Vanavond was Ernest Kaempfer van KAD of voluit Kaempfer Audio Design op bezoek.
Na enkele huishoudelijke mededelingen introduceert Cor Ernest en geeft hem het woord.
Tot 2015 heeft Ernest gewerkt voor diverse werkgevers in de telecomindustrie en daarna heeft hij zijn audiohobby weer opgepakt. Dit heeft in 2019 geresulteerd in de oprichting van Kaempfer Audio Design. KAD is gevestigd in Apeldoorn. Voorop staat bij KAD de verstaanbaarheid en goede weergave van stemmen.
Vanavond heeft Ernest de K7-EVO meegebracht. De K7 is een actief 4-weg systeem. De drivers (7 stuks) zijn allemaal uit de topserie van Seas (red. vermoedelijk de Excel serie). De basweergave heeft een cardioïde afstraalprofiel. Dit is gerealiseerd met de twee woofers in de achterzijde van deze vloerstaander. De digitale signaalprocessor (DSP) met twee dac chips per luidspreker verzorgt de 4 weg scheiding van het geluidssignaal. Het weergegeven geluid heeft een lineaire fase.
Het digitale signaal wordt draadloos aangeboden via WISA (96 kHz/24 bit). Er zijn weinig voorversterkers met WISA, daarom wordt de Primare PRE35 voorversterker gebruikt. De K7 luidsprekers beschikken ook over een analoge ingang (XLR). (Dan wordt in de K7 een AD-converter gebruikt). De schakelende NCORE-versterkers en voedingen zijn van HYPEX. Het volume wordt digitaal geregeld met de MU1. De K7-EVO met de Primare PRE35 kosten € 35.000.
Er zijn twee bronnen: de Grimm MU1 (via AES/EBU naar de Primare) en de b-Drive CD speler van TentLabs.
De muziek staat op de harddisk van de MU1, kan gestreamd worden of komt van een CD in de b-Drive.
Naast de K7 vloerstaander is er ook de K5 monitor. Deze kleinere luidspreker staat op een poot. Dit is ook een actief systeem met zoals de naam al aangeeft 5 (Seas) drivers. Dit zijn wel andere drivers dan in de K7 gebruikt worden. De K5 met Primare PRE35 kost € 15.000.
Na afloop kwam er nog een vraag over wat technische gegevens betreffende de K7 luidsprekers. De boxen zien er perfect afgewerkt uit. De kasten en de baffle worden met een CNC machine vervaardigd. De wanden bestaan uit met dik bamboe gefineerd HDF en er zit een labyrint in de kast. De opzet van de woofers in de achterkant is dat ze een cardioïde vormige uitstraling naar voren hebben. Helaas blijkt dit in onze ruimte dus op een of andere manier niet te werken. De klasse-D versterkers worden gedicteerd door de warmtehuishouding. Er worden twijfels uitgesproken over de voeding uit onze simpele wandcontactdoos.
De diamant tweeter is van een uitzonderlijke kwaliteit en kost voor gewone mensen zoals wij ca. € 3.000. De tweeter wordt gefilterd met 150 dB/octaaf, dit is een waarde die we nog niet eerder zijn tegengekomen. Dit houdt volgens Ernest alle lagere frequenties weg van de tweeter. De dac uitgangen gaan gebalanceerd uit naar de eindversterkers en er worden geen koppelcondensatoren toegepast (dc-koppeling). Intern zijn de EMI en EMC door HYPEX geperfectioneerd.
Na deze niet al te lange introductie gaat Ernest over tot het afspelen van de muziek.
Een live opname van Mira van Melody Gardot laat een goede plaatsing van de stem horen en het klinkt ruimtelijk. Ik zat op de eerste rij en wat opviel dat de bas prominent aanwezig was. Bij Liberty van Anette Askvik viel mij op dat de stem helderder mocht zijn, het blaasinstrument werd goed weergegeven.
Jean Pierre van Marcus Miller (CD). Zo heb ik de (bas)gitaar nog nooit gehoord. De mondharmonica klonk fijn.
Mr,Szabo van Santana klonk mooi open maar niet altijd en dat geldt ook voor de gitaar. Het mid-laag kwam op mij onvoldoende gedetailleerd over.
Here but I’me Gone van Vanessa Fernandez. De stem en de gitaar lijken goed maar weer is de bas en het mid-laag niet zoals het hoort.
Birdland van Quincy Jones. Dit is duidelijk niet mijn smaak muziek en het stuk klinkt “wollig”.
Perfect Darkness van Fink. Duidelijk een live stem. Het timbre vond ik wat te dof.
Sangen Om Fyret Fed Tornehamn, Kari Bremnes. Dit werd wel heel luid gespeeld (dat kan dus!).
Hier zat heel veel en echt laag in. De stem valt mij op een of andere manier wat tegen.
