Deze avond gaat verzorgd worden door Guido De Laet van Gydotron en hij wordt vergezeld door zijn vrouw Katrien. Bij binnenkomst staan de Kii-3 luidsprekers van Kii audio al in te spelen. Het eerst wat opvalt dat dit is zonder de nieuwe BXT extensie module is! We hadden verwacht en gehoopt dat we de Kii’s zouden kunnen horen met deze toevoeging. Guido legt ons uit dat het niet gelukt is om tijdig over de BXT’s te kunnen beschikken. De BXT’s blijken al zo gewild te zijn, dat ze nu al moeilijk leverbaar zijn! We hebben de Kii’s eerder gehoord in november 2015. Toen was Guido bij ons samen met Kii-3 ontwerper Bruno Putzeys. De luidsprekers lijken uiterlijk ongewijzigd t.o.v. toen. Dat is op zich al een compliment! Veel luidsprekerfabrikanten presteren het om een model uit te brengen met daarbij een verhaal waarom het allemaal precies zo gedaan moest worden, om dan in korte tijd later weer een nieuw model uit te brengen met een geheel andere filosofie en bouw!
De grootste wijziging t.o.v. toen is wellicht de controller die nu beschikbaar is. Daarmee wordt de Kii-3 tot een volledig afspeel systeem. De controller zelf beschikt over 1x SPDIF, 1x TOSLINK en 1x USB input. Via de controller is ook de analoge (XLR) input op de speaker te activeren. Daarnaast is (natuurlijk) ook het volume te regelen via de controller. De Kii-3 beschikt over een mogelijkheid om een lichte (1 a 1,5 dB) aanpassing te maken in de gebieden rond 300Hz, 3kHz en 10kHz. Bij deze demo staat alles in de neutrale stand, maar in thuissituaties is hier een persoonlijke voorkeur mee te bewerkstelligen. Als bron gebruikt Guido vanavond een gemodificeerde (re-clocked) Marantz CD-80 speler. Guido begint met te vertellen dat muziekkeuze bij High-end audio demo’s altijd ‘n ding zijn! Het hoeft niet altijd Diana Krall te zijn! Hoewel er altijd weer mensen zijn die daar precies wel naar vragen! Guido zal vanavond proberen een goede mix te presenteren van zowel audiofiele als ook ‘gewone’ opnamen. Het eerste nummer is een track van het album ‘Duets’ van Rob Wasserman. Al direct laat de Kii-3 hier horen waar deze luidsprekers in excelleren. Zeker in verhouding met hun afmetingen. De laagweergave is indrukwekkend!
Het tweede nummer is een track van Angus & Julia Stone. Ik ken dit album goed. Het nummer Santa Monica dream komt met een grote nauwkeurigheid uit de speakers, maar ik mis de betrokkenheid die ik thuis ervaar. Wellicht ook te wijten aan het feit dat ik thuis veel dichter bij de speakers zit. Verder gaat het met Lou Reeds Walk on the wild site. Dit nummer is ook al vaak gepasseerd in onze demo-ruimte. Vaak vergezeld van een ongecontroleerde laagweergave. De Kii’s blijken geen moeite te hebben met onze niet al te perfecte zaal akoestiek. Guido legt uit dat dit ook een ontwerp aspect is van de Kii-3’s. Het is Bruno’s team op unieke wijze gelukt om het afstraalgedrag in het lage tonen gebied in een cardiod vorm te krijgen. Ze noemen dit ‘The Active Wave Focusing Solution’ (zie hun website www.kiiaudio.com). Guido gaat door met een mooie mix van nummers.
Ik zit best wel ver rechts van de sweet-spot. Ik kan de afbeelding niet beoordelen vanuit deze positie. Het geheel van muziek beleving bestaat (naar mijn mening) uit de klankmatige aspecten gecombineerd met de afbeelding die een systeem weet neer te zetten. Na de pauze maar gaan verzitten! Als ik om me heen kijk of ik bij de andere leden meer emotie zie, constateer ik dat ze meestal geïnteresseerd en ‘braaf’ zitten te luisteren, maar er bewegen geen voetjes! Guido geeft tussen de nummers door veel uitleg over de wetenswaardigheden van de Kii-3’s. Onder andere dat alle 6 driver-units actief worden aangestuurd met elk een eigen 250 watt Ncore class D versterker, DSP en D/A conversie!! De Active Wave Focusing technologie houdt zoals gezegd de laagweergave tot 50Hz in een cardiod (naar voren gerichte) vorm. Daar beneden, tot ongeveer 30Hz, zal de laagweergave omnidirectioneel zijn. Voor plaatsing nabij een achterwand of hoek is er een compensatie (boundary) switch aanwezig om alsnog laagproblemen te voorkomen! Tijdens onze demo staan de luidsprekers royaal vrij van achterwand en hoeken en de boundary switch staat bij ons daarom op ‘free’. Guido vermeldt er voor de volledigheid ook nog maar bij dat bij alle instellingen de fase-reinheid gewaarborgd blijft. We hadden ook niet anders verwacht van Bruno’s team. De Kii’s hebben bij ons een lichte toe-in. Guido merkt op (wat we zelf natuurlijk ook weten) dat het onmogelijk is om voor iedere luisterpositie een optimaal resultaat te hebben. Ook de Kii’s hebben een sweet-spot maar niet heel kritisch. Zelf experimenteren voor het beste resultaat dus.
