|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
Triple M staat voor een hifi winkel in Rhenen, waar je niet alleen terecht kunt voor kant en klare fabrieks- hifi apparatuur,
|
maar waar juist ook veel gemodificeerd wordt, en dat aan versterkers, DAC's, luidsprekers, noem maar op.
|
Ook is het de plaats waar de Pink Faun producten worden ontworpen en gefabriceerd, maar waar ook inruil apparatuur en
|
losse componenten worden verkocht.
|
Jord Groen is er degene die alles bouwt, terwijl Mattijs de Vries degene is die alles ontwerpt.
|
|
|
|
| |
|
|
Mattijs is altijd al met audio bezig geweest, al jaren bouwde hij veelal buizen apparatuur, verkocht hij buizen en modificeerde
|
hij apparatuur, dat was destijds onder de naam MachMat.
|
Pink Faun is ontstaan uit de vraag van klanten waarvoor Mattijs apparatuur modificeerde.
|
Waarom bouw je zelf niet eens een versterker?
|
En die versterker is er toen gekomen, en later is dit uitgebreid met voorversterkers, DAC's, luidsprekers.
|
De bouw van de apparatuur werd door Clemens in Rhenen gedaan, waar Triple M nu nog steeds is gevestigd.
|
Zo'n vier jaar geleden deed Mattijs nog alles in zijn eentje, en nu bestaat het bedrijf al uit acht personen.
|
Zo zie ja maar dat niet iedereen last heeft van de recessie...
|
|
|
|
| |
|
|
Het gaat zelfs zo goed dat sinds zeer kort, te weten 1 september, er zelfs een Belgische vestiging is bijgekomen, gerund
|
door Fred.
|
De winkel ligt ergens in een klein plaatsje tussen Maastricht en Luik genaamd Neufchateau-Dalhem.
|
Deze winkel is er vooral om de vele Belgische en Duitse klanten van Pick Faun te kunnen bedienen, en zo ook service in
|
België te kunnen bieden.
|
Pink Faun wordt bewust vrijwel alleen via de eigen winkels gedemonstreerd, verkocht en geleverd.
|
Dit omdat de apparatuur redelijk afwijkend is van de gemiddelde audio apparatuur, waardoor een grote kans kan ontstaan
|
op een mismatch, en dit ten nadele van de apparatuur van Pink Faun uit kan werken..
|
|
|
|
| |
|
|
De apparatuur voor vanavond bestaat uit een Laptop, bediend vanuit een I-pad.
|
Dat gaat naar de Pink Faun Dac II- TF.
|
Die zat gekoppeld op de Pink Faun Tube Pre (DTA versie),
|
een zeer minimalistische voorversterker met een buis als versterkend element.
|
De mono eindversterkers waren eveneens met buizen.
|
De luidsprekers waren een primeur en zouden het weekeinde er na op de Xfi beurs in Veldhoven voor het eerst aan het publiek
|
getoond worden.
|
De bekabeling was allemaal uit het eigen huis van Pink Faun.
|
|
Hier nog even een opsomming:
|
|
Pink Faun DAC-II TF (4250 euro, standaard versie is 2750 euro)
|
Audio Flight FL CD3 cd speler
|
Pink Faun Tube Pre DTA (3500 euro, standaard versie 3000 euro)
|
Pink Faun Tube Amp 1X50 (3990 euro/set)
|
Pink Faun Thalia luidsprekers (13000 euro/set)
|
Pink Faun SC luidsprekerkabels (39 euro - 999 euro)
|
Pink Faun USB kabel (175 euro - 500 euro)
|
Pink Faun IL interlinks (149 euro - 595 euro)
|
Pink Faun PC netkabels (295 euro - 1395 euro)
|
De Dac is opgebouwd rond de Burr Brown PCM1704 de USB is galvanisch gescheiden van de rest, wat als grote voordeel heeft
|
dat de storingsvelden van de computer niet verder de DAC binnen kunnen dringen. Daarbij is deze ingang asynchroon
|
wat gedaan wordt door een Tenor TE7022.
|
Alle signalen worden bewust niet door een DSP bewerkt, omdat elke bewerking de klank aan kan tasten.
|
Wel wordt het signaal gereclocked, dit gebeurt door een Texas Instruments SRC4192 die zijn signaal van een zeer nauwkeurige
|
TXCO oscillator krijgt.
