|
|
|
| |
|
|
Vanavond komen Hans van Maanen, Ton Nahuijsen en Ron Eijling van Temporal Coherence.
|
De opkomst is groot, genoeg interesse voor dit bijzondere systeem.
|
De luidsprekers vallen op door het uiterlijk, zelfs een leek ziet dat hier iets bijzonders staat.
|
|
|
|
| |
|
|
Als ik binnenkom staat het systeem al lekker te spelen. De heren van Temporal Coherence zitten er ontspannen bij
|
, alles onder controle, laat de audioavond maar beginnen.
|
Hans van Liempd doet het intro, Temporal Coherence levert een compleet huiskamer systeem.
|
De actieve luidsprekers vielen tijdens de show in Cafe Engels dit voorjaar op door hun natuurlijke klank en bijzondere vormgeving.
|
Dit was de reden om Hans van Maanen, Ron Eijling en Ton Nahuijsen uit te nodigen voor een demo.
|
Hans van Maanen zal het woord voeren en ik krijg al snel de indruk dat Hans dit niet ongewoon is.
|
Hij promoveerde aan de Technische Universiteit Delft en heeft veel artikelen gepubliceerd op dit gebied van audio,
|
de belangrijkste zijn verkrijgbaar via downloads van www.temporalcoherence.nl
|
|
Hans stelt Ron Eijling en Ton Nahuijsen voor, zonder hun zou al dit werk niet tot stand gekomen zijn.
|
Met de aanwijsstok in de hand steekt Hans van wal.
|
In hoog tempo en met veel passie vertelt Hans over de doelstellingen en keuzes die zij hebben gemaakt.
|
Zij hebben gekozen voor een systeemaanpak van stuurversterker tot luidspreker, waarbij ontwerp principes terug gaan naar de basis.
|
Hans geeft via een powerpoint presentatie uitleg over de keuzes en doelstellingen die zij gemaakt hebben.
|
|
Apparatuur:
|
|
Stuurversterker
|
Temporal Coherence
|
|
|
|
| |
|
|
Actieve Luidsprekers
|
Temporal Coherence Pyramide
|
|
|
|
| |
|
|
Sacd speler
|
Denon DCD2010AE
|
|
|
|
| |
|
|
Bekabeling
|
Specifiek voor TC gemaakt
|
|
De samenvatting van de punten uit de powerpoint presentatie;
|
|
De stuurversterker:
|
|
• Keuze uit 6 ingangen middels relais
|
• Volume- en balansregeling middels relais en weerstanden (geen vervormende IC’s in de signaalweg)
|
• Afstandsbediening
|
• Scheiding analoge en digitale gedeelten
|
• Vervormingen gehoormatig zo laag mogelijk
|
• Aansturing van interlinks van enige meters lengte
|
• Aansturing van hoofdtelefoonversterker
|
• Uitgangen voor recorder en door gebruiker te specificeren
|
• Ontwerp en programmering digitale gedeelte door Ron Eijling
|
|
Doelstellingen:
|
|
• Huiskamersysteem
|
• Aparte, bijzondere vormgeving
|
• Elektronica geïntegreerd in systemen (hoge WAF)
|
• Holistische benadering: optimaliseer geheel
|
• Geen “sweet spot”, zelfde klankbeeld overal in de luisterruimte
|
• Correct tijdgedrag (impulsgedrag), ook in het laag
|
• Vervormingen gehoormatig zo laag mogelijk
|
• Beperkte terug- en tegenkoppeling
|
• Hoge kwaliteit afwerking, keuzevrijheid voor klant
|
|
De luidsprekers:
|
|
• Ideale weergever is “zuchtende bol” (= 4p afstraling)
|
• Rondom afstraling in horizontale vlak op oor hoogte beter (= 2p afstraling) dan direct stralende luidsprekers
|
• Daardoor geen “sweet spot” en/of “sleutelgateffect”
|
• Klank is hetzelfde in hele luisterruimte
|
• Indirecte geluid heeft dezelfde (spectrale) samenstelling als directe geluid
|
• Daardoor neutraler, natuurlijker klankbeeld
|
• Overname tussen midden en hoog heel gemakkelijk door korte afstand van “spiegelbeelden”
|
• Stereo effect is anders, hangt “los” van luidsprekers
|
|
Hans deelt de avond in vier delen na elk deel met uitleg over het systeem,
|
wat muziek zodat we een indruk kunnen krijgen van de klank. Er wordt gespeeld van de sacd speler (Denon DCD 2010AE).
|
Zoals gewoonlijk krijgen de leden na de pauze de kans om meegebrachte cd’s te beluisteren.
