Vanavond hebben wij een extra demo van onze club, bij PUUR audio, video & domotica Oostzaan. Afgelopen jaar gaven zij op de X-fi beurs een indrukwekkende demo met de Goldmund Satya speakers. Ik was hier zo van onder de indruk dat ik deze set absoluut aan mijn collega’s van de audioclub wilde laten horen. Wat op mij op de beurs tijdens het luisteren het meeste indruk heeft gemaakt is, dat het de uitstraling heeft van een nogal statige speaker die een heel ruimtelijke en dynamische weergave heeft, maar op een dusdanige manier dat je als luisteraar heel ontspannen kunt luisteren, omdat alles in de goede proporties aanwezig is. Robert Brijde van PUUR, die enthousiast hierop reageerde, gaf toen aan dat een demo in Oirschot wat lastig was, gezien het gewicht van 140 kilogram per speaker, maar bood meteen aan om naar zijn showroom te komen. Van dit aanbod hebben wij uiteraard gebruik gemaakt en hij en zijn compagnon Daan Vreeswijk hebben speciaal voor ons een avond vrijgemaakt om ons het prachtige Goldmund geluid te laten horen. Daan en Robert hebben elkaar ontmoet bij RAF en kregen ooit het idee om samen een bedrijf op te starten met een goede luisterruimte. Tevens wilden zij hun aandacht richten op domotica op hoog niveau. Zij zijn begonnen met het merk Savant en sindsdien zijn er steeds meer merken bijgekomen, waaronder Goldmund.
De set van vanavond is als volgt opgebouwd: Als bron een Lumin X1 streamer met separate voeding. Deze is via USB verbonden met een Goldmund Mimesis 11 voorversterker. Het signaal van de voorversterker gaat bekabeld naar de Goldmund Satya speakers. Dit kan ook draadloos. Bij de speakers wordt een USB stick geleverd die zorgt voor de verzending van het signaal van een USB output (van bijvoorbeeld een laptop) naar de speakers. De Goldmund voorversterker heeft deze zendelektronica aan boord, dus kan zonder deze USB stick verbinding maken met de speakers. De drivers in de speakers zijn van Audio Technology en Scanspeak. Dat Audio Technology goede drivers maakt dat wist ik, en daar wordt nu ook weer het bewijs van geleverd. Goldmund heeft voor deze drivers gekozen omdat deze drivers (blijven) voldoen aan de specificaties die de fabrikant hiervoor opgeeft. Daardoor is het mogelijk om een goed technisch ontwerp te realiseren, met een nauwkeurige finetuning. De kasten zijn vervaardigd uit aluminium en hebben een degelijke uitstraling.
We gaan luisteren!
Imelda May – Call me Dit nummer heb ik gevraagd omdat ik het goed ken. Wat opvalt zijn de details in de gitaar, het mooie strakke laag, de helder doch warme stemweergave. Ook merk ik op dat de speaker geen last heeft van resonanties.
Sven Ratzke – Wenn Liebe uns zerreisst Dit klinkt heel open, 3D! En toch komt de stem rechtstreeks naar je toe. Hier is ook weel veel detail hoorbaar en klinkt het geheel erg natuurgetrouw.
Vilde Frang – La capricciosa Hier klinken de viool en de piano heel ruimtelijk. Dit zit ook voor een deel in de opname, want die ruimte die hoor ik thuis ook als ik dit nummer nog eens speel op mijn eigen set. Maar deze opname klinkt op de Satya’s waanzinnig echt! Alsof ze op een podium voor me zitten te spelen. Je hoort als het ware de klanken van de kasten van de piano en de viool.
The Police – Spirits in the material world Geen audiofiel nummer, maar voor een pop-nummer best veel details in de opname. Deze heb ik aangevraagd om te zien wat er gebeurt bij een pop-nummer. En hiermee krijg ik de bevestiging dat de Satya een echte alleskunner is. Ook dit gaat helemaal goed en ik luister met volle betrokkenheid. En wat een lekkere bass!