|
Er wordt ook weer bewust geen digitale filtering of oversampling gebruikt.
|
De uitgangstrap is opgebouwd uit een combinatie van transistoren en een buis, verder is er veel aandacht besteed aan
|
de voedingen, de gebruikte componenten en de print lay out.
|
De Pink Faun Dac-II- TF is een speciale versie van de DAC-II die maar liefst 1500 euro meer kost dan de standaard uitvoering.
|
Wat zit daar dan meer in op of aan die speciale uitvoering?
|
Allereerst V-cap uitgangs condensatoren, welke alleen al 400 euro per stuk kosten,
|
Daarnaast is er gebruik gemaakt van dubbele DAC's, andere interne bekabeling, Furutech zekeringen en nog veel meer.
|
Dit alles zou samen met de meerprijs de moeite lonen volgens de heren van Triple M.
|
|
Dan naar de voorversterker, deze bestaat uit twee kasten, een voor de voorversterker en een voor de voeding.
|
Het voordeel is dat de eventuele stoorbronnen in de voeding het geluidssignaal zo niet kunnen beïnvloeden.
|
Het echte geluidssignaal gaat door slecht 4 componenten, waaronder een buisje, een uitgangstrafo en een zelf ontwikkelde
|
passieve volumeregeling.
|
Ook hier zijn weer alle componenten geselecteerd op hun toepassing.
|
Bij een zo minimalistische versterker is de invloed van de voeding erg groot en dus is een goede voeding hier zeer belangrijk.
|
Zelfs aan de voeding voor de gloedraad van de buis is veel aandacht besteed, want ook dat kan weer hoorbaar zijn in het
|
uiteindelijke geluidssignaal.
|
|
|
|
| |
|
|
De eindversterkers zijn twee mono buizenversterkers, opgebouwd uit 8 stuks EL84, waarbij de stuurtrap volgens het long
|
tail pair principe is opgebouwd.
|
Aanvankelijk was deze versterker ultralineair opgebouwd, later is deze schakelbaar naar triode gemaakt.
|
Het verschil hierin gaan we nog beluisteren.
|
|
De luidsprekers zijn geheel nieuw en dragen als typenaam Thalia.
|
Het is een luidspreker waarbij voor de hoge tonen voor een hoorn is gekozen, aan de achterkant van deze hoorn zit nog
|
een zelfde hoge tonen luidspreker naar achteren gericht, om meer ruimtewerking te krijgen.
|
De lage tonen luidspreker is 30 centimeter en is van het ongebruikelijke type onderhang, dit geeft een hoger rendement
|
en hogere dynamiek.
|
De units zijn van Great Plains Audio (GPA), dit zijn remakes van de roemruchte en fameuze Altec Lansing speakers.
|
GPA is ontstaan toen Altec LAnsing stopte met de fabricage van Bioscoop, PA en studio luidsprekers.
|
Een oud werknemer heeft de machines en benodigde spullen over kunnen nemen en is toen voor zichzelf begonnen.
|
In eerste instantie voor reparatie van bestaande Altec Lansing luidsprekers, later zelfs weer voor fabricage van oude
|
modellen.
|
De luidsprekers hebben een zeer hoog rendement van maar liefst 98dB.
|
De filtering is slechts 1e orde, waardoor er een erg groot overname gebied ontstaat tussen de lage en de hoge tonen luidspreker.
|
Dit is zeer bewust gedaan, en ook her zijn weer speciaal geselecteerde onderdelen toegepast zoals in alle Pink Faun producten.
|
|
|
|
| |
|
|
Bij het beluisteren van de set heb je niet het gevoel dat je naar een hoorn luistert.
|
Vaak kunnen hoorns "nazaal" gaan klinken, dit is een soort van kleuring in het middengebied.
|
Maar daar was hier geen spraken van.
|
Wel was er een groot verschil in luisterpositie merkbaar, maar ja, hoorns blijven nu eenmaal bundelen, zelfs met een
|
tweeter aan de achterkant.
|
Voor thuis is de echter helemaal niet erg, want daar heb je vaak toch je eigen ideale luisterpositie..
|
|
Bij het tweede nummer, dat van David Munyon met Frost wind kwam de relaxte sound van de installatie goed over.
