

Peter Vervoorn van Sound E-motions verzorgde samen met Cor Dekker van Musical Reality deze donderdagavond. Sound E-Motions is de importeur van onder andere MBL. Het uiterlijk van MBL luidsprekers kennen de meeste wel van de Duitse audio bladen. De lamellen zijn duidelijk anders dan de vierkante dozen waar we normaal naar kijken. Maar MBL maakt ook versterkers, D/A converters en CD loopwerken (met en zonder DAC). Peter had wel een paar mono eindversterkers van MBL meegenomen, maar de voorversterker, DAC en het CD loopwerk waren deze avond van Orpheus Lab uit Zwitserland dat hij ook importeert. Peter had een aantal platte modellen uit de Classic Line bij zich. De elektronica stond op een fraai Solid Tech meubel en was aangesloten met kabels van Harmonic Technology, deze beide merken worden geïmporteerd door Musical Reality.
De apparatuur waarmee werd gespeeld:
- Luidsprekers: MBL 111F € 28.500
- Mono eindversterkers: MBL 8011AM € 11.850 (uit productie
- CD-loopwerk: Orpheus – Zero-P: € 8.730
- DAC: Orpheus – One: € 4.500 * (uit productie, prijs geschat)
- Voorversterker: Orpheus – Two: € 6.700 *
(* De prijzen van Orpheus zijn de huidige.De behuizing van de Orpheus Classic line is gewijzigd, maar het binnenwerk is vrijwel identiek aan de set die gebruikt is voor de avond.)
- Powercables: Aan het Loopwerk: Pro AC 11 à € 260,00 Aan de DAC: Magic Power à € 1699,00 Aan de Pre: Fantasy AC 10 à € 400,00 Aan de AMP: Fantasy AC 10 à € 450,00
- Interlinks: Tussen Loopwerk en DAC: Platinum Digital à € 370,00 Tussen DAC en Pre: Magic Link XLR à € 900,00
Tussen Pre en Amp: Magic Link XLR à € 900,00 - Luidsprekerkabels:Op het hoog: Pro 10 SE met banana à € 950,00 Op het Laag: Pro 9 SE reference à € 1499,00
- Audiomeubel:Solid tech Radius Duo à € 798,00
Cor is al eerder te gast bij ons geweest in december 2008 en velen van ons kennen hem ook van verschillende audio shows. Cor heeft veel ervaring met demo’s geven en is daarom ook door Peter Vervoorn van gevraagd om een handje te helpen. Het resultaat is dat Cor zo’n beetje de hele avond aan elkaar praat. En dat is geen ramp. Het 1e nummer dat hij draait wel. Tja, er zijn mensen die ook dat muziek noemen. Een grapje van Cor en de stemming voor de avond is gezet.


Toch was de keuze van het 1e nummer nog niet eens zo gek. Ondanks dat de muziek zeer scherp in het hoog is, werd het niet tenenkrommend weergegeven. Wel bleef heel veel detail hoorbaar. Het 2e nummer geeft aan dat de set het mogelijk maakt om heel makkelijk de muziek te volgen, stemmen klinken zuiver en het ritme hoef je niet te gokken. De set klinkt neutraal. Ik weet nu al dat we met een goede set te maken hebben. Het 3e nummer laat veel ruimte horen, totaal los van de luidsprekers. Het 4e nummer is een laag test. De mannenstem is zwaar (opgenomen) en de piano rammelt ook lekker in het laag.


Ik ben toch best wel verbaasd over het geheel en vooral over de luidsprekers. De luidsprekers zien er totaal niet normaal uit. Het laag en laag-midden wordt dan wel weergegeven door een dubbel paar conventionele weergevers, maar het hogere midden en het hoog door die lamellen. Dat ziet er niet alleen heel anders uit, maar ik verwachte ook een totaal andere klank (ja, ik had nog nooit een MBL luidspreker gehoord). Ik weet niet wat ik verwachte, maar het hoog klonk helemaal niet vreemd/ongewoon, het klinkt gewoon goed. En eigenlijk nog niet eens zo heel veel anders dan een paar hele goede dome tweeters. En dat is nog niet eens zo gek als je bedenkt dat die lamellen ook gewoon door een spreekspoel wordt aangedreven. En dan nog iets… Je zou verwachten dat het hoog het hoogtepunt van de luidsprekers is. Maar nee, het laag is net zo goed. Het is een goed homogeen geheel. En dat is al moeilijk genoeg voor een 4-weg systeem, laat staan om dan ook nog een niet-conventioneel techniek voor het hoog te gebruiken, klasse!
Het 5e nummer betrof een opname die Cor zelf gemaakt heeft. Het betreft orgel met zang opgenomen in de Dominicus Kerk te Amsterdam. Cor vertelde erbij dat de opname niet ging zoals hij gepland had, maar ondanks dat is het een juweeltje geworden. Helaas kan ik er weinig over zeggen, want het is niet mijn soort muziek, maar het klonk wel fraai. Het 6e nummer is voor mij het 1e bekende muziekstuk (van avonden als deze). De bassen en de pauken zijn goed volgbaar, ook in de zachte passages. En zodra de muziek luider wordt, dan loopt het geheel niet vast, maar blijft alles netjes (aleen luider). Bij nummer 7 is het karakter van de vrouwen stem goed hoorbaar. En dat beschrijft de set goed, je hoort de opname en de muziek. En de set voegt weinig toe en laat weinig weg.