Eva Cassidy – Fields of gold Een voor ons heel bekend nummer. Hier is de ruimtelijkheid / openheid in de stem heel erg goed te horen, wat we naar mijn idee bij andere sets nooit zo mooi hebben gehoord.
Dave Brubeck – Take five Zo vaak gehoord dat het al bijna niet meer speciaal is, maar op deze set klinkt het net wat dynamischer dan we gewend zijn! En dat is nu opeens heel verrassend.
Leonard Cohen – You want it darker Nog een bekende, op veel sets gehoord, maar vaak vielen ze met dit nummer door de mand. Deze set absoluut niet. Wat een belevenis! De stem van Leonard Cohen komt kaarsrecht op je af. Evenwicht tussen ruimtelijkheid en directheid is hier perfect. Hierdoor kun je lekker ontspannen luisteren.
Lonnie McFadden – What a wonderful world Dit klinkt lekker fris, zeker wanneer iemand vol overgave op een bugel begint te spelen.
Greg Brown – The foggy, foggy dew Weer heel levensecht qua klank en kleur. Veel details van de gitaar hoorbaar. De warmte en diepte van de stem komen heel goed over.
The Choir of clare college – Messiah: For unto us a child is born Dit is iets heel anders, maar evengoed genieten van begin tot eind!
Tommy Emmanuel – Old fashioned love song (live) Hier gebeurt veel! Heel dynamisch, en we kunnen de speaker er niet op betrappen dat hij chaotisch dreigt te klinken. Het blijft natuurgetrouw en daardoor voor ons gehoor heel ‘normaal’, oftewel, wat voor ons gehoor wenselijk is.
Yosi Horikawa – Bubbles Een nummer wat ik zelf ook vaak gebruik als ‘openingsnummer’ om speakers te laten horen. Hier is een heel mooi contrast hoorbaar tussen enerzijds het stevige laag en tegelijkertijd het sprankelende hoog, wat gewoon onbelemmerd door blijft gaan.
Michel Chapuis – Deuxième suitte de Noëls: Votre bonté grand Dieu Dit klinkt ook weer heel dynamisch. Hoe vaak heb ik het woord dynamisch inmiddels al gebruikt? Slagen van de pauken zijn echt gigantisch. Ongelooflijk om dit te zien gebeuren bij een speaker met deze statige uitstraling.
Angus & Julia Stone – Draw your swords Dit nummer klinkt misschien net wat helderder dan ik gewend ben. Ik mis alleen hier wel het hele lage laag. Daar verbaas ik mij een beetje over. Details van gitaren en percussie komen hier wel heel mooi naar voren.
Beach boys – Sloop John B. Dit nummer heb ik nog nooit gehoord met zoveel mooie details, omdat ze eerder niet zozeer opvielen. We merken nu wel dat de set steeds ‘losser’gaat klinken. Dit komt waarschijnlijk doordat we de X1 speler, die zo goed als nieuw uit de doos komt, nog aan het inspelen zijn.
Beethoven piano Sonata no. 21 in C: Waldstein Zoals bij elk nummer, alles in de goede proporties. De piano wordt zo groot weergegeven als hij is en de ‘kleur’ blijft goed, van hoog tot laag.
Paul Simon – Diamonds on the soles of her shoes Je hoort duidelijk de verschillende ‘lagen’ in de stemmen. Achtergrondstemmen staan ook echt op de achtergrond. Het instrumentale deel klinkt ook heel ritmisch en muzikaal, door goede balans laag/hoog weergave. We luisteren nog even door en onze aandacht wordt op einde wat versterkt door de opvallende percussie aan het einde van het nummer. We sluiten af met een stukje Requiem van Berlioz en knallen nog even met het nummer ‘Ocean of night’ van de Editors.
Wij bedanken Daan en Robert van harte voor hun gastvrijheid en hun enthousiasme waarmee ze deze avond speciaal voor ons hebben mogelijk gemaakt. Een avond waar ik zeker van weet dat er nog lang over nagepraat wordt binnen onze club.
Verslag: Cyriel