
Bouke Selemeier van BSA (staat voor Bouke Selemeier Audio) kwam samen met de Belgische Frank Vermeylen Bouke is voor velen een bekend gezicht van diverse hifishows en het Nederlands gezicht van Piega. Hij is ooit begonnen bij Haagtechno, de importeur van Panasonic/Technics En in 1981 voor zichzelf begonnen.In 1987 kwam hij in Zwitserland in aanraking met Piega. De eerste speaker was de Arabella, toen al met een ribbon tweeter. Bouke vond het geluid schitterend, maar het zag er niet uit. Later in 1989 is de samenwerking met Bouke en Piega begonnen. Toen is er ook meer aan het uiterlijk van de luidsprekers gedaan. In de eerste jaren met houten kasten, later met aluminium kasten. Deze kasten worden gemaakt bij Alu Swiss, en de topmodellen worden uit een stuk massief aluminium geperst. De hier gebruikte Master ONE is het topmodel, en pas sinds 2009 op de markt. In de luidspreker zit niet zomaar een bandtweeter, maar zit een coaxiale bandtweeter, dat betekend dat er een kleine tweeter voor de hoogste tonen midden voor de bandtweeter voor het midden bereik is geplaatst, en dan ook nog in dipool, wat betekend dat deze units zowel naar voor als naar achter evenveel geluid geven. De luidsprekers hebben daarnaast ook nog eens een hoog rendement van 92dB.



De gebruikte apparatuur:
- Neukomm Premiere CD34s cd speler (3795 euro)
- Neukomm Premiere CA33 voorversterker (2995 euro)
- Neukomm Premiere PA35 mono eindversterkers 3995 euro/stuk)
- Synergistic research Powercell 10 netfilter
- Synergistic research netkabels
- Piega Master One luidsprekers

Neukomm is eveneens afkomstig uit Zwitserland. De set bestaat uit strak afgewerkte kasten met een dikke aluminium frontplaat.
In de eindversterkers wordt gebruik gemaakt van power mosfets om eigenlijk de voordelen van een buis en een transistor te verenigen. Een mosfet heeft de kracht van een gewone transistor, zonder het agressieve karakter. Het vermogen is met 400 Watt aan 4 ohm niet gering, en bij 2 ohm wordt dit zelfs verdubbelt naar 800 Watt! De cd speler maakt gebruik van maar liefst 4 dac’s van het type AK4395 en is 24 bits bij 96 Khz.
Twee jaar geleden werd Bouke gebeld door een bedrijf uit de USA, het ging hier om audiokabels. Die kabels zijn in naar Nederland gestuurd, en het verschil met bestaande kabels was enorm groot. Sindsdien is de samenwerking met Synergistic Research begonnen. Frank werkte toen voor Synergistic Research in de USA en is weer terug naar Antwerpen gekomen, om hier een dealernet op te zetten. Frank heeft voorheen onder anderen bij B&W / Rotel gewerkt. In zijn vrije tijd speelt hij bastuba en sinds kort ook contrabas.
Allereerst wil Frank de fabel uit de wereld helpen dat de bekabeling ongeveer 10% van de prijs van het complete geluidssysteem mag kosten. Volgens Frank is dit volledige onzin, of op zijn Antwerps “dikke zever”. Zelfs bij versterkers en cd spelers van rond de 600 euro per stuk is er met deze kabels veel hoorbare winst te behalen. De kabels worden in de USA handgemaakt en de ontwerper Ted Denney heeft zo’n 18 jaar ervaring met audio. De bedoeling is meer een live gevoel te creëren, en je zo meer betrokken te laten zijn met de muziek.


