters in de typische groene Mc Intosh kleur een waar handelsmerk zijn geworden. Gedurende de afgelopen decennia heeft Mc Intosh echt een ongelooflijk groot aantal verschillende typen versterkers op de markt gebracht. Samen met het exclusieve karakter en de typische en consequente design stijl, wordt het hiermee echt een merk voor de liefhebbers: eens een Mc Intosh, altijd een Mc Intosh!  Ofwel: toys for boys (sorry, dames!).

De Mc Intosh setup bestond uit louter topcomponenten van dit merk:

  • Mc Intosh XRT-28 luidsprekers (10.500 euro)
  • Mc Intosh MCD 500 SACD/CD speler (8500 euro)
  • Mc Intosh 2300 voorversterker (8000 euro)
  • Mc Intosh 501 mono eindversterkers (6500 euro per stuk)
  • Mc Intosh MS750 Music Server/cd speler (8000 euro)
  • XLO Reference bekabeling

Al met al een set voor boys, maar dan wel boys met een stevig gevulde portemonnee…

Als bronnen werden afwisselend de MCD500 SACD/CD speler en de MS750 music server gebruikt. De MCD500, gemaakt met technologie uit de Denon stal, heeft een die-cast metalen loopwerk en een extra DAC aan boord, waardoor de speler via digitale ingangen ook als DAC kan fungeren voor een extern loopwerk. De MS750, een music server met 750 Gb hard disk voor streaming audio in WAV of FLAC formaat, fungeerde in deze setup deels als loopwerk en was via een coaxiale digitale kabel verbonden met de MCD500. Overigens biedt de MS750 een scala aan mogelijkheden, waaronder internet radio, een ingebouwde cd brander en multi-room capabilities.

Als voorversterker werd de C2300 buizenvoortrap, voorzien van 6 12AT7 buisjes, gebruikt.  Deze voortrap (incl MM/MC phono stages) werd in combinatie met de MC501 monoblokken, recentelijk in zowel HVT als in het nieuwe blad Hifidelity gunstig gerecenseerd. Deze MC501 mono eindtrappen zijn met ruim 41 kg en 500 Watt/channel continu vermogen (@ 8 Ohm) werkelijk monsterlijk zware versterkers, waarbij brute kracht echter wordt gecombineerd met finesse en detail. Daarbij zorgen de gepatenteerde Power Guard en Sentry Monitor systemen ervoor dat al deze kracht zonder schadelijke effecten richting speakers wordt geleid. En dat alles bij extreem lage ruisniveaus dankzij een uitgekiend circuit ontwerp. Kenmerkend voor Mc Intosh is dat vrijwel alle versterkers voorzien zijn van een uitgangstrafo

De Mc Intosh XRT-28 line-array weergevers waren middels XLO Reference bekabeling verbonden met de eindtrappen. Deze relatief smalle, maar hoge geextrudeerd Aluminium panelen zijn voorzien van een groot aantal driver units in 3 weg configuratie. Door het groot aantal units kan een hoge geluidsdruk worden opgebouwd bij relatief geringe uitslag. Dit leidt tot minder vervorming en in combinatie met de hoogte van het systeem tot een groots en wijd stereobeeld (althans in theorie). Nadeel is dat line-array speaker systemen over het algemeen kostbaar zijn om te produceren.

