Januari 2025 Verslag Metrum Acoustics

Eigenlijk zou er vanavond een demo van Dutch&Dutch gegeven worden, maar D&D was verhinderd vanwege een show, en de als alternatief uitgenodigde Jaap Veenstra was op het laatste moment ook verhinderd.  In plaats daarvan was Roelof Lochmans van Metrum Acoustics bereid gevonden om ons uit de brand te helpen. Roelof is een goede bekende van onze club, niet alleen als luisteraar, maar ook als demogever in december 2023. Hier de link naar het verslag van die avond: december 2023 verslag Metrum Acoustics.

Acelec Model-1

De apparatuur is deels gelijk aan toen, namelijk de Acelec Model-1 speakers (6750 Euro). Deze staan op Monitor Audio “89” stands (600 Euro). Deze stands zijn vrij laag waardoor het geluidsbeeld bij de voorste rijen van de zaal blijft steken. Andere bekenden zijn de Sonnet Pasithea R2R DAC/Voorversterker (5900 Euro), de Metrum Ambre streamer (1099 Euro) en de Sovereign subwoofer. De zilveren interlinks end solid core luidsprekerkabels zijn ook in huis gemaakt, maar zitten niet in het assortiment. Nieuw zijn de 2 Sonnet Kratos mono eindversterkers (5900 Euro). Dit zijn Klasse A/B Mosfet versterkers.  Vermogen is 50W bij 8 Ohm, waarvan 10 watt in Klasse A. De versterkers geven de temperatuur aan op het display. Bij het begin van de avond zitten ze op 40 graden. Bij 65 graden schakelen ze zichzelf uit. Ik zal eens kijken of de temperatuur gedurende de demo oploopt.

Roelof staat er niet alleen voor vanavond, hij wordt bijgestaan door ons clublid Jens. Jens loopt stage bij Metrum! Een leuke verrassing, we hebben nu een beetje een “Leden voor Leden” avond… De demo van december 2023 vond plaats in de zaal boven, die kleiner is dan de zaal waar we nu zitten. De akoestiek in de kleine zaal was niet zo goed. Eens kijken hoe de kleine Acelecs het in de grote zaal gaan doen.

Cyriel heeft ook nog iets meegenomen dat we vanavond mogen uitproberen: Steentjes. Niet om onder of op apparatuur te plaatsen, maar aan een halskoord.  Hij heeft zich verdiept in welke ‘edelstenen’ invloed zouden kunnen hebben op de auditieve perceptie. 4 á 5 stenen kwamen hiervoor in aanmerking. In zijn geval zou regenboogfluoriet het beste passen. Het effect hiervan is voor hem niet altijd even groot. Maar als ie thuis luistert, en de rust niet helemaal heeft, dan helpt het om de rust/focus weer terug te krijgen. Zoals ie zelf zegt: Bizar. Maar in de audiowereld gebeuren wel meer bizarre dingen. Hij laat de steentjes rondgaan in de zaal. Ik ben benieuwd naar de reacties na afloop van de avond.

De Playlist van vanvond:

  • Allan Taylor – The Beat Hotel
  • Daft Punk – Doin’ ít Right
  • Ane Brun – These Days
  • Francine Thirteen – Queen Mary
  • Tony Bennett – The Lady is a Tramp
  • Yosi Horikawa – Bubbles
  • Hans Zimmer & Benjamin Wallfisch – Wallace
  • Tony Joe White – Polk Salad Annie
  • Nik Bärtsch’s Mobile – Modul 29_14
  • Andrew Combs – Hazel
  • The Wellerman  – Hoist the Colours – “Bass Singers”
  • Gotye – Don’t worry, we’ll be watching you
  • Alexandre Desplat – Canto at Gabelmeister’s Peak
  • Eddie Jobson – Inner Secrets
  • The Hu – Yuve Yuve Yu
  • Hans Theessink – You Gonna Need Somebody On Your Bond
  • Perla Batalla – Sixteen Tons
De gehele opstelling

Het eerste nummer van de avond is “The Beat Hotel” van Allan Taylor. Een sfeervolle opname waarmee vaker gedemonstreerd wordt. We horen een mooi geluidsbeeld met Allan’s stem rotsvast in het midden, en er is geen detail dat aan de Mundorf AMT tweeters ontsnapt. Behalve de tweeters is er wel meer interessants te melden over de Acelec Model-1 speakers. Het doel was dat ze tijdcorrect moeten zijn. Ze zijn geheel van aluminium gemaakt. Hierbij worden de met bitumen beklede panelen niet in elkaar geschroefd maar verlijmd. Dit om resonanties te voorkomen. Door deze maatregelen wegen deze monitoren maar liefst 17 kilo. De afwezigheid van resonanties bewijst Roelof door op de kast kloppen, hierbij zijn alleen maar doffe geluiden te horen. Van het tijdgedrag krijgen we later op de avond nog mooie voorbeelden.

