|
|
|
| |
|
|
Origin
|
Vandaag werd de demoavond verzorgd door André Kamperman en Theo de Jong van de Veddan luidsprekers,
|
welke in Doetinchem gebouwd worden.
|
In 2020 hebben we met veel genoegen kennis mogen maken met het Origin model.
|
Deze demo staat bij velen van ons nog heel goed op het netvlies, maar ook zeker op het trommelvlies,
|
om maar even het spreekwoord naar audiotermen aan te passen.
|
Deze magische ‘capsule’ toverde op wonderbaarlijke wijze onze clubruimte om tot een echt concertpodium,
|
als we onze oren mochten geloven.
|
Veddan had toen zijn troeven al slim ingezet, want ze hadden met deze zeer unieke creatie al heel goede keuzes gemaakt
|
en ze hadden er veelbelovende plannen mee.
|
|
Dutch Audio Event
|
Op het Dutch Audio Event was de redelijk prikkelarm ingerichte kamer ook een van de weinige luisterruimtes
|
waar het muisstil was en iedereen met uitzonderlijk veel interesse de prestaties van de Origin speakers wilde bewonderen.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Ik sprak de mannen van Veddan hier, net als op de demo bij onze club, en wat toen wederom opviel was
|
dat zij zich oprecht interesseren in de audio-hobbyist.
|
Zo werd ook meteen aan mij gevraagd hoe het met mijn eigen luidsprekerhobby ging, toen ik ze vroeg naar hun nieuwe ideeën,
|
die mogelijk interessant waren voor een demo bij onze club.
|
Het zijn geen mannen die hoog van de toren blazen, absoluut niet.
|
Zij zoeken juist de verbinding op met de ervaringsdeskundigen op ‘amateur’-niveau en de kritische luisteraar.
|
En waarom? Omdat dat vaak dé manier is om je te profileren in het ‘audio-land’.
|
En dat is iets wat de heren van Veddan al van begin af aan hoog in het vaandel hebben.
|
We worden ook al aan het begin van deze demoavond uitgenodigd voor een excursie binnen hun bedrijf
|
en we merken duidelijk aan hen dat ze met heel veel plezier meer over hun producten willen uitleggen
|
en er ook daadwerkelijk van willen laten zien.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Voorbereiding
|
André en Theo namen zich voorafgaand aan de demo uitvoerig de tijd om ons uit te leggen welke apparatuur
|
ze hadden meegenomen.
|
De Atom-modellen kregen middels een XLR verbinding van het merk Grimm een signaal van een RME DAC, model ADI-2 PRO FSR.
|
Deze DAC, die op een BOTW Booster voeding was aangesloten, werd via USB verbonden met een laptop
|
waarop toegang tot streamingservice Qobuz (in high resolution kwaliteit) tot stand werd gebracht.
|
De netkabels voor de Atoms waren van Audioquest.
|
Er worden nog wat metingen in de zaal gedaan en we horen al wat mooie demonummers voorbijkomen.
|
Cor en ik mochten ook eens voelen aan de speakers.
|
Tot onze verbazing voelden we aan de buitenzijde van de kast geen enkele trilling ontstaan!
|
|
Atom
|
De Atom is dan wel de kleinere broer van de Origin, maar verdient zeker niet minder aandacht.
|
We zullen dan ook gaan zien – beter gezegd: horen - dat ze in onze zaal heel knap presteren.
|
De insteek was om ze enerzijds in een kleiner jasje te gieten dan de Origin, zodat ze wat beter zouden passen
|
in een huiskamer, en anderzijds, om deze voor een gunstigere prijs te kunnen aanbieden.
|
Ze kosten 9.995 euro per stuk. Er wordt bewust ‘per stuk’ gezegd, omdat ze eigenlijk ook prima toepasbaar kunnen zijn als stand-alone.
|
|
|
|
| |
|
|
|
De speaker heeft in de bovenste helft drie zogenaamde UFM-modules in een dusdanige opstelling
|
waardoor het geluid 270 graden rondstraalt.
|
UFM staat voor Ultra Fast Membrane.
|
Deze technologie heeft als gunstige eigenschap dat er een vervormingsfactor kan worden bereikt van slechts 0,1%,
|
wat zeer weinig is.
|
In de onderzijde bevinden zich 2 stuks 7 inch Seas woofers in push-pull opstelling.
|
In de speakerbehuizing zijn verder nog een WISA-ontvanger voor draadloze connectie en twee klasse D-versterkers
|
ingebouwd met een gezamenlijk vermogen van 1050 watt.