En hoe klinkt al dit lekkers? Al snel wordt duidelijk dat het hier gaat om ‘koele poep’: het nummer ‘Gij en ik’ van onze eigen Brabantse coryfee Gerard van Maasakkers doet ons aan de stoel kluisteren door de zeer gedetailleerde en meeslepende weergave. De klarinet van Giora Friedman in Klezmer stijl wordt neergezet met al zijn dynamische nuances en met een natuurlijk timbre: warm als het warm is en keihard scheurend als het keihard scheurt! Dit is een set die van aanpakken weet en enorm kan uithalen, maar zonder zachte details in subtiele muziek passages over het hoofd te zien. Dit wordt des te meer duidelijk in de balans tussen een stampende, strakke baslijn met afwisselend zachte achtergrond details in elektronische muziek van Prince (wie kent ‘m niet?). Het systeem zet een groots geluidsbeeld neer en speelt gemakkelijk, zoals dat kenmerkend is voor topsystemen met voldoende ‘headroom’ qua vermogen. Wat echter ook opviel, was dat de speakers een vrij beperkt afstraalgedrag in horizontale richting hebben, waardoor een precies bepaalde sweet-spot in het midden ontstaat waar een perfect stereobeeld waargenomen wordt. Bij deze set was dit naar de mening van menig AOB-er vrij uitgesproken. Hierdoor werd op de sweet-spot een zeer fraai stereobeeld waargenomen, met goede plaatsing in zowel breedte als diepte. 
Buiten het centrum van de zaal, meer naar de buitenkant, leek het geluid echter sterk aan de speakers te plakken en was er nauwelijks sprake van een echt stereobeeld. Uiteraard is onze luisterzaal verre van optimaal voor het demonstreren van high-end audio, maar naar onze mening was de zaalpositie hier wel erg kritisch. Ook over de kwaliteit van het laag was niet iedereen evenzeer te spreken. Dit deed enigszins afbreuk aan de overduidelijke topkwaliteit van de elektronic

Op de sweet-spot echter was het genieten: in het openingsnummer van Andreas Vollenweider’s ‘Caverna Magica’ werden we meegevoerd in de magische grot en bewees het systeem sterke dynamiekverschillen binnen een nummer absoluut overtuigend neer te kunnen zetten. Hetzelfde gold voor de gitaarsolo’s van Dominic Miller en Neil Stacey, waarbij door het directe afstraalgedrag van de weergevers een heel gedetailleerd en meeslepend beeld
van deze dynamische opname werd neergezet.

Al met al was het een prima verzorgde en geslaagde avond, enerzijds door de enthousiaste en goed voorbereide presentatie van Joost en Luc, anderzijds door de pure kwaliteit van de McIntosh apparatuur. Het is duidelijk dat in deze tijden van economische crisis het voor vele high-end fabrikanten niet gemakkelijk overleven is. McIntosh heeft bewezen daartoe in staat te zijn: door compromisloos ontwerp, een eigenzinnige retro designstijl en een goed gepositioneerd ‘brand image’, waardoor producten bij uitstek waardevast zijn. Dus voor de boys met de minder extreem goed gevulde beurs: zie de aankoop van McIntosh componenten als een investering in de toekomst! Daar kan geen aandelenpakket (of echtgenote met kritische vragen) tegenop…

Ook was er nog een prijsvraag: Wie het eerst kon noemen van wie het nummer was wat werd opgezet had gewonnen. En de prijs was niets minder dan een set zeer luxe interlinks van XLO type HT-pro HTP1 

Hier de playlist van deze avond:

  • Anneke van Giersbergen with Agua de Annique – Ironic (Pure air)(JAMMM20091901)(www.aguadeannique.com)
  • Gerard van Maasakkers en de Vaste mannen – Gij en ik (Zicht)
  • Giora Fiedman – Songs of rejoicing (The magic of the klezmer)(Plane 88708)(www.plaene-records.de)
  • Prince – Everywhere (The rainbow children)
  • Ayo – How many times (Jayful)(www.ayomusic.com)
  • Ottmar Liebert – Barcelona nights (Nouveau flamenco)(Higher octave music HOMCD 7026)
  • Maria Muldaur – Cajun moon (Louisiana love call)
  • Pirates of the Caribbean OST – He’s a pirate (The curse of the black pearl)
  • Hans Theessink – Baby wants to boogie (Blue grooves from Vienna)
  • Beach Boys – God only knows
  • Andreas Vollenweider – Caverna magica (Caverna magica)
  • Jeff Wayne – The spirit of man (War of the worlds)
  • Amsterdam gitaar trio – Quattro stagioni van Vivaldi (The our seasons opus 8 nr. 1-4) (RCA RD 70220)
  • Miller and Stacey – New dawn (New dawn)(Naim cd 066)
  • Tom Jones – 24 hours (24 hours)
  • Holly Cole – Temptation (Temptation)

AOB wil graag Joost van den Bosch en Luc Demeure van de firma Transtec van harte bedanken voor de leuke avond. Wij wensen jullie veel succes in het nieuwe pand en hopen jullie snel weer te zien 

Joost tipte ons nog voor de show binnenkort bij iEar in Tilburg, kijk op onze agenda pagina voor de details.