|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
Stroomvoorziening: de vergeten factor
|
In de audiofiele wereld is het inmiddels gemeengoed dat je met goede luidsprekerkabels en interlinks
|
een set naar een hoger prestatieniveau kunt tillen.
|
De rol van goede stroomvoorziening is veel minder sterk belicht en wordt door minder audiofielen onderkend.
|
Powercords, separate audiogroepen, netfilters en audiofiele zekeringen vinden hun weg
|
naar een beperkt deel van de markt, terwijl een behoorlijk deel van de liefhebbers nog sceptisch staat
|
tov het nut van deze producten.
|
Op 15 april jongstleden was Antoine Pouwels van Peacock Audio te gast bij AOB
|
om deze twijfels voor eens en altijd te ontkrachten door te laten horen in hoeverre goede stroomvoorziening
|
het niveau van een hoogstaande set kan verbeteren.
|
Het werd een gedenkwaardige avond, waarover hieronder meer:
|
En aan het eind van de avond stond Antoine...... zonder stroom: de accu van zijn auto was leeg!
|
|
|
Antoine Pouwels uit Heeswijk Dinther, in het dagelijks leven werkzaam bij Philips,
|
is een enthousiaste audioliefhebber, waarbij zijn hobby (zoals wel vaker gebeurt) licht uit de hand gelopen is.
|
Met zijn bedrijfje Peacock audio richt hij zich op het op maat assembleren van Furutech kabels en connectoren.
|
Daarnaast voert hij een groot aantal producten van verschillende fabrikanten
|
(Kemp, Hifi-Tuning, Acoustic Revive) gericht op verbeterde stroomvoorziening.
|
De werkwijze van Antoine is vrij uniek te noemen: afhankelijk van de vraag van de klant,
|
de samenstelling van diens set en het budget stelt Antoine een set demospullen samen,
|
die de klant vrijblijvend gedurende twee weken thuis kan beluisteren en zodoende een optimale keuze kan bepalen.
|
Peacock Audio heeft geen website, maar wel een informatieve nieuwsbrief en via mond op mond reclame
|
en uitstekende service groeit de klantenkring gestaag.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Antoine neemt het audio vak uitermate serieus en dat was te merken aan de tot in detail voorbereide demo.
|
Naast zijn eigen privé set stonden allerlei producten uit het assortiment van Peacock Audio
|
en relevante documentatie netjes uitgestald.
|
De set, waarmee we deze avond mochten gaan spelen, was er eentje van een behoorlijk hoog niveau:
|
|
North Star Design model 192 CD-transport
|
North Star Design Extremo DAC met White Gold I2S digitale kabel
|
Pass Labs X02 voorversterker met Pass Labs X250 eindtrap
|
Scanspeak Ultimo luidsprekers
|
Het mooie van een dergelijk kwalitatief hoogwaardige set is, dat deze ook inderdaad in staat is
|
om alle mogelijke verschillen in stroomvoorziening te laten horen door zijn hoge oplossend vermogen.
|
Dat Antoine het nut van het tunen van een audioset verstaat, was te zien aan de vele Harmonix voetjes,
|
Kemp pluggen en Acoustic Revive tweaks, die in de set waren aangebracht om een optimaal resultaat te bereiken.
|
|
|
|
| |
|
|
|
In het eerste deel van de avond werd het effect van verschillende niveaus powercords onderzocht.
|
Om een goed onderling vergelijk te kunnen maken, werden telkens dezelfde drie muziekstukken herhaald.
|
Om het technisch luisteren enigszins te vergemakkelijken werd hierbij gekozen voor enigszins platgetreden,
|
maar daardoor wel bekende stukken van Patricia Barber, Kari Bremnes en Diana Krall.
|
De meeste mensen kennen deze nummers in detail, zodat een vergelijk tussen de powercords makkelijker is
|
dan bij onbekende muziekstukken.
