Vanavond waren Paul Rassin en Ivo Sparidaens van AEquo audio uit Eindhoven te gast bij onze vereniging. Zij demonstreerden hun Ensis luidspreker.

Naast de Ensis hebben wat randapparatuur van Hans tot onze beschikking. Deze set bestaat uit een Array Obsydian B10 voorversterker, 2 stuks Array Quartz M10 eindversterkers, een DAC van Pink Faun (DAC 324) met I²s intgang en een zelfbouw PC met I²s uitgang.

AEquo trokken met hun Ensis al mijn aandacht op de X-Fi beurs van vorig jaar en onlangs nog op de High End beurs in München. Dit kwam vooral door de eigenzinnige karakter qua optische en akoestische uitstraling van deze speaker. Het is een muzikale speaker en vooral een allemansvriend. Hij komt al snel zeer prettig op de luisteraar over; je hoeft maar weinig moeite te doen om met deze set een prettige interactie te vinden. De Ensis is al bestempeld met meerdere awards en werd al door vele recensenten omschreven als een speaker die voor zijn formaat heel goed zijn mannetje staat en zeer coherent is qua karakter. De speaker verdwijnt tevens in oorsprong van het geluid. AEquo vindt het belangrijk om een fullrange resultaat te creëren binnen de luisterruimte, door middel van een alles-in-één, zo efficiënt mogelijk presterende speaker. AEquo wil muziek reproduceren. De focus ligt bij het benaderen van de muziek zoals de muzikant het bedoeld heeft en daarbij dezelfde emotie op te wekken.

De Ensis is ontstaan uit de wens om een luidspreker te creëren die volledig met eigen ideeën is ontwikkeld. Zij wilden namelijk geen aannames doen van mensen die al wielen hebben uitgevonden, maar zij gebruikten volledig gebruik van de aanwezige kennis van hun eigen team, bestaande uit 6 mensen met een audiohobby. AEquo spitst zich toe op het ontwikkelen van speakers, omdat volgens hen in dit onderdeel van een hifi-set de meeste vervorming kan optreden en zij zien het als een uitdaging om door de toepassing van hun know-how voor het ontwikkelen van een goede speaker, zoveel mogelijk goede eigenschappen te verkrijgen. Naar mijn idee is AEquo hier helemaal in geslaagd, omdat deze speakers inderdaad de componenten zijn die het geluid nu ook het meest lijken te kleuren. De Ensis heeft een heel eigen karakter, waar veel luisteraars een goede match mee zullen vinden. De luidspreker heeft een rendement van 90 dB en men heeft ervoor gezorgd dat hij geschikt is voor iedere versterker. De match met de versterker vindt AEquo een belangrijk punt. De subwoofer krijgt daarom een versterker die zij een goede match vinden met de driver die het meeste werk moet verzetten. Hiervoor is een 500W klasse D Hypex NCore module ingezet. De crossover ligt bij 100 Hz. De subwoofer bevindt zich (in deze opstelling) onder in de voet, aan de buitenkant van de speaker. Aan de andere kant zien we de heatsink van de versterker, en de regelknoppen van het ARPEC systeem.

ARPEC
ARPEC staat voor Adjustable Room and Placement Extension Control. Dit is een door AEquo ontwikkeld systeem waarmee de laagweergave aangepast kan worden aan de ruimte. Met de regelknoppen “Room size” en “Placement” kan de luisteraar de speaker door middel van deze module laten presteren in overeenstemming met de ruimte van en de plaats binnen de luisteromgeving.

Men heeft onderzocht wat het verband is tussen de akoestiek en de frequentiegebieden, wanneer de speaker verplaatst wordt of de ruimte verandert. Omdat dit verband daadwerkelijk bestaat heeft AEquo een regelmodule ontwikkeld om deze nadelige invloeden zo goed mogelijk te beperken, dan wel op te heffen. Men kan met dit systeem ook problemen oplossen wanneer bijvoorbeeld hoeken, achterwanden en zijwanden binnen de ruimte waarin de speakers opgesteld staan verschillend zijn.

