|
|
|
| |
|
|
Vandaag zijn aanwezig Roeland en Frank van Rivasono, en Jos en Hans van HJ Hifi.
|
Als eerste geeft Frank uitleg over Rivasono en hun producten, met behulp van een zeer boeiende presentatie
|
over akoestiek en geluidsverbetering, die het publiek zichtbaar aan het denken zet.
|
|
|
|
| |
|
|
Rivasono is een bedrijf dat ontstaan is vanuit audioliefhebberij.
|
Zij doen metingen bij de mensen thuis, leveren advies, en producten op het gebied van akoestiek
|
met inachtneming van de gewenste huiselijke inrichting en de WAF (Wife Acceptance Factor).
|
Zij doen ook metingen zonder geluidsinstallatie.
|
Er wordt dan onderzoek gedaan naar de reflectie en de aanwezigheid van galmen in een bepaalde ruimte.
|
|
|
|
| |
|
|
Ze zetten diverse hulpmiddelen in om geluid in een ruimte zo goed mogelijk te laten klinken.
|
Wat maakt een concertzaal een concertzaal? Weinig reflectie, resonantie en galm zijn zeer belangrijk.
|
Er wordt beweerd dat 50% van de geluidsbeleving wordt gekleurd door de speakers, en 50% door de ruimte.
|
In hun werkwijze richten zij zich puur op de akoestiek. Ze zijn neutraal in merken speakers, apparatuur en kabel.
|
De apparatuur is aangesloten met standaard netspanningskabels.
|
Jos legt uit dat ze hierin weinig tot geen meerwaarde in hebben gehoord ten aanzien van het geluidsbeeld.
|
|
De luidsprekerkabel is de Oehlbach Rattlesnake, een combinatie van koper en zilver.
|
De hieraan gemonteerde pluggen zijn van QED.
|
Als interlink is een Siltech MXT Paris ingezet, een koper/zilver/goud combinatie.
|
|
Apparatuur
|
Versterker (geïntegreerd) Yamaha AS1000 € 1100,
|
CD Speler Yamaha CDS1000 € 900,
|
Internetradio Sangean DDR47BT € 399,
|
Weergevers ELAC FS 267 € 1400,/stuk
|
|
|
|
| |
|
|
De presentatie:
|
3 belangrijke factoren: Galm (heen en weer kaatsen van geluidsgolven),
|
resonantie (het als klankkast functioneren van de ruimte) en korte reflecties
|
(invloed van de vorm van de kamer op het geluid)
|
|
1. Galm
|
Wanneer sprake is van galm, wordt het geluid dusdanig gemaskeerd, dat verdere verfijning zinloos is.
|
Vandaar dat eerst de galm aangepakt dient te worden.
|
Geluid heeft een bepaalde ‘uitsterftijd’ nodig.
|
Een galm kan op verschillende frequenties optreden, met op elk gebied andere uitsterftijden.
|
Wanneer bijvoorbeeld enkel dunne dempende materialen in een ruimte aanwezig zijn, zoals tapijt en gordijnen,
|
zal er vooral een demping plaatsvinden in de hoge tonen, maar zal nauwelijks iets doen in het midden en lage tonen gebied.
|
Dit moet in balans zijn, dus is de keuze voor een geschikt dempingsmateriaal van groot belang.
|
Rivasono laat geluiddempende panelen zien, vervaardigd uit een 4 centimeter dik schuim, met dichte structuur.
|
Deze zou geschikt zijn voor een goede demping op het gewenste frequentiegebied.
|
|
|
|
| |
|
|
Onze hersenen ervaren galm als iets onprettigs, en maakt het luisteren vermoeiend.
|
Dit kunnen we voorkomen door het geluid op de nodige plaatsen in een ruimte te absorberen.
|
Absorberen is het afremmen van de luchtbeweging. Hoe lager de frequentie, hoe langer de golflengte,
|
en hoe dikker het benodigde absorptiemateriaal moet zijn.
|
Rivasono meet de gereflecteerde golven in een ruimte.
|
Materiaal kan bijvoorbeeld toegepast worden op een plafond, maar ook tegen een wand.
|
|
|
|
| |
|
|
Maar: een beetje reflectie heb je ook weer nodig, voor een open en fris geluid.
|
Er moet niet te veel demping zijn, omdat het geluid anders te droog wordt.
|
Het moet in een luisterruimte niet te stil zijn, anders kan het geluidsbeeld als drukkend worden ervaren.
|
Er wordt dus ook navraag gedaan naar de smaak van de luisteraar. Geluidsbeleving en akoestiek blijft persoonlijk.
|
Het oppervlak van de wand achter de luidsprekers is zeer belangrijk, omdat je voor de speakers zit,
|
en dus de meeste reflectie hoort van de wand achter de speakers.
