Audioclub Oost Brabant



April 2010 Verslag Peacock Audio


Stroomvoorziening: de vergeten factor
In de audiofiele wereld is het inmiddels gemeengoed dat je met goede luidsprekerkabels en interlinks
een set naar een hoger prestatieniveau kunt tillen.
De rol van goede stroomvoorziening is veel minder sterk belicht en wordt door minder audiofielen onderkend.
Powercords, separate audiogroepen, netfilters en audiofiele zekeringen vinden hun weg
naar een beperkt deel van de markt, terwijl een behoorlijk deel van de liefhebbers nog sceptisch staat
tov het nut van deze producten.
Op 15 april jongstleden was Antoine Pouwels van Peacock Audio te gast bij AOB
om deze twijfels voor eens en altijd te ontkrachten door te laten horen in hoeverre goede stroomvoorziening
het niveau van een hoogstaande set kan verbeteren.
Het werd een gedenkwaardige avond, waarover hieronder meer:
En aan het eind van de avond stond Antoine...... zonder stroom: de accu van zijn auto was leeg!
Antoine Pouwels uit Heeswijk Dinther, in het dagelijks leven werkzaam bij Philips,
is een enthousiaste audioliefhebber, waarbij zijn hobby (zoals wel vaker gebeurt) licht uit de hand gelopen is.
Met zijn bedrijfje Peacock audio richt hij zich op het op maat assembleren van Furutech kabels en connectoren.
Daarnaast voert hij een groot aantal producten van verschillende fabrikanten
(Kemp, Hifi-Tuning, Acoustic Revive) gericht op verbeterde stroomvoorziening.
De werkwijze van Antoine is vrij uniek te noemen: afhankelijk van de vraag van de klant,
de samenstelling van diens set en het budget stelt Antoine een set demospullen samen,
die de klant vrijblijvend gedurende twee weken thuis kan beluisteren en zodoende een optimale keuze kan bepalen.
Peacock Audio heeft geen website, maar wel een informatieve nieuwsbrief en via mond op mond reclame
en uitstekende service groeit de klantenkring gestaag.
Antoine neemt het audio vak uitermate serieus en dat was te merken aan de tot in detail voorbereide demo.
Naast zijn eigen privé set stonden allerlei producten uit het assortiment van Peacock Audio
en relevante documentatie netjes uitgestald.
De set, waarmee we deze avond mochten gaan spelen, was er eentje van een behoorlijk hoog niveau:
North Star Design model 192 CD-transport
North Star Design Extremo DAC met White Gold I2S digitale kabel
Pass Labs X02 voorversterker met Pass Labs X250 eindtrap
Scanspeak Ultimo luidsprekers
Het mooie van een dergelijk kwalitatief hoogwaardige set is, dat deze ook inderdaad in staat is
om alle mogelijke verschillen in stroomvoorziening te laten horen door zijn hoge oplossend vermogen.
Dat Antoine het nut van het tunen van een audioset verstaat, was te zien aan de vele Harmonix voetjes,
Kemp pluggen en Acoustic Revive tweaks, die in de set waren aangebracht om een optimaal resultaat te bereiken.
In het eerste deel van de avond werd het effect van verschillende niveaus powercords onderzocht.
Om een goed onderling vergelijk te kunnen maken, werden telkens dezelfde drie muziekstukken herhaald.
Om het technisch luisteren enigszins te vergemakkelijken werd hierbij gekozen voor enigszins platgetreden,
maar daardoor wel bekende stukken van Patricia Barber, Kari Bremnes en Diana Krall.
De meeste mensen kennen deze nummers in detail, zodat een vergelijk tussen de powercords makkelijker is
dan bij onbekende muziekstukken.
Playlist:
Hier de (beperkte) playlist:
Kari Bremnes - Lover in Berlin (Norwegian mood)
Diana Krall - I've got you under my skin (Live in Paris)
Patricia Barber - Let it rain (Companion)
Chris Jones - No sancturary here (Roadhouses and automobiles)(Stockfisch SFR 357.6027.2)
Eva Cassidy - Stormy monday (Life at blues alley)
Allereerst werd de gehele set bekabeld met standaard kabels (in de volksmond ook wel dropveters geheten) en een simpel
elektriciteitssnoer met wit plastic verdeelblok van de eerste-de-beste bouwmarkt. Bij het inzetten van de eerste
tonen van Patricia Barber is het even wennen aan de set en lijkt het allemaal nog wel redelijk te klinken. Maar al snel
blijkt dat er nauwelijks sprake is van een echt stereobeeld: er is geen breedte of diepte, geen focus en het geluid
plakt aan de speakers. Het hoog vertoont een scherp randje en dynamiekverschillen worden beperkt weergegeven, waardoor
het allemaal wat vlak klinkt. Kari Bremnes klinkt wat voller, maar ook hier valt het gemis aan staging en het geforceerde
hoog op. Ook de strijkers in het arrangement van Diana Krall missen hun natuurlijke timbre en het laag is wollig
en niet doortekend.