Over de drivers en de speakerkast…
De drivers zijn speciaal ontwikkeld naar wens van AEquo, tot in de kleinste details. We merken een aantal unieke eigenschappen op aan de speaker. Voor de tweeterunit is verticaal een stiftje geplaatst, met in het midden een kogeltje eraan, ter hoogte van het midden van het membraantje. Dit zorgt ervoor dat de hoge tonen meer in de breedte worden verstraald en er minder ‘bundeling’ van het geluid optreedt. Dit principe wordt een dispersieconus genoemd. De woofer heeft een aluminium conus, omdat deze een gunstige resonantiefrequentie heeft, gunstiger dan bijvoorbeeld papier. Verder wil AEquo in hun ontwerp zo licht mogelijke conussen toepassen om een zo hoog mogelijk rendement te krijgen. Zwaarder materiaal vraagt natuurkundig gezien meer energie om in beweging gebracht te worden. Ze willen wel een zacht materiaal om deze beweging zo soepel mogelijk in bedwang te houden. Er is ook veel aandacht besteed aan de kast waarin de units hun werk doen. Het materiaal wordt met 20 ton druk geperst waardoor het een stijfheid van graniet zou hebben, en er is gekozen voor een ellipsvorm. Deze factoren spelen een significante rol om de kast nagenoeg tot volledig stil te krijgen, dat wil zeggen: een minimale resonantie. De speaker weegt in totaal 25 kg.

We gaan luisteren…

Sara K – Me missing you De eerste toon is gezet. We krijgen een eerste algehele indruk, waarvan wij kunnen zeggen dat de speaker heel ruimtelijk en fris kan klinken.
Jennifer Warnes – Way down deep Nu horen we hoe mooi het laag kan zijn en hoe het als een vriendelijk, rustig geheel klinkt.
Tom Jones – Dimming of the light Hier horen we een stevig, fundamenteel laag en daarbovenuit steekt een helder midden/hoog, wat past bij de visuele uitstraling van de speaker. De ‘placement’ knop wordt nu versteld naar een instelling waarbij we suggereren dat we korter op de speaker zitten. Het laag is wat minder aanwezig en de stemmen en instrumenten vallen nu meer op.
Macy Gray – Lucy Met dit nummer willen ze de voordelen van de materiaalkeuze laten horen. Het klinkt inderdaad heel puur en direct.
Karim Baggili – Down town Muzikaal, veel detail.
Landaeus, Lind, Rundqvisit – Strip comic Hiermee willen ze de diepte in de ‘soundstage’ laten horen. Dit lukt inderdaad vrij aardig!
Fabiënne Ambühl trio – No memories Hier horen we veel detail en er is naar mijn idee bij dit nummer ook veel diepte in de soundstage hoorbaar. Het geheel klinkt heel open, en alles behalve chaotisch. Een knappe prestatie! Dit bestempelt maar weer het ‘prettige’ karakter van de speaker. De speaker nodigt de luisteraar als het ware uit door zijn toenaderende gedrag wat ervoor zorgt dat het de luisteraar niet vermoeit maar eerder rustgevend kan werken bij het luisteren.
Mussorgsky – Night on Bare Mountain
Ivo licht toe dat klassieke muziek vraagt om een hele goede akoestiek. Akoestische problemen horen we bij dit demonummer niet. Met dit nummer kunnen we horen hoe de speaker heel rustig kan klinken en daarnaast heel dynamisch. In beide gevallen… heel verrassend!
Eric Clapton – Old love
Dit klinkt best open, in tegenstelling tot voor zover ik tot dusver bekend was met deze opname. Het is muzikaal, en alles is heel goed in balans. En het stereobeeld is nog redelijk goed, nu ik volledig voor de rechter speaker zit.

We bedanken Ivo en Paul voor deze geweldige avond en wij zijn blij dat zij door het uitoefenen en uitbreiden van hun hobby zich hebben durven profileren in het ‘audioland’ en met hun ideeën zijn gekomen tot een mooi product als dit, waar wij van genoten hebben nog veel van zullen horen.