|
Wanneer we een bekabelde verbinding gebruiken, kan deze, net als een netsnoer mits deze niet té dik is,
|
weggewerkt worden in de voet van de luidspreker.
|
Nog iets over de UFM-modules. UFM is een magnetostaat, met een vast impedantiegedrag.
|
Dit is een voordeel in combinatie met de versterker.
|
De UFM-drivers verzorgen voor de Atom het frequentiegebied van 150 Hz tot 24 kHz.
|
De woofers nemen het over vanaf 150 Hz en kunnen weergeven tot 28 Hz.
|
Een heel brede range dus!
|
|
|
|
| |
|
|
|
Uniek voor de luisteraar
|
De Atom is in principe in elke kleur verkrijgbaar.
|
In de toekomst zal op de website van Veddan een ‘configurator’ komen,
|
waar alle optische mogelijkheden kunnen worden geselecteerd, naar wens van de gebruiker.
|
Ook op technisch gebied is er veel mogelijk.
|
Met een finetuning van de DSP kan de speaker qua weergavekarakter nog aangepast worden aan de voorkeuren
|
en smaak van de luisteraar.
|
|
Luisteren!
|
We starten de demoavond met de Kiss-cover ‘I was made for loving you’ van Maria Mena.
|
Meteen valt datgene op waar de speaker zo ontzettend goed in is: het ruimtelijk effect.
|
De stem verspreidt zich mooi in de ruimte waar de Atoms gepositioneerd staan.
|
Aanvankelijk lijkt de stem een tikkeltje aan de felle kant over te komen, maar dit went vrij snel.
|
Want we horen wel veel nuances dankzij het hoge frequentiebereik.
|
Het laag houdt zich ook goed staande en is prettig aanwezig.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Over het laag gesproken. André wil ons laten horen wat voor ‘laag’ deze speaker kan neerzetten.
|
‘Bass & drum intro’ van Nils Lofgren is daar natuurlijk ideaal voor.
|
Inderdaad, André heeft gelijk.
|
Dit is inderdaad een goede test om de dynamische eigenschappen van de speaker te verkennen.
|
Dit muzieknummer laat de ‘punch’ in het laag goed weergeven.
|
Het is ook een track waarin veel gebeurt, maar we kunnen alles goed volgen.
|
‘These bones’ van The Fairfield Four klinkt gewoon zoals het hoort.
|
Plaatsing van de stemmen is prima en we kunnen ze ook mooi onderscheiden.
|
Leuk dat ‘Die Tänzerin’ van Ulla Meinecke ook nog steeds bij Veddan op het demorepertoire staat.
|
|
Tijdens de vorige demo bleek dit verzoeknummer van Hans erg verrassend uit de hoek te komen.
|
We horen op de Atoms mooi de verschillende lagen in de weergave.
|
Dit nummer is vrij dynamisch, maar niets loopt door elkaar heen.
|
Bij ‘Trio per uno part I’ van Pulse percussion ensemble horen we de voordelen van rondstralers.
|
We horen de muziek voor ons de vrije loop nemen en het is een lastige opgave om de speakers exact te lokaliseren.
|
Enkele leden merken op dat het hogere laag nu wat bescheidener overkwam.
|
|
Wat ik zelf ook wat minder opvallend vond was het geluid van de vellen van de pauken,
|
die ik in deze opname wel eens beter tot uiting heb horen komen.
|
Maar, we moeten niet vergeten dat iedere speaker zijn eigen karakter heeft
|
en daardoor ook andere facetten meer benadrukt dan de ander.
|
|
Daarom kan een luisteraar kiezen uit een bepaald type luidspreker:
|
een conventionele luidspreker met conus- en domedrivers in een kast, open baffle, magnetostaat, elektrostaat, hoorn,
|
line array, etcetera. Nou.
|
Nu hebben we iets unieks:
|
omnidirectionele magnetostaten in combinatie met een wooferconstructie.
|
Mag dat dan ook een uniek geluid hebben? Zeker!
|
|
|
|
| |
|
|
|
We gaan nog wat meer variatie aanbrengen qua muziek.
|
Om een mannenstem te laten horen zet André ‘Achter in de rij’ van Stef Bos op.
|
Wat we horen: geen onnatuurlijke kleuring en zowel de stem als de begeleiding worden op een manier gepresenteerd
|
waarbij je al snel een makkelijke aansluiting vindt bij de speaker.