Lento van Youn Sun Nah. De stem staat centraal maar moet helderder/openen en er is (te) veel mid-laag.
Nu is het pauze.
Tot nu toe heeft het systeem niet laten horen waartoe het volgens mij in staat moet zijn. Over het algemeen is het laag te nadrukkelijk aanwezig. Dit zal deels bepaald worden door onze zaal daarom ga ik na de pauze een paar rijen naar achteren zitten. Helaas was dit geen betere luisterpositie, integendeel.
Blauer Mond van Herbert Pixner Project. In deze opname zit niet veel laag. Het geluidsbeeld mag best helderder. De piano klinkt als een piano.
Come Away With Me, Norah Jones. Ook hier mag de stem meer helder klinken.
Half a Heart, Seal. Aan het begin nadrukkelijk laag en de stem is niet open.
Kiss In Blue, Yello & Hedi Happy. Hier had ik veel laag verwacht (Yello), ik weet niet of dat wel in de opname zit. De stem zelfde commentaar.
Diamonds In The Soles Of Her Shoes, Paul Simon. Dit nummer ken ik goed. Hier weer te veel laag.
Er is geen vervorming maar het nummer komt niet los. Een opmerking die ik hoorde was “je hoort box”.
Like an Angel, Anne Sofie von Otter. Dit vond ik een mooi stuk muziek maar het klonk niet imponerend.
Polarity, Hoff ensemble. Het slagwerk komt er goed uit.
An Other Brick In The Wall Pt.1, Roger Waters. Oef wat een laag en het beeld is hetzelfde.
Hotel California, Eagles. Het sprankelende hoog in het begin mis ik en de bas is niet overtuigend. De drumklappen in het begin mogen strakker.
Meine Tränen, Rammstein. Echt Rammstein. Hier geen overdreven laag.
Cleopatra e Cesare WV B:I:7, Regula Mühlemann. Een klassiek orkest helaas niet zo open. De stem klinkt goed.
A New Error, Moderat. Wat een laag, hier moet je rekening houden met de buren.
Picture Book, Simply Red. De stem springt er echt uit en het slagwerk klinkt lekker.
(Jean vond dit nummer vreemd klinken hij kwam tot de conclusie dat dit de remaster van 2008 moet zijn. Vandaar het verschil met zijn originele CD. Het verschil is in Adacity goed te zien, het is enorm).
Symphony No. 8 in E flat Mayor, Tommi Hakala. Geen speciale opmerkingen. Toegift lang zal ze leven, een grapje, dit omdat Cuno vandaag jarig is.
De conclusie is dat het laag erg overheersend was. Dit beïnvloedt het hele geluidsbeeld negatief. Toen de zaal leeg was (tijdens het inspelen) werd dit niet zo ervaren. De vorm van onze zaal zal ook niet meegeholpen hebben. De breedte afbeelding was prima het geluid leek niet uit de boxen te komen maar kwam soms van daarbuiten.
Ernest heeft de luidsprekers in de standaard afregeling gebruikt hij heeft vooraf niet de tijd gehad de luidsprekers op de ruimte in te regelen. Daarnaast zij de EVO’s best bas-sterk en dat in combinatie met de minder gelukkige akoestische vorm van onze demoruimte heeft dit de hele demo behoorlijk negatief beïnvloed. Een laagfrequentie die niet goed klinkt haalt de beleving van het verdere frequentiegebied naar beneden. Helaas was dat wat er aan de hand was deze avond. De stemmen die in het bijzonder mooi weergegeven zouden worden vielen mij persoonlijk wat tegen.
Playlist:
- Melody Gardot – Mira (live)
- Anette Askvik – Liberty
- Marcus Miller – Jean Pierre
- Santana – Mr. Szabo
- Vanessa Fernandez – Here but I’m Gone
- Quincy Jones – Birdland
- Fink – Perfect Darkness (live)
- Kari Bremnes – Sangen Om Fyret Ved Tornehamn
- Youn Sun Nah – Lento
Pauze - Herbert Pixner Project – Blauer Mond
- Norah Jones – Come Away With Me
- Seal – Half a Heart
- Yello & Heidi Happy – Kiss In Blue
- Paul Simon – Diamonds On the Soles of Her Shoes
- Anne Sofie von Otter – Like an Angel
- Hoff ensemble – Polarity
- Roger Waters – Another Brick In the Wall
- Eagles – Hotel California
- Rammstein – Meine Tränen
- Regula Mühlemann – Cleopatra e Cesare, WV B:I:7: Tra le procelle as..
- Moderat – A New Error
- Simply Red – Picture Book
- Tommi Hakala – Symphony No.8 in E-Flat Mayor
- Lang zal ze leven, Kinderliedjes om mee te zingen
Aan het einde wordt Ernest en zijn collega hartelijk bedankt met elk een fles wijn en een hartelijk applaus.
Verslag: Hans
Foto’s : Niek