|
In een kamer die relatief smal is ten opzichte van de diepte is ook de reflectie van de zijwanden
|
een belangrijke factor om aan te pakken (korte reflectie).
|
|
|
|
| |
|
|
2. Resonanties
|
Bij frequenties beneden de 250 Hz gaat de luisterruimte werken als een klankkast.
|
Er treedt een dreunende laagweergave op, waardoor details eromheen gemist worden.
|
In elke ruimte verdelen de frequenties zich op een andere manier.
|
Op een bepaalde plaats in de ruimte kan een frequentie hinderlijk zijn, of misschien wel juist niet eens hoorbaar,
|
als gevolg van resonantie. Als dit goed in kaart kan worden gebracht,
|
kan er gezocht worden naar een oplossing om een prettig geluid te krijgen op de juiste plaats.
|
Dit kan bereikt worden door te schuiven met de luidsprekers of met de luisterplek, ofwel door het inzetten van basstubes.
|
Dit zijn pilaren vervaardigd uit materialen die een gunstige invloed hebben op de verspreiding van de geluidsgolven.
|
De basstube voorkomt dat bepaalde resonanties op een bepaalde plek samenvallen.
|
Lage tonen worden geabsorbeerd, en hoge tonen worden terug verstrooid in de ruimte.
|
|
|
|
| |
|
|
3. Korte reflecties
|
Korte reflecties treden op via de zijwanden en verstoren het geluid wat direct uit de speakers komt,
|
en hiermee ook het stereobeeld.
|
Reflecties komen ‘kort’ na het directe geluid.
|
Hier treedt een harde, sterke reflectie op, en vermindert de indruk van het stereobeeld dus enorm.
|
Hoe korter de reflectie, hoe meer het geluid verstoord is.
|
Gevolg: een smal, ondiep stereobeeld, minder ruimtelijkheid en combfiltering.
|
Onder combfiltering verstaan we het optreden van tegenfase door reflectie tegen een wand,
|
waardoor er stilte in het geluid kan vallen.
|
Oplossing: absorberen (door middel van absorbers) of verstrooien (door middel van diffusors) of een combinatie hiervan.
|
|
De ruimte kan zo dominant zijn wanneer deze akoestisch op orde is, zodat een eenvoudige set in een ‘goede’ ruimte
|
beter kan klinken dan een ‘ betere’ set in een akoestisch slechte ruimte.
|
Voor meer info: www.rivasono.nl
|
|
Playlist: |
Jeroen Vierdag Heroes (Dutch basses 2006)
|
Hadouk Quartet – Chappak (Hadoukly yours)
|
Hadouk Quartet – Ayur (Hadoukly yours)
|
Kari Bremnes Reise (Sovingjengersken)
|
Avalanche Quartet – I'm Your Man (Leonard Cohen songs)
|
Ennio Morricone – A Rose Among Thorns (The Mission) (Focus)
|
Eigen gemaakte muziek met software programma Magix
|
Signe Tollefsen Sweet tears (Marantz highend audiophile test demo SACD 14th edition)
|
The Doors – The WASP ( Texas Radio And The Big Beat ) (L.A.Woman)
|
The Doors – Riders On The Storm (L.A.Woman)
|
The Watchman & Friends – Valse du Pont des Amours (Over the top)
|
The Watchman & Friends – Over the Top (Over the top)
|
|
Na de pauze introduceert Jos van HJ Hifi de ELAC speakers, een nieuw model, ze waren ook nog maar 20 uren ingespeeld,
|
en heeft ze gelijk meegenomen naar de club om te laten horen wat wij ervan vinden.Tijd voor een stukje muziek!
|
|
|
|
| |
|
|
De speakers zijn in staat om de diverse frequentiegebieden goed weer te geven.
|
De set wordt met een aantal uitdagende demo’s goed aan de tand gevoeld.
|
Een solide laagweergave, een helder midden, en een zacht sprankelend hoog, dankzij de Jet Ribbon tweeters.
|
Dat de ruimte van groot belang is, ervaar ik nu zelf. Ik zit achter in de zaal deze recensie te schrijven,
|
en het geluid komt ietwat dreunerig op mij over. Maar als ik na een tijdje op de eerste rij ga zitten,
|
word ik ineens aangenaam verrast. Het geheel klinkt een stuk rustiger en veel prettiger in het oor.
|
Dan heb ik nog tijd om de speaker te bekijken. Een mooi gelakte, afgewerkte speaker, staande op een fraai uitgevoerde voet.
|
Hij ziet er net zo netjes uit als dat het klinkt, en naar mijn idee een reële prijskwaliteit verhouding.
|
|
|
|
|
Al met al was het weer een interessante en leerzame avond. HJ en Rivasono bedankt!
|
|
Tekst : Cyriel
|
Foto’s: Jeroen
|
|
Verslagen |
2014
|