|
|
|
| |
|
|
Afgelopen maand hebben we een DAC ‘shoot-out’ gehad en vanavond krijgen we een heuse versterker ‘shoot-out’.
|
De versterkers liggen in de prijsrange van ongeveer € 8000,- tot € 13.000,-.
|
Iedere versterker met zijn eigen concept en klankvoorkeuren.
|
|
|
|
| |
|
|
De Devialet klasse D versterker timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg met een streamer-versterker concept en strak design.
|
Benieuwd hoe hij zich ten opzichte van de ‘oud gediende’ topmerken Ayre en Pass Labs gaat bewijzen.
|
Michel Keyner van Audiofile en de Devialet Store is een muziekliefhebber en basgitarist.
|
Zijn zaak is gevestigd in het Noord-Brabantse ’s Gravenmoer. Hij heeft 2 luisterruimtes waar hij diverse producten heeft staan.
|
|
|
|
| |
|
|
Magico, Sonus faber met Devialet. Michel richt zich op compacte moderne audiosystemen. Streamen, draadloze speakers,
|
actieve speakers kortom compacte systemen.
|
Integratie van audioapparatuur integreren in de ruimte is zijn uitdaging bij klanten.
|
Hij let daarbij ook op de mooiheid van de producten.
|
Hij wil vanavond mooie muziek laten horen op mooie (=muzikale) apparatuur.
|
Michel heeft zijn beste versterkers meegenomen want het doel is vergelijk van topversterkers.
|
|
|
|
| |
|
|
Apparatuur
|
Versterker s
|
Devialet 240 (ingebouwde DAC) € 13.000,-
|
Ayre AX-5 (zonder DAC) € 11.500,-
|
Pass Labs INT 150 (zonder DAC) € 7.800,-
|
|
DAC
|
AMR buizen DAC € 3.600,-
|
|
Weergevers
|
Triangle Magalan Cello € 9.000,-
|
|
|
|
| |
|
|
Audio Streamer
|
Avia Media RipnPlay € 1.000,-
|
|
De Devialet is een klasse D versterker die sinds 2010 werkt met digitale bronnen
|
zoals een ingebouwde streamer (meerprijs € 1000,-).
|
Er zijn 3 types te weten de 110, 170 en de 240.
|
Ook is het mogelijk een 500 systeem te maken en dat betekent dat er 2 stuks 240 in mono worden geschakeld,
|
maar dat is voor zeer grote systemen.
|
Het grootste verschil zit tussen de 110 en 170.
|
Als je de 170 hebt gehoord dan kun je niet meer terug, zegt Michel.
|
|
Het design van deze versterker is strak te noemen en modern.
|
Zelfs de afstandsbediening straalt design en klasse uit.
|
De Fransen hebben altijd al oog gehad voor modern ontwerp en dat zie je hier goed in terug.
|
Voor de koeling heeft men niet gekozen voor een ventilator maar voor gefreesd aluminium.
|
De unieke hoogwaardige techniek zie je ook in de aanpasbare aansluitmogelijkheden.
|
Je kunt digitale- en analoge bronnen aansluiten en hij heeft ook een phonotrap en streamermodule (optie) aan boord.
|
Interessante techniek!
|
|
Playlist: |
Nils Lofgren – Wonderland
|
Livingston Taylor - Isn’t she lovely
|
Yello – Part Love
|
Diana Krall – The Look Of Love
|
Mari Kodam – Adagio Grazioso
|
Mc Kinley Black – My diamond mine
|
Hans Theessink – Going to Dallas
|
Tom Chui & Anthony Aibel – Allegro molto
|
Eva Cassidy – Fields of gold
|
Jan Akkerman – As Long As You're Near
|
Wende – Adem Uit (Wende in Carré)
|
Nils Lofgren – Keith don’t go
|
|
|
We starten de ‘shoot-out’ en aan de zaal is te horenvoelen dat men zeer benieuwd is.
