|
|
|
| |
|
|
Introductie:
|
|
Het heeft Cor de nodige hoofdbrekens en uren gekost, maar uiteindelijk is het gelukt om de Diptyque
|
luidsprekers naar Oirschot te krijgen. Voor velen van ons een tweede kennismaking want veel leden
|
hebben de Diptyque luidsprekers al eens gehoord op de iEar show in 2019 en dat heeft bij iedereen
|
die ik er over gehoord heb een diepe indruk achtergelaten. Als ik voor mezelf spreek was dat voor mij
|
zelfs een overweldigende indruk en het beste wat ik die dag gehoord heb. Ik heb er dan ook bij Cor
|
op aangedrongen om een demo geregeld te krijgen met deze speciale luidsprekers.
|
De verwachtingen waren dan ook hooggespannen en de opkomst was groot.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Cor trapte de avond af met een introductie van Bjorn Jeroen Tidstrom, Eigenaar en oprichter van Da
|
Capo High End Audio uit Kerk Avezaath. Hij is de zoon van een Zweedse violist en een Nederlandse
|
pianiste en dus opgegroeid met en in de muziek en weet dus als geen ander hoe live muziek moet
|
klinken. Jeroen (voor het gemak) heeft de volgende set meegenomen:
|
- Diptyque DP107 luidsprekers
|
- Cocktail Audio X45 pro streamer
|
- NuPrime PRA voorversterker
|
- NuPrime STA eindversterker
|
- Wireworld Platinum bekabeling en Space Port powerconditioner
|
|
|
|
| |
|
|
|
De Diptyque luidsprekers werken volgens het magnetostatisch principe zoals we dat kennen van o.a.
|
Magnepan. Echter hebben de Franse ontwerpers Gilles Douziech en Eric Poix dit principe verder
|
geoptimaliseerd door hun eigen Push Pull Bipolar Magnet configuratie die o.a. de controle en
|
dynamiek ten goede moet komen. Daarnaast is het membraan opgedeeld in 2 secties, 1 voor de
|
laagweergave en 1 sectie voor het hoog.
|
Na de introductie laat Jeroen er geen gras over groeien en begint meteen muziek te draaien.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Voor de Pauze:
|
|
|
|
| |
|
|
|
Uhh, is hier iets fout gegaan met de edit!? Dit behoeft enige uitleg!
|
Ik zit bij de start van de demo klaar met mijn notitieblok. Om niet alleen mijn mening weer te geven
|
heb ik 3 leden gevraagd om ook notities te maken van hun bevindingen. Het eerste nummer is van
|
Malia en Boris Blank, het nummer Claire Cadillac van het album Convergence. Fijn, ik heb dit album
|
zelf op LP dus een mooi vergelijk. Ik zit op de eerste rij in het midden, moet goed komen dus.
|
Mijn eerste notities zijn; vol geluid, mooi los van de speakers, klinkt mooi uit. Ik had verwacht dat
|
mijn eerste notities meer zouden gaan over openheid, resolutie, snelheid, dynamiek, gezien het type
|
luidsprekers waar we mee te maken hebben. Een doorontwikkeld magnetostaat principe in de zin
|
van bijvoorbeeld Apogee en Magnepan.
|
|
Tweede nummer Fourplay, Gentle Giant. Mijn notities zijn, Balans wat veel naar het laag, piano lijkt
|
wat impact te missen, de ‘finger snap’ is ook niet echt overtuigend.
|
Het nummer wat hierna volgt is van Shelby Lynne, Just a little Lovin. Fijn, een goed nummer met
|
stem, daar kan ik wat mee! Maar ik noteer uiteindelijk ‘iets in de set lijkt niet helemaal optimaal’ !
|
De stem komt op mij gedempt over en als ik de notities van mijn mede recensenten nalees dan
|
noteren die ‘tam’, ‘bescheiden’, ‘vriendelijk’, ‘warm’.
|
|
Bij het vierde nummer ga ik nog iets beter in het midden van de speakers zitten. De afbeelding is in
|
elk geval meer dan oké. Het geluid komt ook mooi los van de speakers. Dit geeft toch wel aan dat de
|
speakers meer potentie moeten hebben dan dat ze nu (voor de pauze) laten horen! De piano in het
|
nummer van Keith Jarrett (When I fall in love) klinkt mooi maar met wat weinig drive en impact.
|
Wellicht is onze demo-ruimte toch een iets te grote broek voor deze DP107! Natuurlijk hebben we
|
tijdens de iEar show in 2019 naar het toenmalige topmodel de DP160 geluisterd die ook nog eens
|
een actief laag aansturing had. Het is natuurlijk niet eerlijk om van het kleine broertje dezelfde
|
performance te verwachten. Maar het voelt toch een beetje ongemakkelijk. Ik ben een van de
|
aanjagers om Diptyque luidsprekers naar onze club te krijgen. En Jeroen is een sympathieke gast en
|
heeft verder een hele mooie set meegenomen!
