Juni 2011 Verslag Leden voor leden Martien

Deze keer was het de beurt aan één van onze leden, en wel Martien Klingens Martien heeft een luxe set, maar dit is zijn tweede set. De reden dat Martien deze demo wilde verzorgen was een verassing. Hij had deze luidsprekers op de Lente hifi show gehoord en vond het geluid zeer goed. Toen hij de bijbehorende prijs hoorde was hij nog blijer verrast. Thuisgekomen heeft hij de luidsprekers direct besteld bij een internetshop Beste keus in Best. Het gaat hier om Boston Acoustics A25 monitor luidsprekers. Dit merk wordt gevoerd door Marantz Europe, ik zie je denken, wat dan met Mordaunt Short? Mordaunt Short was een paar jaar geleden de andere verassing van Marantz Europe, ook daar was de prijs kwaliteitsverhouding enorm goed. Maar de samenwerking tussen Marantz en Mordaunt Short is beëindigd, en Boston Acoustics is de nieuwe luidspreker voor Marantz. Daarbij valt Boston Acoustics ook nog een onder dezelfde holding als Marantz, maar ook Denon, McIntosh en nog een aantal andere audio gerelateerde merken.

Nu eerst even de set waarop alles werd afgespeeld:

  • Jolida SJ502a buizenversterker (destijds 2500 gulden)
  • Meridian 506 cd speler
  • Boston Acoustics A25 monitor luidsprekers (129 euro/stuk)
  • E-mu tracker USB DAC

De Jolida is een wat oudere geïntegreerde buizenversterker uit ongeveer 1999 en was destijds zo’n 2500 gulden. De versterker is een klassieke push-pull versterker met 6550C eindbuizen, deze liggen wat betreft vermogen en soort een beetje tussen de EL34 en de KT88 in. En zoals de EL34 en de KT88 een typerende sound hebben zit de 6550C ook wat betreft sound een beetje tussen de twee in, de power van een KT88 en de verfijnde sound van een EL34, best of both worlds? De aansturing is met Europese buisjes als de ECC803S en de ECC81.

De cd speler is eveneens ouder, uit 1994 om precies te zijn. Maar daarom ook zeker niet slechter, deze Meridian 506 was in die tijd al voorzien van het beroemde Philips CDM12 loopwerk, een loopwerk wat nu nog steeds veel wordt toegepast in de betere cd spelers! Hoeveel bits deze speler is dat is niet geheel duidelijk, er zijn versies geweest variërend van 16 tot en met 24 bits. Maar gelukkig luisteren we niet naar bits maar naar muziek!

En muziek dat komt er uit! Al bij het eerste nummer sta je vol verbazing! Zo’n groots geluid uit zulke kleine kastjes, en Martien was niet bang en liet aardig wat vermogen los op die kleine boxen. Ja, ze kunnen een feestje thuis overleven… Ik moet wel zeggen, even kreeg je het gevoel dat er ergens stiekem grotere kasten stonden te spelen, maar die stonden er niet dus het moesten wel die A25-jes zijn.

Vol verbazing naar het tweede nummer, iets klassieks, de instrumenten klinken zeer natuurgetrouw, en eigenlijk veel te goed voor deze prijs. Daarna wat blues, gitaar met zang, ook geheel niet slecht, af en toe misschien wat te scherp, maar voldoende dynamiek en ook het laag is in voldoende maten aanwezig. Bij Wynton Marsalis wordt het geluid van sommige instrumenten en de stem soms wat hard en schel, maar wat wil je met dit volume, dan klinken vergelijkbare monitorluidsprekers met een viervoudige prijs ook hard en schel. De contrabas blijft goed hoorbaar zonder de andere instrumenten of de stem weg te drukken. Bij het nummer van Rebecca Pigeon hoor je dat het geluid klopt, in de hele bandbreedte van laag naar hoog is alles heel netjes in balans. Geen overdreven laag, hoog of midden en ook geen extra kleuring van het geluid, het is gewoon zeer prettig om naar te luisteren.

Vanuit het publiek kwam de opmerking dat het een relatief luxe set is voor deze boxjes. Er wordt hier en daar zelfs met deze A25’s gedemonstreerd op de Marantz Ki Pearl lite set. Maar door een ander lid (die de Boston’s ook al in ijn bezit heeft) werd verzekerd dat ze het ook goed doen op een eenvoudige set, maar dat er met een luxe set wel meer is uit te halen (zoals hier vanavond te horen was). Een paar andere leden hadden op een beurs de toprange van Boston gehoord, maar dat vonden ze juist weer helemaal niet klinken, in tegenstelling tot wat ze hier gehoord hebben.