Vervolgens worden alle componenten voorzien van het instapmodel afgeschermde powercords van Furutech (FP 314Ag)
van circa 150 euro per stuk, vanuit een Furutech stekkerdoos.
Onmiddellijk blijkt dat dit een grote stap betekent qua staging:
Diana Krall wordt beter gefocusseerd en met meer diepte afgebeeld.
Ook tonaal word een grote stap vooruit gemaakt: het hoog klinkt opener, het laag is meer doortekend,
maar nog licht zwaar aangezet.
Ook bij de nummers van Kari Bremnes en Patricia Barber worden deze waarnemingen bevestigd:
betere staging in breedte en diepte en meer focus, het geluid komt veel meer los van de speakers.
De set komt hiermee duidelijk tot leven, er ontstaat echte muziek. Kan het nog beter?
Daartoe worden de componenten aangesloten middels iets duurdere Furutech powercords (FP 3TS20)
met dito connectoren (circa 225 euro per stuk).
Opnieuw een stapje vooruit, misschien een minder groot verschil dan daarvoor.
Maar de emotie van de muziekbeleving zit hem voor de audiofiel nou eenmaal in de details.
Bij deze bekabeling valt met name de iets vollere klank en het natuurlijke midden op.
Daarnaast wordt de staging in drie dimensies verder verbeterd en komt de dynamiek nog beter tot zijn recht.
Ook is er meer rust in de weergave.
Opvallend is dat het met powercords mogelijk blijkt om de tonale balans van een set licht te tunen.
De eerste kabel, met een verzilverde geleider, lijkt het laag en hoog wat op te tillen ('holle' frequentiecurve),
terwijl de tweede kabel het midden juist meer benadrukt ('bolle' frequentiecurve)
met duidelijk meer ruimtelijkheid in het stereobeeld.
In een derde vergelijk worden de componenten aangesloten middels de FP Alpha 3 powercords van Furutech
met ook overeenkomstig betere connectoren.
Opmerkelijk is dat deze powercords, in tegenstelling tot de vorige modellen, niet afgeschermd zijn.
De prijs van deze afgemonteerde powercords ligt rond de 300 euro per stuk,
dus weer een stapje hoger qua prijsniveau.
Leidt dit ook tot hoorbaar betere resultaten? Een volmondig ja!
De Furutech FP Alpha 3 is duidelijk het meest neutrale powercord van de drie.
Het laag is een stuk strakker, het hoog ontspannen en natuurlijk.
Daarnaast wordt de staging nog een stap verbeterd.
Bij deze kabel bereikt de set echt een niveau qua dynamiek, muzikaliteit en emotie,
waarbij het moeilijk wordt om stil te blijven zitten.
De set overtuigt en de muziek komt steeds meer op de voorgrond, waardoor technisch luisteren moeilijk wordt.
Om er zeker van te zijn dat we ons dit alles niet inbeelden, schakelt Antoine alles nog een keer terug
naar de Gamma/Praxis bekabeling van 5 euro.
Onmiddellijk zakt het beeld als een plumpudding in elkaar en herkennen we weer het vlakke, platte beeld.
Prima om een schemerlamp mee aan te sluiten, maar niet om van muziek te genieten!
Voor de pauze wil Antoine ons nog even laten proeven van wat een 'cost-noobject' bekabeling kan brengen.
De bron wordt aangesloten middels de allerduurste Furutech Lineflux powercords,
en de Pass Labs voor en eindtrappen worden voorzien van NBS Monitor 0 powercords.
Totale waarde van deze vier powercords: circa tienduizend euro..!
Resultaat: de set klinkt subliem, het is echt helemaal af, qua doortekening en detail, een strakker laag.
Het is er allemaal, heel overtuigend. Maar is het negenduizend euro beter dan de FP Alpha 3 powercords?
Uiteraard is bij 'cost-no-object' componenten de term prijs/kwaliteitverhouding niet van toepassing,
dus deze vraag laten we graag onbeantwoord.
Maar dat het subliem klinkt, staat vast.
Dat de set van Antoine dit soort verschillen duidelijk kan laten horen, verdient overigens een groot compliment.
In het gedeelte na de pauze worden verschillende netfilters/spanninsverbeteraars onderzocht.
Allereerst wordt de set (behalve de eindtrap) met de bovengenoemde topbekabeling gevoed
vanuit de nieuwe Furutech Daytona netfilter/verdeeldoos van 2500 euro.
Bij het luisteren naar Chris Jones blijkt dat hierdoor de staging echt heel strak wordt afgebeeld:
Chris staat zeer duidelijk en stabiel in hoogte en diepte voor ons te zingen,
het arrangement wordt driedimensionaal uit elkaar getrokken en in geloofwaardige afmetingen neergezet.
Tonaal valt vooral het strakke laag op.