|
|
|
|
| |
|
|
A) Michel begint met de Pass Labs versterker. Nils Lofgren met Wonderland klinkt mooi ingetogen.
|
Wat opvalt is de scherpe focuseringplaatsing van de stem.
|
Zodra Michel een muziekstuk (vroeger zeiden we plaatje) met meer pit opzet komt er gelijk meer leven in de brouwerij.
|
Best knap als je bedenkt dat we met 30 man in een grootte zaal zitten. Hij draait ook Diana Krall en mijn avond is alweer goed.
|
Hierna wisselt Michel over naar de Ayre.
|
|
B) Wat mij opvalt dat er meer detaillering hoog, scherptedynamiek en bass te horen.
|
Deze versterker haalt er nog iets meer uit dan de Pass Labs. Er zit ook meer rust en natuurlijk-heid in het geluid.
|
De zaal vult zich nog gemakkelijker met muziek. Beide versterkers klinken goed en per muzieksoort verschillen de indrukken.
|
De meerderheid van de aanwe-zigen kiest voor de Ayre.
|
Voordat we gaan omschakelen naar de Devialet luisteren we naar een klassiek pianostuk opgenomen door Pentatone.
|
Eva Cassidy met Fields of Gold kan natuurlijk niet ontbreken deze avond, mooie stem, song en opname.
|
Dat geldt ook Hans Theesink. Na nog enkele nummers volgt er een pauze.
|
|
C) Als derde versterker is de Devialet aan de beurt.
|
Michel krijgt de aandacht door te roepen dat deze versterker als beste van de we-reld is getest. De spanning stijgt.
|
De stem is levensecht in al zijn nuances, is het eerste wat in mijn gedachte verschijnt. (micro)detailrijk en zuiver.
|
Ten opzichte van de eerdere versterkers is het voor mij even wennen aan het zuivere geluid,
|
maar dat is persoonlijk en daar mag geen waarde oordeel aan worden ge-hecht. Ik ben gewoon geen klasse D versterker gewend.
|
|
|
|
| |
|
|
De aanwezigen vinden de bass en het hoog ‘anders’. Michel schakelt terug naar de Ayre.
|
Er volgt een levendige discussie met verschillende voorkeuren.
|
De meest gehoorde conclusie is dat iedere versterker zijn eigen klankleur heeft maar beide op gelijk niveau acteren.
|
De Devialet laat zeer veel details horen waardoor minder goed opgenomen muziek wordt ‘afgestraft’.
|
De Ayre is iets vergevingsgezinder.
|
Qua design zal de WAF (women’s acceptance factor) van de Devialet ongetwijfeld hoog liggen.
|
Laat staan de mogelijkheid om de kabels beter te laten ‘verdwijnen’. Sorry jongens.
|
|
Michel wil een echte ‘shoot-out’ en vraagt wie kiest voor de Ayre en er steken 13 man hun vinger op.
|
Voor de Devialet kiezen totaal 9 man. De overigen kunnen niet kiezen. Niet echt een duidelijk oordeel.
|
Dat bewijst maar weer eens dat muziekbeleving en audiovoorkeuren zeer persoonlijk zijn.
|
De Ayre en Devialet presteren beiden op hoog niveau.
|
|
Complimenten voor Michel! Hij durft het aan zijn Devialet versterker te vergelijken met topklasse versterkers
|
en schuwt daar bij de feedback niet. De Devialet is een zeer goede versterker met vele unieke aansluit mogelijkheden.
|
Ongekend technisch vernuft en een mooi design. Begrijpelijk dat er wereldwijd veel aandacht voor is.
|
Onze aandacht heeft hij zeker deze avond goed vast kunnen houden.
|
|
Jean sluit de interessante avond en bedankt Michel met een lekkere fles wijn.
|
|
Verslag: Jack
|
Foto´s : Jan
|
|
Verslagen |
2014
|