Donderdag 17 november was Piet de Vries van Audiotweaks bij ons te gast met apparatuur van SPEC aangevuld met Speakers van Harbeth, bekabeling van Telos en data opslag van Fidata. Jan Verlegh, importeur van Harbeth, was tevens ook gekomen om Piet te ondersteunen bij zo’n stelletje audio liefhebbers.

Apparatuur:

  • SPEC RMP-X3DEX netwerkmuziekspeler €14000 (optioneel SPDIF + €1000)
  • SPEC RSA-F33EX Real Sound Amplifier €20500
  • Fidata HFAS-1 audioserver €7500
  • Harbeth Super HL5plus €4280
  • Telos Branda Signature Serie bekabeling:
  • Luidspreker kabel €2000
  • Interlink €1200
  • Powerkabel €1500
  • Sine Power blok €1050

Achtergrond apparatuur:
SPEC-Corp in Japan is opgericht door de audio ontwerper Shirokazu Yasaki. Hij stond aan de wieg van vele nieuwe ontwikkelingen bij de beste Japanse audiofabrikanten. Daarbij bleef hij ook altijd voor zichzelf producten ontwikkelen. Zijn grote liefde lag altijd bij buizenversterkers in combinatie met hoog rendement hoornsystemen. Daar heeft hij er dan ook vele van ontwikkeld en gebouwd. Al zijn kennis en ervaring heeft Yasaki-san nu samengebracht binnen SPEC. Hij begon met het ontwikkelen van de in zijn oren ultieme versterker. Dit werd de SPEC-RSA F33EX.

De SPEC-RSA F33EX is een nieuwe generatie klasse-D versterker met de nieuwste zeer nauwkeurige PWM schakelmateriaal. Het houten basis-chassis en isolatoren dragen bij om rijk en mooi instrument-achtig geluid te realiseren. Als netwerkmuziekspeler stond de SPEC RMP-X3DEX opgesteld welke bestaat uit 2 kasten, de voeding zit in een separate kast. Met de afstandsbediening van SPEC kan je alleen het volume regelen en heb je een aparte ontvanger nodig omdat de IR ontvanger niet in de versterker is ingebouwd, het kastje staat separaat opgesteld en valt een beetje uit de toon kwa ontwerp t.o.v. de rest van de installatie. Voor de muziek opslag werd gebruik gemaakt van de Fidata HFAS-1 audio server en levert zijn audiodata rechtstreeks aan de netwerkspeler. De Fidata Audio Server kan ook via USB direct worden aangesloten op een DAC. De luidsprekers waren van merk Harbeth en wel de Super HL5+. Over het algemeen zal de HL5+ het minst analytisch en het meest warm klinken van alle Harbeth’s. De Super HL5+maakt gebruik van de exclusieve door Harbeth gefabriceerde 200mm RADIAL2™ bas/mid driver. Ten opzichte van de vorige versie is de 25mm main tweeter in deze Plus-versie uitgebreid met een 20mm SuperTweeter die een uitgebreider en evenwijdiger geluidsweergave van het hoog verzorgt.

De bekabeling was van het merk Telos en wel de Branda Signature serie wat er in ieder geval netjes uitzag. Ook had Piet de Duelund DCA16GA (luidspreker)kabel meegenomen voor verkoop, deze kabel bestaat uit aders van vertind koper, omgeven met een katoenen mantel die met lijnolie is geïmpregneerd. Deze werd helaas niet gedemonstreerd t.o.v. de Telos maar er is een aantal meters verkocht aan één van onze leden.

Deze Duelund DCA16GA is een replica van de Western Electric WE16GA van 70 jaar geleden die nu nergens meer te krijgen is. Piet was zelf nog wel in het bezit van de Western Electric WE16GA en had deze zelf in het opgestelde systeem gebruikt als jumpers kabels voor de Harbeth’s naar de losse houten kasjes van Spec welke de negatieve feedback opheffen. De stroom distributie wordt verzorgd door een mooi zwaar aluminium blok van Sine. Piet de Vries geeft aan dat die meer van de muziek is i.p.v. de techniek. Hij citeert een quote van Alan Parsons: “Audiofielen gebruiken je muziek om naar hun installatie te luisteren i.p.v. de installatie te gebruiken om naar muziek te luisteren”

De volgende muziekstukken hebben we te horen gekregen:

  • Pink Panther theme STS Digital 6111134
  • Hey Now – Londen Grammar
  • Mein Herz Brennt – Ram Stein
  • Embraceable You – Paulien van Schaik & Hein Van de Geyn
  • Celestial Echo – Malia & Boris Blank
  • Pictures at an exhibition – Jean Guillou
  • Passion – Jan Akkerman
  • Kyrie – Mercedes Sosa
  • Beauty & Truth – Chris Jennings en Eric Schaefer
  • De wereld beweegt – Wende
  • The Beast in me – Hans Theessink
  • Heart Beat – Antonio Forcione

Na de pauze:

  • Mr. Bones – Steve Strauss
  • You want it darker – Leonard Cohen
  • Volver, Volver – Concha Buika
  • Lamento – Dominique Corbiau
  • La Nave – Gianmarie Testa
  • Albinoni’s Ghost – Fanny Beriaux
  • Back home again in India – Milt Hinton
  • Die Tanzerin – Ulla Meinecke
  • Children’s Prayer – Engelbert Humperdinck
  • Lliwiau – 9 Bach
  • On the Amsterdam Canals – Leonardo Amuedo

Hoe klinkt de set?
Het geluid is het best te omschrijven als dynamisch en goed gedetailleerd. Laagweergave klinkt met sommige nummers iets te zwaar. Na de pauze was dit trouwens door de aansluiting op de speakers aan te passen geheel opgelost en klonk de set heel open en ruimtelijk, wat ervoor zorgt dat de set prettig is om naar te luisteren.

Het vangen van het buizengeluid in Klasse D-techniek is al vaker geclaimd door andere merken en zo prijst ook SPEC zichzelf aan. Zelf hoor ik het buizengeluid niet geheel terug, zoals bij alle andere die dit beweren, maar de Spec apparatuur in combinatie met de Harbeth’s laat alles we heel mooi transparant en soepel klinken met een natuurlijke klank. De negatieve randjes welke ik bij veel klasse D versterkers heb waargenomen kan ik nu niet ontdekken. Vanuit de zaal hoorde ik veel positieve reacties. Instrumenten worden zeer natuurgetrouw weergegeven. De set is ook voldoende levendig waardoor de luisteraar betrokken blijft bij de muziek. De reinheid in het geluid is een zeer positieve eigenschap van deze set.

We bedanken Piet de Vries en Jan Verlegh voor een zeer interessante en boeiende avond. We hebben veel gehoord, en veel indrukken opgedaan.

Verslag: Dennis
Foto’s : Jeroen