De grote verschillen met veel andere kabels is dat er een soort bliksem middels een Tesla spoel op de kabel wordt losgelaten, om de electrische eigenschappen te veranderen. Ook wordt er met een actieve afscherming gewerkt, op deze afscherming staat 28 volt gelijkspanning met als doel om niets van het geluidssignaal uit de kabel naar buiten te verliezen, en natuurlijk zoals gewoonlijk om storingen va buitenaf af te schermen. Ook worden er diverse kabels parallel gebruikt met andere metalen, legeringen, zilver, koper etc.
Frank heeft de afkorting DMAX voor de Tesla serie kabel.
D voor directionaliteit en design
M voor matrix en metaallegering
A voor actieve afscherming
X excellente kwaliteit
Het resultaat zou meer dynamiek, grotere soundstage en meer detail op moeten leveren. De kabels vanaf de X4 maken gebruik van de actieve afscherming.
Hier een opsomming van de Synergistic research interlinks:
- Alpha (155 euro) het instapmodel
- X4 (1200 euro) met actieve afscherming
- Vortex (1600 euro)
- Accelarator (2100 euro) bestaande uit 2x Vortex en 1x Tricon kabel
- Acoustic reference (3200 euro) geeft warmte zonder verlies aan detail
- Precision reference (4520 euro)
- Apex
- Speciale kabel voor Rel subwoofers.
De playlist van deze avond:
- Pepe Romero – Zapateado (This is K2 HD sound)(FIMK2 HD078)
- Christopher Hardy – Touch (This is K2 HD sound)(FIMK2 HD078)
- Antonio Forcione, Charlie Haden – Anna Forcione (Heartplay) (NAIMCD098) (http://www.antonioforcione.com)
- Gary Moore -Parisienne walkways (Bleus alive)
- Liza Ferchtman en E.Ysaije – Minuet 1 &2 Partita no.3 in E major BWV 1006 (Works for violin solo J.S.Bach)(SACD)(Challenge classics CC72351)
- Sia – I go to sleep (Some people have real problems)
- Trace Adkins – I can’t outrun you
- Gambala Hamm Smith – The spirit of dun dun
- Holly Cole – Temptation (Temptation)
- Johann Strauss – Banditten galop (the Telarc super sampler)(Telarc CD00007)
- Lester Bowie brass fantasy – Don’t cry for me argentina (The odyssey of funk & popular music vol1)(Atlantic 83159-2)
- Allan Taylor – Beat hotel (Closer to the music)(Stockfisch record SFR357.4003.2)
Genoeg techniek, nu over tot het luisteren. Eerst hebben we wat muziek beluistert om een beetje aan de set te wennen, Na het derde nummer wordt de interlink tussen de cd en de voorversterker gewisseld naar het type Vortex met actieve afscherming. Dit is schrikken, de set klinkt al echt goed, maar het verschil met deze kabel is zeer goed hoorbaar.. Meer laag controle, meer detail en meer muziek. Nu wordt de actieve afscherming losgekoppeld, en tot ieders verbazing is het verschil ineens een stuk minder…. Daarna wordt de topkabel type Apex geplaatst, er is iets meer controle over het laag waar te nemen. Ook hier weer de spanning van de kabel af en ineens wordt het geluid tammer en is het verschil met de kabel ervoor geringer. Daarna weer de spanning op de kabel en binnen tien seconde is het er weer, meer ruimte en veel detailrijker. Het is echt heel vreemd dat alleen die spanning op de kabel zo veel uitmaakt. En het verschil is echt goed te horen!


Bij het nummer van Trace Adkins viel de kwaliteit van het gehele systeem pas écht op, fijndynamiek, grote dynamiek en ondertussen blijft er ook nog veel rust in het geluid. Ook de tonale balans is zoals het hoort.
Het gedrum bij het nummer van Gambala Hamm Smith werd even goed hard gezet, maar alles blijft zelfs op dit niveau goed onder controle, ook het laag gaat diep en is heel strak.
Dan tussendoor nog een recordabel cd opgepoetst met “Bitstream” spray, en warempel lijkt het ruwe randje van de stem iets veranderd. Bouke vermeld dat hij helaas niet zelf de leverancier van deze spray is.
Bij het nummer van Johann Strauss zitten erg luide zweepslagen, Bouke zet het volume nu een stuk harder. De zweepslagen knallen er uit met luid volume, de bandtweeters geven geen krimp, een gewone tweeter zou bij deze impulsen op dit volume spontaan uitbranden!!
In het nummer van Lester Bowie zijn veel blaasinstrumenten te horen, maar zelfs bij de drukke passages blijft het onderscheid tussen de afzonderlijke instrumenten duidelijk waarneembaar.
We hebben ons allemaal zeer vermaakt deze avond, en kwamen tot de conclusie dat dit toch wel een hele mooie set was! En wat ons het meest verbaasde was het goed hoorbare verschil in bekabeling, en nog sterker, een nog groter positief hoorbaar verschil toen de spanning op deze toch wel zeer speciale kabels werd gezet.
Wij willen zowel Bouke als Frank bedanken voor deze demonstratie, waarin wij allemaal overtuigd zijn geraakt van de haalbare verschillen met bekabeling, op deze topset was dat dan ook zeer goed hoorbaar