Hans van Liempd had zijn pc meegenomen met daarop een externe USB DAC uit de budgetklasse van het merk E-mu, type tracker. Dit is een apparaatje uit de PA wereld, maar ook zeer geschikt voor hifi. Het ding klinkt al een stuk beter dan de directe uitgang van de pc, maar hier was nogal wat ruis aanwezig, mogelijk doordat het uitgangssignaal eigenlijk te laag was voor de versterker, waardoor de voorversterkerbuisjes hoorbaar gaan ruisen. bij dezelfde opname was het geluid minder dynamisch, en de stemmen en instrumenten klonken wat korrelig, maar het hoog was smoother dan bij de cd. Maar, dit apparaatje is dan ook maar 150 euro… Mogelijk durft één van onze leden nog eens de stap te wagen om een USB-DAC direct uit China te bestellen. Daar worden beneden de 100 euro de mooiste DAC’s met de meest luxe (imitatie?) chipsets verkocht, hoe zouden die het doen?

Ook hebben we na de pauze nog even getest met andere luidsprekerkabels en andere netkabels. Cuno had deze meegenomen, het ging om afgeschermde netkabels die hij zelf samenstelt en afmonteert, en luidsprekerkabels bestaande uit 25 aderparen datakabel, ook wel CAT-5 backbone kabel genaamd. De meningen waren hier weer verdeeld,  hoewel het merendeel het geluid na de pauze iets gedetailleerder en preciezer vond.

De playlist:

  • Ayreon – Welcome to the new dimention (Into the electric castle)
  • John Bruce Yeh – Theme van Hillandale Waltzes van Victor Babin)(Ebony concerto)(Reference recordings RR-55CD)
  • John Bruce Yeh – Valse élégante van  Hillandale Waltzes van Victor Babin)(Ebony concerto)(Reference recordings RR-55CD)
  • Doug MacLeod – Little songbird (Unmarked road)
  • Wynton Marsalis quartet – Feeling of jazz (The magic hour)
  • Wynton Marsalis quartet – You and me (The magic hour)
  • Sade – Smooth operator (Diamond life)
  • Rachelle Ferrell – I can explain (Individuality)
  • L’arte del voilino – Opera omnia III (Concerto 5 Allegr/ Cappricio no.10 van Pietro Antonio Locatelli)(AudioPhysic 25, Turtle records TR75536)
  • Stevie Ray Vaughan – Tin pan alley (Tin pan alley)
  • Eva Cassidy – Time after time
  • Harry Sacksioni – Torredembarra (Adrenaline)
  • Concertgebouworkest Amsterdam / Leonard Bernstein – Allegro moderato Symphony nr.8 h-moll D759 (Unvollendete van Franz Schubert)(Deutsche Grammophon DG 427 645-2)
  • Rebecca Pigeon – Autol lang syne / Bring it on home to me (ALR Jordan Voices, the collection 1)(Chesky JD141)
  • Kammer chor Stuttgart – Bleinb bei uns, denn es will Abend werden, Abentlied von Joseph Gabriel Rheinberger (Stimme Stimmen! der riesige ruf – Joachim Ernst Berendt stellt vor Chore der welt teill III cd3)(Zweitausenendeins BA 64919/3)
  • Spis Li- Le mystère des voix Bulgairs, Das geheimnis der Bulgarischen stimmen (Milke le von Gueorgui Mintchev (Stimme Stimmen! der riesige ruf – Joachim Ernst Berendt stellt vor Chore der welt teill III cd3)(Zweitausenendeins BA 64919/3)
  • Amos Lee – Arms of a woman (Amos Lee)

Het einde van de avond naderde. De conclusie van de Boston Acoustics A25. Nu was (bij wijzen van uitzondering) het publiek het unaniem eens. Het geluid van deze luidsprekers is verassend goed in balans, voldoende laag, voldoende hoog, het kan behoorlijk hard. Is geschikt voor zowel klassiek, jazz als popmuziek, en schroomt ook niet terug voor zwaardere werk zoals rock en klassiek orkest. En dat voor een prijs kwaliteitsverhouding die zéér goed is! Dit is echt zo’n luidspreker die je je kennissen aanraad, na de vraag: “Ik zoek een set boxjes niet te duur, niet te groot, maar ze moeten wel goed klinken.” Vroeger noemde je dan de Mission 760i, nu raad je ze gewoon de Boston A25 aan…. En voor de surround liefhebbers is er ook een kleinere variant van de A25.

Martien, bedankt voor de verassende demo! Als Ken Ishawate een keer ziek is, dan kan jij zo voor hem invallen om de Boston’s te demonstreren…