|
De luidsprekers zijn er in twee verschillende uitvoeringen: de Diamant en de Pyramide,
|
we luisteren deze avond naar de laatste die ook leverbaar is met een hout fineer.
|
|
|
|
| |
|
|
Playlist: |
Deel 1 The King Singers – Octopus’s Garden Cincinnati Pops Orchestra, Erich Kunzel – Children will listen (On Broadway)
|
Dmitri Shostakovich – Symphony No. 15 in A Major, Op. 141: III. Allegretto
|
Deel 2 Dire Straits – Brothers In Arms (Brothers in Arms)
|
Robert Spano – Concerto for Orchestra: IV (Higdon: City scape and Concerto for orchestra)
|
Deel 3 Sara K. – Star (Hell Or high Water)
|
|
Na de pauze
|
Wende – De Wereld Beweegt (Chante!)
|
Freddie Hubbard – Gibraltar (Born to be Blue)
|
Christian Willisohn - Caruso (Hold on)
|
Adolphe Adam – Cantique de Noel (O Holy Night) (Sung in Swedish): O Helga natt (Cantique de Noel, O Holy Night)
|
Melanie De Biasio – My Man's Gone Now (A Stomach is Burning)
|
Krezip – Everybody's Gotta Learn Sometime (Plug it In)
|
Brikele – Eili, Eili, lomo azavtoni (A concert of yiddish songs)
|
|
De ideale weergever is een “zuchtende bol”, rondom afstraling in horizontale vlak op oorhoogte beter
|
dan direct stralende luidsprekers.
|
Geen “sweet spot” en/of “sleutelgateffect” de klank is hetzelfde in hele luisterruimte ,
|
daardoor neutraler en natuurlijker klankbeeld.
|
Het stereo-effect is anders, hangt “los” van luidsprekers.
|
Dit wordt gerealiseerd door een tweeter en middentoon luidspreker die naar elkaar gericht staan
|
met een dubbele kegel tussen deze drivers waardoor het geluid rondom afgestraald wordt.
|
|
Tijdsgedrag is één van de belangrijkste oorzaken
|
waarom luidsprekerboxen met eenzelfde frequentiekarakteristiek toch anders klinken.
|
Door het tijdsgedrag te optimaliseren kunnen natuurlijk klinkende systemen als de ‘Diamant’ en ‘Pyramide’ gerealiseerd worden.
|
|
|
|
| |
|
|
Hans wijst op de vele voordelen van een actieve filtering i.p.v. passief.
|
Actief: iedere unit heeft zijn eigen versterker dit betekent maximale controle, minimale ver-mogens verliezen.
|
Filtering kan geoptimaliseerd worden voor de units (in hun behuizingen) en hun tijdgedrag.
|
De stuurversterker heeft een scheiding van analoge en digitale gedeelten en keuze uit 6 ingangen middels relais.
|
Volume- en balansregeling middels relais en weerstanden (geen vervormende IC’s in de signaalweg).
|
|
De bekabeling is specifiek voor Temporal Coherence gemaakt.
|
Ze bestaan uit twee lange interlinks voor de actieve Pyramide luidsprekers en de interlink voor de stuurversterker en cd speler.
|
|
Na de eerste uitvoerige uitleg ben je dan toch erg benieuwd hoe dit klinkt.
|
|
Hans en zijn team hebben door jaren lange ervaring en studie een systeem neergezet met zo min mogelijk compromissen.
|
En dat wordt meteen duidelijk wanneer je gaat luisteren, een zeer ruimtelijk en natuurlijk geluid.
|
Het gaat heel diep in het laag, wat goed tot uiting kwam bij het nummer van de Dire Straits.
|
|
|
|
| |
|
|
Wanneer Hans de triangel “live” demonstreert, klinkt de triangel van het Percussion Ensemble
|
(Aya, are-you-authentic cd van Stockfish) bijna net zo als de triangel van Hans.
|
De percussie is enorm ruimtelijk en klinkt natuurlijk.
|
Hoewel sommige liever wat muziek horen is zo’n stuk met geluidseffecten toch wel nuttig om een systeem eens te kunnen beproeven.
|
Ik luister dan vooral “technisch”,
|
hiermee bedoel ik dat je vooral op de de-tails let zoals plaatsing en homogeniteit en klank i.p.v. muzikaliteit.
|
En vooral bij dit nummer komt de theorie en de praktijk toch mooi samen.
|
Het theoretische verhaal van Hans komt tot uiting in de praktijk en slaagt daarmee met een compromisloos systeem!
|
|
|
|
| |
|
|
Temporal Coherence, bedankt voor deze mooie avond.
|
|
Verslag: Simon
|
Foto’s : Jeroen
|
|
|
|
Verslagen |
2014
|