|
|
Playlist: |
Hier de (beperkte) playlist:
|
|
Kari Bremnes - Lover in Berlin (Norwegian mood)
|
Diana Krall - I've got you under my skin (Live in Paris)
|
Patricia Barber - Let it rain (Companion)
|
Chris Jones - No sancturary here (Roadhouses and automobiles)(Stockfisch SFR 357.6027.2)
|
Eva Cassidy - Stormy monday (Life at blues alley)
|
Allereerst werd de gehele set bekabeld met standaard kabels (in de volksmond ook wel dropveters geheten) en een simpel
|
elektriciteitssnoer met wit plastic verdeelblok van de eerste-de-beste bouwmarkt. Bij het inzetten van de eerste
|
tonen van Patricia Barber is het even wennen aan de set en lijkt het allemaal nog wel redelijk te klinken. Maar al snel
|
blijkt dat er nauwelijks sprake is van een echt stereobeeld: er is geen breedte of diepte, geen focus en het geluid
|
plakt aan de speakers. Het hoog vertoont een scherp randje en dynamiekverschillen worden beperkt weergegeven, waardoor
|
het allemaal wat vlak klinkt. Kari Bremnes klinkt wat voller, maar ook hier valt het gemis aan staging en het geforceerde
|
hoog op. Ook de strijkers in het arrangement van Diana Krall missen hun natuurlijke timbre en het laag is wollig
|
en niet doortekend.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Vervolgens worden alle componenten voorzien van het instapmodel afgeschermde powercords van Furutech (FP 314Ag)
|
van circa 150 euro per stuk, vanuit een Furutech stekkerdoos.
|
Onmiddellijk blijkt dat dit een grote stap betekent qua staging:
|
Diana Krall wordt beter gefocusseerd en met meer diepte afgebeeld.
|
Ook tonaal word een grote stap vooruit gemaakt: het hoog klinkt opener, het laag is meer doortekend,
|
maar nog licht zwaar aangezet.
|
Ook bij de nummers van Kari Bremnes en Patricia Barber worden deze waarnemingen bevestigd:
|
betere staging in breedte en diepte en meer focus, het geluid komt veel meer los van de speakers.
|
De set komt hiermee duidelijk tot leven, er ontstaat echte muziek. Kan het nog beter?
|
|
Daartoe worden de componenten aangesloten middels iets duurdere Furutech powercords (FP 3TS20)
|
met dito connectoren (circa 225 euro per stuk).
|
Opnieuw een stapje vooruit, misschien een minder groot verschil dan daarvoor.
|
Maar de emotie van de muziekbeleving zit hem voor de audiofiel nou eenmaal in de details.
|
Bij deze bekabeling valt met name de iets vollere klank en het natuurlijke midden op.
|
Daarnaast wordt de staging in drie dimensies verder verbeterd en komt de dynamiek nog beter tot zijn recht.
|
Ook is er meer rust in de weergave.
|
Opvallend is dat het met powercords mogelijk blijkt om de tonale balans van een set licht te tunen.
|
De eerste kabel, met een verzilverde geleider, lijkt het laag en hoog wat op te tillen ('holle' frequentiecurve),
|
terwijl de tweede kabel het midden juist meer benadrukt ('bolle' frequentiecurve)
|
met duidelijk meer ruimtelijkheid in het stereobeeld.
|
|
In een derde vergelijk worden de componenten aangesloten middels de FP Alpha 3 powercords van Furutech
|
met ook overeenkomstig betere connectoren.
|
Opmerkelijk is dat deze powercords, in tegenstelling tot de vorige modellen, niet afgeschermd zijn.
|
De prijs van deze afgemonteerde powercords ligt rond de 300 euro per stuk,
|
dus weer een stapje hoger qua prijsniveau.
|
|
Leidt dit ook tot hoorbaar betere resultaten? Een volmondig ja!
|
De Furutech FP Alpha 3 is duidelijk het meest neutrale powercord van de drie.
|
Het laag is een stuk strakker, het hoog ontspannen en natuurlijk.