Er zijn klanten die volgens Guido helemaal geen toe-in hebben of willen. Vervolgens noemt Guido een reeks gerenommeerde opnamestudio’s die de Kii-3 hebben aangeschaft. In Belgische studio’s zijn er veel in gebruik. Vaak hebben ze de Grimm Audio LS-1 afgelost, ook al omdat de Kii’s eenvoudiger te verplaatsen zijn. Als Guido ook nog verteld dat de Abby Road Studio’s ook een aantal Kii-3 luidsprekers hebben aangeschaft, zijn wij er van overtuigd dat deze luidspreker wereldwijd door audio professionals wordt omarmd! Opname professionals en muzikanten willen een neutrale en correcte weergave. Guido vertelt een anekdote van een celliste bij hem in de winkel die erg onder de indruk was, want ZO klinkt een cello! Een bijkomend voordeel bij het Kii-3 systeem, is het feit dat kabels weinig of geen invloed hebben! Daar gaat onze lol van elk half jaar weer een kabeltje wisselen, haha. De ingangstypen zijn gekozen na inventariseren bij de (prof) gebruikers. De analoge ingang gaat rechtstreeks via de (master) Kii-3. De kast van de Kii-3 is een gesloten systeem uitgevoerd in een hard-schuim, vergelijkbaar met de KEF blades. De huidige Kii-3 kasten komen nu uit een Duitse fabriek en hebben nog betere eigenschappen. Voordat we weer muziek gaan luisteren, deelt Guido nog zijn mening over room-correctie versus goede akoestische ruimte behandeling. Hij is duidelijk voorstander van het laatste, waarbij hij een nagalmtijd van 0,35 tot 0,42 seconde als ideaal ziet. Verder geeft hij de voorkeur aan het verstrooien van het geluid t.o.v. (te veel) dempen. Dan klinkt er weer muziek. Het nummer Gold van Gabriel Rios maakt indruk. Inderdaad mooi in het laag ook zonder de problemen die we vaker in onze ruimte hebben. Ook het volgende nummer van het Belgische Bazart (goud / liever snel naar de hel…) heeft een flinke hoeveelheid laag. Niet perse een audiofiele opname en door de flinke slinger die Guido aan de volumeknop heeft gegeven vind ik het best vermoeiend klinken. Maar de laagweergave gaat tenminste niet fout. Na de pauze ga ik op een betere luisterpositie zitten. De gestreken bas in het eerste nummer na de pauze (Ray Brown – Moonlight serenade) klinkt ronduit indrukwekkend uit deze kleine speakers en in onze grote ruimte. Op verzoek wordt er een percussie nummer met veel dynamiek uithalen gedraaid. We zien de Kii-3’s nu af en toe met de ogen (Leds) knipperen! Het blijkt dat de ingebouwde beveiliging in werking treedt. Die voorkomt dat de conussen buiten hun maximale lineaire uitslag treden. Een heel verstandige functie die ook te vinden is bij de Grimm LS-1. Echter heeft de Kii-3 een 2 traps uitvoering. Nog maar een nummer die de bas kwaliteiten van de Kii-3 laat horen. Christian McBride strijkt en plukt de contrabas. Ik kan zelfs wat bas-druk voelen! Ik vraag me af wat de BXT extensie hier nog aan toe kan voegen. Uiteraard nog meer druk, en waarschijnlijk iets meer gemak. We zullen moeten afwachten tot Guido nog eens komt met de BXT’s. Guido gaat verder met een uitleg over het feit dat sterk dynamische muziek (bijv. big-band) zelden on-gecomprimeerd opgenomen zal zijn. Het dynamische bereik past gewoonweg niet op de afspeelmedia! En versterkers zouden uitzonderlijke power reserves moeten hebben van 1000 – 2000 watt!! Maar even goed zijn er met goede opnametechnieken voor thuis (gelukkig) zeer genietbare momenten te realiseren. Er worden nog een paar zelf meegebrachte CD’s gedraaid (zijn we niet meer zo gewend in dit streaming tijdperk). Als laatste ‘lezing’ verteld Guido nog iets over ruimte informatie en dat die vooral met het laag en mid-laag meekomt. Als ik na afloop wat meningen pols, krijg ik vooral meningen die aansluiten van wat ik zelf ook vind. Dit is een heel precies en eerlijk systeem met een ongelooflijk krachtige en precieze laagweergave. Uitermate geschikt voor professionals! En voor de thuis luisteraar? Dat hangt er vanaf waar je voorkeur ligt. Ik weet dat er leden binnen onze club zijn die exact dit soort precisie zoeken. Anderen (waaronder ik) willen vooral (emotioneel) betrokken worden door de muziek. Voor deze laatste categorie is dit niet de ideale luidspreker, voor de eerste categorie juist wel! Zelf kiezen dus!
We bedanken Guido voor deze leuke en leerzame avond en hopen hem binnenkort weer bij ons te mogen begroeten, maar dan met de BXT’s.
Playlist:
- Rob Wasserman – Duet
- Angus & Julia Stone – Santa Monica dream
- Lou Reed – Walk on the wild site
- Jeanette Lindstrom – closer
- Miles Davis – So what
- Reveries Eiji Oue – (iets van Debussy)
- Gabriel Rios – Gold
- Bazart – Goud Pauze
- Ray Brown – Moonlight serenade
- Charly Antolini – Knock out
- Christian McBride – Night train
- Leonard Cohen – The Gipsy’s Wife
- Agnes Obel – Riverside
- Jennifer Warnes – First we take Manhattan (niet de re-master)
- India Arie – Promisis
Verslag: Guus