|
|
|
|
| |
|
|
|
Als we zoals gebruikelijk even pauze nemen ga ik de stemming peilen bij enkele van de leden en ik
|
blijk niet alleen in mijn mening. We weten uit eerdere demo’s dat een andere plaatsing vaak een
|
verschil kan maken, soms klein maar soms ook groot. Gelukkig is Jeroen vatbaar voor onze
|
opmerkingen en stemt hij in om een aantal aanpassingen te doen. De eerste rij (of eerste 2?) worden
|
naar achteren verplaatst. De luidsprekers komen verder naar voren en iets verder uit elkaar.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Na de pauze dus:
|
|
Het eerste nummer na de pauze; The Story of Apollo van het National Symphony Orchestra laat al
|
direct een flinke verbetering horen! De tonale balans is nu veel beter en de goede eigenschappen die
|
voor de pauze gemaskeerd werden door de minder gelukkige plaatsing kwamen nu duidelijk naar
|
voren. Details worden mooi en met veel rust gepresenteerd. Er is een mooie balans tussen
|
ruimtelijkheid en directheid. In het volgende nummer van Mercedes Sosa, het Kyrie uit de Misa
|
Criolla, klinkt behalve de fenomenale stem ook de akoestiek heel mooi door.
|
An Englishman in New York van Godley and Creme van het album Freeze Frame laat horen dat de
|
DP107 onder de juiste omstandigheden toch wel heel fijn klinken!
|
|
|
|
| |
|
|
|
Toch willen we nog wat proberen. We streamen nu de nummers via het netwerk in onze demozaal
|
en enkele leden zijn benieuwd hoe de set klinkt via de USB poort. Gezegd, gedaan. We zoeken op de
|
USB stick een nummer van Oscar Peterson ‘You look good to me’ en spelen ditzelfde nummer daarna
|
gestreamd via het netwerk. Het oordeel uit de zaal (en ook van mij) is duidelijk, via USB klinkt het
|
levendiger en frisser!
|
|
Ik ben ondertussen op een andere plaats verder naar achteren en uit het midden gaan zitten als het
|
nummer ‘Your freedom is the end of me’ van Melanie De Biasio afgespeeld wordt. Op die plek ervaar
|
ik te veel en ongedefinieerd laag. Op zich niet vreemd want onze zaal is verre van akoestisch perfect.
|
Dus toch maar een andere plek zoeken. Verder naar achteren klinkt ‘Ruins of Time’ van het
|
Stonehenge 4 album (Paul Hattink) best indrukwekkend. Het nummer dat daar weer op volgt
|
‘Daytona’ van Chris Rea klinkt dan weer erg laid back. Het lijkt er op dat deze luidsprekers de
|
opnamekwaliteit genadeloos doorgeven zonder er een ‘altijd prettig sausje’ aan toe te voegen. En zo
|
hebben wij audiofielen het graag, niets toevoegen en niets weglaten!
|
|
Ik zit nog steeds niet op mijn eerdere ‘recensieschrijver’ positie als Keb Mo ons toezingt ‘Somebody
|
Hurt You’. Toch maar weer naar mijn op te eisen plekkie terug gaan zitten, wauw, wat een verschil!
|
Heel vaak klinken sets na de pauze beter, deze set klinkt vooral aan het einde van de demo prachtig.
|
Wellicht zijn deze speakers met hun ultra dunne folie ook heel gevoelig voor transport en
|
verplaatsingen. De DP107’s laten nu een mooie brede stage horen met veel definitie en lucht. Kon nu
|
de demo maar echt gaan beginnen dan zouden we beslist nog veel moois te horen krijgen. Maar
|
helaas zijn we aan het einde van de demo-avond aangekomen en Cor staat al op om een dankwoord
|
aan Jeroen uit te spreken.
|
|
Het is voor een demogever best wel gedurfd om hun producten te presenteren in een omgeving die
|
ze vooraf niet kennen en met redelijk weinig tijd om te tunen. Daar komt nog bij dat volgens mij deze
|
speakers een behoorlijke tijd tot rust moeten komen na transport voordat ze hun volledige
|
potentiaal weergeven. Dit verslag moet (zoals altijd) dan ook gelezen worden zoals het bedoeld is,
|
een verslag van de demo-avond en niet als een recensie! De Dyptique luidsprekers verdienen het dan
|
ook zeker om onder meer ideale omstandigheden beluisterd te worden. Jeroen nodigt ons daarvoor
|
graag uit in de demoruimte van Da Capo Audio in Kerk Avezaath. Wellicht iets om op te pakken voor
|
een excursie!
|
|
|
|
|
|
Playlist: |
|
Malia - Claire Cadillac
|
Fourplay - Gentle Giant
|
Shelby Lynne - Just a little Lovin.
|
HAEVN - The Sea
|
Keith Jarrett - When I fall in love
|
Dave Brubeck - Take Five
|
Wende Snijders - De wereld beweegt
|
Arcadi Volodos - Rachmaninov piano concerto 3: Adagio
|
Paolo Conte - Via con me
|
|
Pauze
|
|
National Symphony Orchestra - The story of Apollo
|
Mercedes Sosa - Kyrie (Misa Criolla)
|
Laura Fygi - Le Temps Qui Passe
|
Godley and Creme - An Englishman in New York
|
Oscar Peterson - You look Good to Me
|
Melanie de Biassio - Your Freedom is the end of Me
|
Stonehenge 4 album - Ruins of Time
|
Chris Rea - Daytona
|
Keb’ Mo’ - Somebody Hurt You
|
|
Foto's : Cyriel
|
Verslag: Guus
|
|
Verslagen |
2022
|
|