|
De Accordeon kwam mooi over zonder ook maar enig moment opdringerig te zijn.
|
Maar de set is zeker niet sloom te noemen want daarentegen was de dynamiek van de gitaar bij Stevy Ray Vaughn weer zeer
|
groot!
|
Het nummer Spanish Harlem van Rebecca Pigeon kwam ook zeer natuurlijk over, dit klinkt niet als hifi, maar gewoon als
|
muziek...
|
Het nummer van Bach viel wat tegen bij de luide passages, het leek wat ingetogen, of dat nu aan de opname of iets anders
|
lag is niet te zeggen.
|
Maar over het algemeen gesproken klonk het heel goed, veel dynamike, en een zeer mooie klank
|
en installatie als deze zal dan ook niet snel vervelen, het speelt echt muziek zowel zacht als hard!
|
|
In eerste instantie was er bij geen van de apparaten terugkoppeling in de ontwerpen gebruikt.
|
Na een paar nummers werd er in de eindversterkers heel licht teruggekoppeld, slechts 6 dB.
|
Dit deden we met JJ Cale, eerst stonden deze versterkers dus zonder terugkoppeling, en daarna werden de schakelaars omgezet.
|
Op de meettafel doet de versterker het nu beter, bijvoorbeeld minder vervorming, maar hoe klinkt dat dan?
|
Wel, het geluid was veel minder open, en blijft als het waren aan de speakers plakken, je mist dan de sfeer in het geluid.
|
|
Ook hebben we het verschil tussen ultralineair en triode stand van de eindversterkers mogen vergelijken.
|
Bij de Ultralineair stand is het rendement en het uiteindelijke vermogen een stuk hoger en is de vervorming zelfs lager.
|
In de triode stand wordt de buis op een andere manier gebruikt en is de uitgangsweerstand weer lager maar ook het rendement
|
een stuk lager.
|
Het merendeel vond de triode stand vooral strakker in het laag, meer controle, terwijl voor in de zaal enkele juist de
|
UL stand mooier vonden, waarbij juist de controle over het midden en het hoog beter leek.
|
|
|
|
| |
|
|
Na het officiële einde van de avond werd er overgeschakeld naar een klasse D eindversterker.
|
Hierin wordt gebruik gemaakt van de welbekende Hypex modules, alleen is hier de gehele voorversterkertrap vervangen door
|
een klasse A transistor voorversterker. Normaal wordt in deze trap een opamp gebruikt, al dan niet van een snel type.
|
Echter kan deze discrete voortrap van Pink Faun het pulserende signaal veel beter aan.
|
|
Ook deze versterker deed het in combinatie met de Thalia luidsprekers heel goed, en dat kon ook heel hard, met een zeer
|
doortastend lage tonen fundament.
|
Deze luidsprekers kunnen heel hard en beginnen dan nog steeds niet te krijsen.
|
|
|
|
| |
|
|
Het nadeel van streaming audio merken we met het maken van de playlist.
|
Een cd heeft een hoesje met info en is eenvoudig over te schrijven en te lezen, bij streaming audio kom je eigenlijk
|
veel minder te weten over de artiest.
|
Zo was het ook destijds met de overgang van LP hoes naar het kleine cd boekje.
|
|
Playlist: |
Ayo -without you
|
David Munyon - Frost wind
|
Stevy Ray Vaughn - Tin pan alley
|
Lambchop - The daily growl
|
Rebecca Pigeon - Spanish Harlem
|
JJ Cale - Old man
|
Fritz Reiner & the Royal Philharmonic - Allegro Energico E passionata (symphonie van Bramhs)(Chesky records 20th aniversary)
|
Marta Gomez - La finca
|
Barbara Balzan - My one and only love
|
Pauze
|
|
LivingstonTaylor - Isn't she lovely
|
Kari Bremnes - The Copenhagen cavern
|
Kari Bremnes -Coastal ship
|
John Rutter -Pie Jesu
|
Louise Rogers - Comes love
|
Norah Jones - Come away with me
|
Grace Jones - Don't cry (Dynamic experience)
|
Yello - Oh yeah
|
The XX - Fantasy
|
|
|
|
|
Wij willen Mattijs Jord en Fred bedanken voor de demonstratie met deze uitzonderlijke en zeer muzikale set!
|
En succes bij de Xfi show!
|
|
Verslagen |
2012
|