Metrum Ambre

Bij Daft Punk doet de subwoofer lekker mee en komt er heel wat energie de ruimte in. Op de eerste rij zit ik eigenlijk te dicht op de speakers waardoor het soms wat te veel van het goede wordt. Na de pauze zal ik het eens vanaf de tweede rij proberen. ‘School’ van Supertramp laat een fraaie soundstage horen met veel detail. Zo zijn bijvoorbeeld de spelende kinderen op de achtergrond zijn duidelijk te volgen, top! Ik zet me alvast schrap voor die akelige hoge kindergil die zo rond 1 minuut 44 komt 🙂 Verder valt op hoe schoon het geluid is, het blijft een mooie opname.

Voordat het nummer van Anne Brun begint komt een vraag uit de zaal of de subwoofer uitgezet kan worden. Kennelijk is het laag in de zaal aan het ‘spoken’. Roelof zet tijdens het nummer de sub uit om de verschillen te laten horen. Met de sub uit wordt de ruimtelijkheid minder en heeft geluid minder ‘body’. Ik hoor daarentegen wel een strakker laag. De plaatsing van een sub komt erg nauwkeurig. Dit is onder demo omstandigheden moeilijk te realiseren. Tussendoor heeft Roelof een a4-tje op de Kratos versterkers gelegd om te kijken of de temperatuur richting het uitschakelpunt wil komen. Het display geeft nu 50 graden aan.

De naam Metrum staat voor timing in de muziek. De track “Queen Mary” is hier een fraai voorbeeld van. Ik heb dit nummer al vaak gehoord maar zelden zo goed als nu. Het geluidsbeeld treedt ver buiten de speakers en ieder geluidje en effectje is moeiteloos te plaatsen. Indrukwekkend. Een ander mooi voorbeeld is het bekende “Bubbles”. De knikkers rollen zo’n beetje door de hele zaal, geloof dat er ook een paar onder m’n stoel zijn blijven liggen. De track “Wallace” uit de “Blade Runner 2049” soundtrack wordt met veel detail en ruimte weergegeven, dat vind ik sowieso een sterk punt van deze set. Inmiddels is het pauze geworden, en ik zie dat de temperatuur ondanks het a4-tje nog steeds 50 graden aangeeft. De koeling kan dus wel wat hebben, prima.

Roelof Lochmans en Jens

Na de pauze neem ik op de 2e rij plaats. Hier is het geluid naar mijn smaak meer in balans. Het begint al meteen goed met het Swamp-Rock nummer “Polk Salad Annie” van Tony Joe White. Deze opname uit 1968 klinkt lekker direct en heeft een aanstekelijk ritme, in de zaal zie ik in ieder geval voetjes en hoofden meebewegen. Uit de zaal komt de vraag waarom XLR-kabels worden gebruikt in de set, de afstand tussen de apparatuur is immers klein? Volgens Roelof blijft er bij XLR meetbaar meer signaal over dan bij RCA. Over RCA versus XLR worden heel wat discussies gevoerd. Zo hebben Aavik versterkers bijvoorbeeld geen XLR-ingangen, omdat die volgens ontwerper Michael Borresen bij hifi-apparatuur niet nodig zijn. Youtube:  Michael Børresen – Balanced VS Single Ended | FAQ #4.

We gaan verder met de verzoeknummers uit de zaal. We luisteren naar “Modul 29_14” van Nik Bärtsch. Hij noemt z’n composities “Moduls” en z’n muziek “Zen-Funk”: Met zo weinig mogelijk muzikaal materiaal een maximaal effect bereiken. De leden van het kwartet worden mooi in de ruimte geplaatst, de goede timing van de set geeft de muziek nog een extra dimensie. Tijdens “Hoist the Colours” zie ik verbaasde gezichten in de zaal. Halverwege het nummer lijkt de stem van Eric Hollaway uit de afgrond te komen, vergelijkbaar met wat Geoff “Big John” Castellucci doet. Roelof heeft er weer een demotrack bij…

De tracks van Gotye en Alexandre Desplat laat horen dat de Acelecs ook zonder sub een goed laag kunnen neerzetten, zelfs in deze grote ruimte. The Hu (nee niet The Who) is een Mongoolse folkrock band die bestaat uit 4 leden met onuitspreekbare namen die traditionele snaarinstrumenten bespelen. Er wordt gezongen met Mongoolse keelzang. In “Yuve Yuve” is dit aangevuld drums en meen ik ook nog electrische bas & gitaar te horen. De stemming in de zaal is inmiddels opperbest, maar helaas is de avond na de mooie tracks van Hans Theesink en Perla Batalla alweer tot een eind gekomen.

Een hele mooie demo, Metrum Acoustics heeft zich (alweer) bewezen. De Acelecs houden ook prima stand in deze grotere ruimte. Bij een paar nummers kwam er zelfs applaus uit de zaal. Wat wil je nog meer? Veel dank aan Roelof & Jens voor een geslaagde avond!

Om nog even terug te komen op de steentjes van Cyriel: Hier een aantal reacties van diegenen die het geprobeerd hebben: Cor voelde zich wat meer ontspannen worden, Guus merkte ook verschil, vergeleek het met de impact van de ‘ruwi’-bollen en Bert had ook meer rust tijdens het luisteren. Cyriel denkt dat veel leden het steentje hebben gepakt en (te) snel hebben doorgegeven. Ik heb het steentje ook maar kort geprobeerd. Veel effect had het (daarom?) niet op me.

Verslag: Christo
Foto’s: Cyriel