Cor speelt nog een aantal nummers en na de pauze zijn CD’s van leden aan de beurt. Daar zitten meer voor mij bekende nummers bij. Maar helaas blijkt ook dat de leden minder geslaagde CD’s hebben meegenomen dan Cor en Peter. Regelmatig valt de opname tegen en zelfs af en toe de muzikale prestaties van de artiest (of was het zo bedoelt en begrijp ik de muziek gewoon niet). Maar mijn mening van de set verandert er niet door, nee wordt zelfs bevestigd.
Omdat de luidsprekers rondstralers zijn, wordt er meer hoog en midden de ruimte ingestuurd dan bij conventionele systemen (lage tonen stralen altijd rond). Dit kan wel eens een ander effect hebben op de plaatsing dan normaal. Tot nu toe zat ik vooraan en daardoor redelijk dicht bij de luidsprekers. Verder stonden de luidsprekers ruim 2 meter van de dichtstbijzijnde wand. Kortom op mijn luisterplek overheerste het directe geluid en niet de reflecties. Dus ik ging door de ruimte wandelen. En inderdaad, verderaf werd de klankbalans helderder. Toch viel dat wel mee, waarschijnlijk door de hoge absobtie van de hoge tonen door de ruimte (en de aanwezigen). Verder bleef de sound hoofdzakelijk hetzelfde, neutraal. Wel leek de magie er onder te lijden achterin de zaal. Het geheel leek iets minder homogeen (toch vanwege de andere verhouding hoge versus lage tonen?). Kortom thuis uitproberen (maar dat doen we toch allemaal altijd!?).


Tot nu toe schreef ik voornamelijk over de luidprekers, namelijk hoe neutraal ze klinken. Maar we zaten natuurlijk wel naar de gehele set te luisteren. En die speelt geheel op een hoog niveau. Ik hoorde nooit problemen met de electronica. Past dit alles goed bij elkaar? De apparaten van Orpheus zitten wel in een lagere prijsklasse. Maar het geheel klonk neutraal en homogeen, dus geen probleem. Maar toch ben ik wel benieuwd naar een betere bron en/of voorversterker. Want de luidsprekers en de eindversterkers vormen een wel erg groot open raam, alles wat daarvoor zit, is goed hoorbaar.

Hier de playlist (door Jean):
- Jimmy Giuffre – Propulsion (Free Fall)
- Marianne Antonsen – Blomster I Soweto – (Blomster I Soweto) – (Von Schweikert demodisk III)
- Albéniz / New Philharmonia Orchestra / Frühbeck De Burgos – Sevilla (Suite Española)
- Marcel Kanche – Elle M’en Vert – (Vertiges Des Lenteurs)
- Panis Angelicus – A Canlet – (Opname Cor Dekker Juni 2011)
- Saint-Saëns – Danse Macabre – (Arabesque)
- Voice Male – Hijo de la Luna – (Approved)
- Christian McBride – In a Hurry – (Gettin’ to it)
- Canadian Brass – It Don’t mean a thing – (Take the “A” train)
- Mighty Sam McClain – I’m so lonely (Keep on movin’)
- Buika – Miénteme bien (Nina de Fuego)
- George Benson – Jill Cott & Al Jarreau – God Bless the Child – (Von Schweikert demodisk III)
- Leila K. – Open Sesame – (Open Sesame)
Pauze - S.M.V. – Grits (Thunder)
- Jen Chapin – You Haven’t Done Nothin’
- Alan Parsons Project – Old and Wise
- Hadouk Trio – Suave Corridor (Utopies)
- Miloš Karadaglic – Domencioni (Mediterraneo)
- Rita Chiarelli – Reginella
- Franz Schubert – Der Lindenbaum (Winterreise)
- K. Greeninger & D Kai – Looking For A Home
- Voice Male – The Green Leaves Of Summer (Approved)

Is dit alles zijn geld waard? Let wel, we praten hier over serieus geld. En voor zoveel geld mag er eigenlijk niks tegenvallen, nee het moet gewoon goed zijn. Als fabrikant kan je nu niet met een excuus komen. Nou, ze hebben ook geen excuus nodig. Het was een prima set die we gehoord hebben. De avond was weer een leuk en leerzaam. Peter en Cor, bedankt.
Verslag: Hans de Vries