|
Daarnaast wordt de staging nog een stap verbeterd.
|
Bij deze kabel bereikt de set echt een niveau qua dynamiek, muzikaliteit en emotie,
|
waarbij het moeilijk wordt om stil te blijven zitten.
|
De set overtuigt en de muziek komt steeds meer op de voorgrond, waardoor technisch luisteren moeilijk wordt.
|
Om er zeker van te zijn dat we ons dit alles niet inbeelden, schakelt Antoine alles nog een keer terug
|
naar de Gamma/Praxis bekabeling van 5 euro.
|
Onmiddellijk zakt het beeld als een plumpudding in elkaar en herkennen we weer het vlakke, platte beeld.
|
Prima om een schemerlamp mee aan te sluiten, maar niet om van muziek te genieten!
|
|
Voor de pauze wil Antoine ons nog even laten proeven van wat een 'cost-noobject' bekabeling kan brengen.
|
De bron wordt aangesloten middels de allerduurste Furutech Lineflux powercords,
|
en de Pass Labs voor en eindtrappen worden voorzien van NBS Monitor 0 powercords.
|
Totale waarde van deze vier powercords: circa tienduizend euro..!
|
Resultaat: de set klinkt subliem, het is echt helemaal af, qua doortekening en detail, een strakker laag.
|
Het is er allemaal, heel overtuigend. Maar is het negenduizend euro beter dan de FP Alpha 3 powercords?
|
Uiteraard is bij 'cost-no-object' componenten de term prijs/kwaliteitverhouding niet van toepassing,
|
dus deze vraag laten we graag onbeantwoord.
|
Maar dat het subliem klinkt, staat vast.
|
Dat de set van Antoine dit soort verschillen duidelijk kan laten horen, verdient overigens een groot compliment.
|
|
|
|
| |
|
|
|
In het gedeelte na de pauze worden verschillende netfilters/spanninsverbeteraars onderzocht.
|
Allereerst wordt de set (behalve de eindtrap) met de bovengenoemde topbekabeling gevoed
|
vanuit de nieuwe Furutech Daytona netfilter/verdeeldoos van 2500 euro.
|
Bij het luisteren naar Chris Jones blijkt dat hierdoor de staging echt heel strak wordt afgebeeld:
|
Chris staat zeer duidelijk en stabiel in hoogte en diepte voor ons te zingen,
|
het arrangement wordt driedimensionaal uit elkaar getrokken en in geloofwaardige afmetingen neergezet.
|
Tonaal valt vooral het strakke laag op.
|
Zodra het filter uit de keten wordt verwijderd en vervangen door een goedkopere Furutech verdeeldoos
|
van circa 800 euro, wordt het beeld diffuser en minder schoon.
|
Hierdoor staat Chris Jones minder prominent op de voorgrond en wordt het midden een tikkeltje minder natuurlijk.
|
De prijs van de Furutech Daytona is behoorlijk hoog, maar het effect in een goede set is wel duidelijk hoorbaar
|
en overtuigend, met name qua staging. Een erg mooi product!
|
|
Vervolgens wordt gespeeld met de Quantum QRT Qx4 power conditioner en QB stekkerdoos (samen rond de 2000 euro).
|
Op de recente Alkmaar hifishow werd overal gedemonstreerd met deze stroomverbeteraars,
|
die middels een moeilijk te begrijpen principe (compensatie van magnetische velden)
|
tot superieure resultaten zouden leiden.
|
Jubelende kritieken in Stereophile en Music Emotion en distributie door NordOst doen ons vermoeden
|
dat het hier gaat om mooie spullen.
|
In een direct vergelijk met de Furutech Daytona, worden wel degelijk verschillen waargenomen.
|
De staging is in bepaalde opzichten wat lieflijker, de dynamiek komt wat minder opdringerig over.
|
Het laag daarentegen is duidelijk een stuk minder strak dan bij de Daytona,
|
waardoor het totaalbeeld toch een wat diffuse en rommelige indruk maakt.