|
Dan voor de afwisseling iets klassieks. ‘Dance Macabre’, wat we al een tijdje niet meer gehoord hebben
|
en eigenlijk hadden we hem ook niet echt gemist, maar voor nu toch weer eens leuk.
|
|
Wat hier opvalt is dat elk instrument uit het brede scala wat zich hier presenteert
|
perfect in de juiste proportie wordt weergegeven.
|
Elk instrument heeft ook de ruimte die het nodig heeft.
|
De triangel bijvoorbeeld, die klinkt mooi door en komt nergens in de verdrukking.
|
Al Cooper’s ‘Flute thing’ (Soul of a man, live) is een wat oudere opname, maar klinkt goed.
|
De speakers brengen de prettige sfeer die het nummer bevat goed over.
|
‘Don’t be that way’ van Bria Skonberg heeft veel mooie details.
|
We missen er geen enkele en ze worden ook heel natuurlijk weergegeven.
|
De speaker geeft de stem van Eva Cassidy in de zeer bekende track ‘Fields of gold’ precies de juiste ‘body’
|
en de instrumentale ondersteuning is mooi bescheiden aanwezig.
|
Erg prettig om naar te luisteren!
|
We weten dat er qua stem enige schelheid in de opname zit, dus dat nemen we voor lief,
|
maar we krijgen hier wel veel moois voor terug.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Na de pauze, waarin veel over de speakers werd gesproken en we er ook achter zijn gekomen dat de plaats waar je zit
|
te luisteren een aandeel kan hebben in de beleving, wisselen we hier en daar van stoel.
|
Terje Isungset bespeelt instrumenten die van ijs zijn gemaakt.
|
|
De ruimtelijkheid in de opname van ‘Glacial Poetry’ wordt door de speakers goed overgebracht.
|
‘Jessica’ van Harry Sacksioni doet ons denken aan de Top gear tune.
|
Dit is wel een wat ‘dun’ klinkende opname, maar we luisteren wel heel geboeid naar alle details die er toch zijn,
|
omdat dit systeem dit zo gemakkelijk aan ons aanbiedt.
|
Ik neem toch maar weer vooraan in de zaal plaats, want achterin de zaal mis ik toch wat betrokkenheid met de speaker.
|
|
Op verzoek van Cor wordt ‘The voyage of Scyrus’ van Debbie Wiseman gedraaid, uit de Mythos suite.
|
De sfeer van deze opname wordt door de speakers goed overgebracht, door de mooie verspreiding van het geluid.
|
Volgens André krijgen we een heel directe weergave te horen als hij ‘Bird on a wire’ van Johnny Cash in wil starten.
|
Hier heeft hij dus echt niets te veel gezegd, want we staan 1 op 1 met de speaker, oftewel, met Johnny Cash. Knap!
|
Nils Lofgren’s stem in het overbekende ‘Keith don’t go’ is misschien wat bescheidener aanwezig,
|
maar dit hoeven we niet te zien als een nadeel.
|
Het zorgt wel ervoor dat ik aandachtiger luister en het geeft enig contrast met het scherpe gitaargeluid,
|
wat overigens heel mooi uit de verf komt en prachtig doorklinkt.
|
|
Ruimte-effect hoef ik niet meer te benoemen: wat direct moet klinken komt ook direct over, en wat moet doorklinken
|
in de ruimte horen we ook mooi ruimtelijk.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Op verzoek van Mark een track die ik voor de demo ook al had geopperd en gehoord:
|
‘After midnight’ van Hanne Boel.
|
Dit nummer is deze set toch echt op het lijf geschreven, vind ik zelf.
|
De rust in de begeleiding van de toetsenist loopt mooi als een rode draad door de vele dynamische details
|
die we konden onderscheiden.
|
|
Er is een gezonde balans tussen een directe weergave en het ‘loskomen’ van de speaker.
|
Dit houdt het luisteren interessant, en verrassend!
|
Dan nog Bob Dylan’s ‘Man in the long black coat’.
|
Niks op aan te merken. Mooi laag, veel details in het hoog.
|
De stem ben ik misschien wat meer ‘uitgesproken’ gewend, maar dat deze wat bescheidener aanwezig is, is hier ook zeker geen manco.
|
|
|
|
| |
|
|
|
André en Theo beantwoorden nog wat vragen van leden die zij aan het denken hebben gezet,
|
waarna Cor hen wederom bedankt voor de interessante avond waarbij het aan enthousiasme absoluut niets ontbrak!
|
|
|
|
|
|
Tekst : Cyriel
|
Foto’s: Jeroen
|
Verslagen |
2022
|
|