Zodra het filter uit de keten wordt verwijderd en vervangen door een goedkopere Furutech verdeeldoos
van circa 800 euro, wordt het beeld diffuser en minder schoon.
Hierdoor staat Chris Jones minder prominent op de voorgrond en wordt het midden een tikkeltje minder natuurlijk.
De prijs van de Furutech Daytona is behoorlijk hoog, maar het effect in een goede set is wel duidelijk hoorbaar
en overtuigend, met name qua staging. Een erg mooi product!
Vervolgens wordt gespeeld met de Quantum QRT Qx4 power conditioner en QB stekkerdoos (samen rond de 2000 euro).
Op de recente Alkmaar hifishow werd overal gedemonstreerd met deze stroomverbeteraars,
die middels een moeilijk te begrijpen principe (compensatie van magnetische velden)
tot superieure resultaten zouden leiden.
Jubelende kritieken in Stereophile en Music Emotion en distributie door NordOst doen ons vermoeden
dat het hier gaat om mooie spullen.
In een direct vergelijk met de Furutech Daytona, worden wel degelijk verschillen waargenomen.
De staging is in bepaalde opzichten wat lieflijker, de dynamiek komt wat minder opdringerig over.
Het laag daarentegen is duidelijk een stuk minder strak dan bij de Daytona,
waardoor het totaalbeeld toch een wat diffuse en rommelige indruk maakt.
Dit wordt versterkt als de filtering wordt omzeild.
Let wel: we vergelijken hier onderling met absolute topcomponenten en met beiden valt uitstekend te leven.
Toch gaven de meeste AOB-ers de voorkeur aan de Furutech Daytona boven de spullen van Quantum.
Als derde wordt de PS Audio Powerplant Premier getest, dit apparaat is geen netfilter, maar een spanningsregenerator:
De vervuilde AC spanning wordt omgezet naar een DC spanning en vervolgens opnieuw opgebouwd naar AC spanning.
Hierbij wordt de uitgangsspanning strak geregeld op een instelbare waarde rond de 220V.
Daarnaast wordt het percentage harmonische vervorming met een behoorlijke factor verkleind.
De Powerplant Premier is erg populair in Nederland bij een aantal high-end zaken,
terwijl enkele respectabele collega's het apparaat juist vervloeken.
Tijd dus om te luisteren!
Als eerste valt op dat de Powerplant Premier een heel grootse, haast bombastische stage neerzet;
de Daytona creert een meer intieme, realistische setting.
Focussering is een fractie minder precies als bij de Daytona.
Hierdoor klinkt het allemaal net wat mider puntig.
Het laag is met de Powerplant Premier mooi strak.
Om de verschillen nogmaals goed te beoordelen wordt geschakeld en geluisterd naar Eva Cassidy's Stormy Monday.
Hetzelfde resultaat: de Powerplant Premier zet een zeer ruime en diepe 3D soundstage neer.
De Daytona creeert een natuurlijkere, intiemere stage met meer warmte en emotionaliteit.
Beide apparaten hebben duidelijk een eigen karakter en passen binnen de set.
Het is echt een kwestie van smaak aan welke je de voorkeur geeft.
Ook hier moet gezegd worden dat met beide apparaten prima valt te leven (dit is een understatement),
ook al hadden de meeste AOB-ers een lichte voorkeur voor de intimiteit en muzikaliteit van de Furutech Daytona.
Als laatste experiment werden ons vermoeide oren getrakteerd op het effect van goede,
audiofiele zekeringen van Furutech (circa 30 euro per stuk).
Hierbij werd een direct vergelijk gemaakt met standaard zekeringen en de instapzekeringen van Hifi-Tuning.
Hierbij moet gezegd worden dat de optredende effecten klein, maar wel waarneembaar zijn.
Met de Furutech zekeringen wordt een sprankelender hoog en iets meer doortekening in het laag verkregen.
Conclusie van de avond:
stroomvoorziening is een essentieel element van een goede audioset en kan behoorlijk grote verschillen opleveren.
Voor de meeste AOB-ers waren deze verschillen groter dan verwacht: geen eye-opener, maar een ear-opener dus!
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het effect van een separate audiogroep,
volgens Antoine een van de goedkoopste optimalisaties met het grootste effect.
Middernacht: iedereen is naar huis, we hebben Antoine geholpen om alle spullen netjes in zijn auto te laden en nemen afscheid.
Probleem: de auto van Antoine start niet. Ook met de startkabels van ondergetekende geeft de auto geen kick.
De verleiding is groot om te kijken of een 'cost-no-object' powercord van 3000 euro hier ook uitkomst kan bieden..
Audioclub Oost-Brabant bedankt Antoine Pouwels hartelijk voor de voortreffelijke, informatieve demo.
Voor ons is stroomvoorziening vanaf nu zeker geen vergeten factor meer.
De producten van Peacock Audio bieden in dit kader ruime mogelijkheden om stap voor stap je set verder te optimaliseren.
Wanneer was het ook alweer Vaderdag?
Verslagen
2010