|
Dit wordt versterkt als de filtering wordt omzeild.
|
Let wel: we vergelijken hier onderling met absolute topcomponenten en met beiden valt uitstekend te leven.
|
Toch gaven de meeste AOB-ers de voorkeur aan de Furutech Daytona boven de spullen van Quantum.
|
|
|
|
|
|
Als derde wordt de PS Audio Powerplant Premier getest, dit apparaat is geen netfilter, maar een spanningsregenerator:
|
De vervuilde AC spanning wordt omgezet naar een DC spanning en vervolgens opnieuw opgebouwd naar AC spanning.
|
Hierbij wordt de uitgangsspanning strak geregeld op een instelbare waarde rond de 220V.
|
Daarnaast wordt het percentage harmonische vervorming met een behoorlijke factor verkleind.
|
De Powerplant Premier is erg populair in Nederland bij een aantal high-end zaken,
|
terwijl enkele respectabele collega's het apparaat juist vervloeken.
|
Tijd dus om te luisteren!
|
Als eerste valt op dat de Powerplant Premier een heel grootse, haast bombastische stage neerzet;
|
de Daytona creert een meer intieme, realistische setting.
|
Focussering is een fractie minder precies als bij de Daytona.
|
Hierdoor klinkt het allemaal net wat mider puntig.
|
Het laag is met de Powerplant Premier mooi strak.
|
Om de verschillen nogmaals goed te beoordelen wordt geschakeld en geluisterd naar Eva Cassidy's Stormy Monday.
|
Hetzelfde resultaat: de Powerplant Premier zet een zeer ruime en diepe 3D soundstage neer.
|
De Daytona creeert een natuurlijkere, intiemere stage met meer warmte en emotionaliteit.
|
Beide apparaten hebben duidelijk een eigen karakter en passen binnen de set.
|
Het is echt een kwestie van smaak aan welke je de voorkeur geeft.
|
Ook hier moet gezegd worden dat met beide apparaten prima valt te leven (dit is een understatement),
|
ook al hadden de meeste AOB-ers een lichte voorkeur voor de intimiteit en muzikaliteit van de Furutech Daytona.
|
|
Als laatste experiment werden ons vermoeide oren getrakteerd op het effect van goede,
|
audiofiele zekeringen van Furutech (circa 30 euro per stuk).
|
Hierbij werd een direct vergelijk gemaakt met standaard zekeringen en de instapzekeringen van Hifi-Tuning.
|
Hierbij moet gezegd worden dat de optredende effecten klein, maar wel waarneembaar zijn.
|
Met de Furutech zekeringen wordt een sprankelender hoog en iets meer doortekening in het laag verkregen.
|
|
Conclusie van de avond:
|
stroomvoorziening is een essentieel element van een goede audioset en kan behoorlijk grote verschillen opleveren.
|
Voor de meeste AOB-ers waren deze verschillen groter dan verwacht: geen eye-opener, maar een ear-opener dus!
|
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het effect van een separate audiogroep,
|
volgens Antoine een van de goedkoopste optimalisaties met het grootste effect.
|
|
Middernacht: iedereen is naar huis, we hebben Antoine geholpen om alle spullen netjes in zijn auto te laden en nemen afscheid.
|
Probleem: de auto van Antoine start niet. Ook met de startkabels van ondergetekende geeft de auto geen kick.
|
De verleiding is groot om te kijken of een 'cost-no-object' powercord van 3000 euro hier ook uitkomst kan bieden..
|
|
Audioclub Oost-Brabant bedankt Antoine Pouwels hartelijk voor de voortreffelijke, informatieve demo.
|
Voor ons is stroomvoorziening vanaf nu zeker geen vergeten factor meer.
|
De producten van Peacock Audio bieden in dit kader ruime mogelijkheden om stap voor stap je set verder te optimaliseren.
|
Wanneer was het ook alweer Vaderdag?
|
|
Verslagen |
2010
|