

Op 18 september j.l. kwam Olaf Oosterlee van E-Audio Benelux samen met Maarten Teijen van La Scala (Tilburg)
een demo verzorgen bij AOB. E-Audio is importeur van oa. PMC luidsprekers en Perreaux hifi apparatuur. Dit waren ook de merken waarmee de heren onze club kwamen bezoeken. Maarten Teijen was voorheen mede-eigenaar van De Opera in Oisterwijk. Op dit moment is Maarten bezig met het inrichten van zijn nieuwe zaak La Scala in Tilburg, die hij later dit jaar hoopt te openen. Maarten zal zich toeleggen op zowel beeld en geluid, waarbij advies op maat bij hem hoog in het vaandel staat.



Er werd gedemonstreerd met de volgende apparatuur:
Set 1:
- PMC DB1i luidsprekers (1300 €/paar)
- Perreaux Radiance 200i versterker (5850 €)
- Perreaux Prisma CD1 cd speler (3500 €)
- Totem Tress luidsprekerkabels
Set 2:
- PMC OB1i luidsprekers (4800 €/paar)
- Perreaux Prisma SM6 Mk voorversterker (2800€)
- Perreaux Prisma 750 monoblok eindversterkers (4000 €/stuk)
- Perreaux Prisma CD1 cd speler (3500 €)
- Totem Tress luidsprekerkabels
Het Engelse luidsprekermerk PMC heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de professionele studiowereld: volgens Olaf is naar schatting 70% van alle CD’s en bijna 90% van alle filmmuziek gemixed en/of gemastered op PMC luidsprekers. PMC maakt voor alle speakers, zowel in de professionele als in de consumenten hifi, gebruik van de eigen Advanced Transmission Line (ATL) techniek voor het genereren van een diep en strak laag bij een beperkt kastvolume. Naast het toepassen van een geschikt dempingsmateriaal vereist deze techniek een zeer precieze kastconstructie, waardoor transmissielijn luidsprekers moeilijk te ontwikkelen en te construeren zijn. Alle PMC speakers worden volledig in eigen beheer gebouwd en gematched. Door de interne schotten nodig voor de transmissielijn zijn de kasten akoustisch bijna volledig ‘dood’. De recentelijk geintroduceerde I-series upgrade heeft als belangrijkste vernieuwing een nieuwe, in samenwerking met SEAS ontwikkelde, tweeter. Kenmerk van deze tweeter is dat een bredere dispersie van het hoog wordt bereikt door het toepassen van een speciaal vlies over de tweeterunit.
Tijdens de demo werd zowel gespeeld met de kleinste 2weg PMC monitor DB1i als de grotere 3weg vloerstaander OB1i. Beide luidsprekers hebben een conventioneel uiterlijk, degelijk en solide zonder al te veel design poespas.

Perreaux is een merk, afkomstig uit Nieuw Zeeland, dat high-end versterkers en cd spelers maakt. Perreaux was de grondlegger van de high power MOSFET technologie, waarmee versterkers worden gerealiseerd die de typische warme en dynamische sound van klasse A versterking genereren zonder de excessieve warmteontwikkeling die we kennen van klasse A eindtrappen. Degenen die hun eindtrap ook gebruiken om af en toe een eitje op te bakken, kunnen dus beter verder zoeken! De huidige Perreaux productlijn kent een minimalistisch, sober design met een degelijke, maar tegelijkertijd moderne uitstraling. Tijdens de demo werd gespeeld met zowel de Radiance 200i geintegreerde versterker (200 W/8 Ohm) als de voor- eindversterker combinatie uit de Prisma lijn met monoblokken van 750W per kanaal. Dat heet nog eens Kiwi power!

Allereerst werd gespeeld met de Radiance 200i geïntegreerde versterker op de PMC DB1i monitoren. Al bij de eerste noten van Marcus Miller’s ‘Cousin John’ werd duidelijk dat de PMC monitoren ondanks hun beperkte afmetingen in staat zijn een diep doorlopende en strakke bas neer te zetten. De transmissielijn opening bevindt zich bij deze monitoren aan de achterkant, waardoor ze niet van gewone basreflex speakers zijn te onderscheiden. Aangestuurd door de Radiance 200i wordt een mooie open soundstage neergezet met een vloeiende en natuurlijke klank. Bij sommige opnames leek het hoog wat aan de scherpe kant. In mijn ervaring kan dit eenvoudig worden verholpen door de metalen plaatjes tussen de luidsprekerterminals te vervangen door brugjes van kwalitatief fatsoenlijke luidsprekerkabel.


Ook in de volgende tracks wist de combinatie te overtuigen: het St Jacob Kammerkor in ‘Andetag’ was mooi in de ruimte geplaatst achter de solostemmen op de voorgrond. Ook Simply Red’s Mick Hucknall overtuigde in ‘So Beautiful’ door het open, ruimtelijke karakter van het geluidsbeeld. Duidelijk is dat je met dit systeem heel goed zeer verschillende muziekstijlen aankunt. De combinatie Perreaux met PMC lijkt erg goed te matchen en zet een grootser geluidsbeeld neer dan je zou verwachten. Naast de geweldige DB1i monitoren komt dit zeker ook door de Radiance 200i versterker, die ondanks zijn bescheiden formaat een vloeiende sound neerzet met veel dynamiek dankzij zijn behoorlijke vermogensreserve. Het dient gezegd te worden: 5850 Euro voor een geïntegreerde versterker is veel geld, maar de Radiance 200i streeft veel voor- eindversterker combinaties in het duurdere segment voorbij…


Na de pauze werd gespeeld met de grote PMC OB1i vloerstaanders, aangestuurd door de voor- eindcombinatie uit de Prismalijn. Door de overtuigende performance van de kleinere set, waren uiteraard de verwachtingen uiteraard hooggespannen, niet in de laatste plaats door de indrukwekkende specificaties (750W/kanaal) van de Perreaux monoblokken! Al snel bleek dat deze set een nog grotere soundstage neerzette met meer rust, een nog dieper doorlopend laag en zeer natuurlijke stemmen in het middengebied. De akoestische versie van Stevie Ann’s ‘The Poetry Man’ klonk zeer overtuigend, evenals de diepe, droge bas in ‘For all we know’ van Chet Baker. Desondanks kon deze set in eerste instantie niet iedereen in dezelfde mate imponeren als de kleinere set voor de pauze. Dit gold in mindere mate voor de mensen die vooraan in de zaal zaten. Om een betere afstraling van het midden en hoog te realiseren werden de PMC OB1i’s op het podium gezet naast de DBi1 monitoren. Hierdoor bleek het geluid voor een groot deel van het publiek beter los te komen van de luidsprekers. Helaas bleek het houten podium zoals verwacht een nadelige invloed te hebben op het laag, wat hierdoor duidelijk minder strak bleek… Waarmee nog maar eens is aangetoond dat er nog geoptimaliseerd kan worden in onze zaalopstelling!Daarnaast dient opgemerkt te worden dat, ofschoon alle PMC speakers klankmatig hetzelfde karakter hebben, de OB1i in eerste instantie vaak minder opvallend overkomt dan de kleinere tweeweg monitoren en vloerstaanders. Pas na wat langer luisteren komen de meer subtiele kwaliteiten van de OB1i naar voren in de vorm van een meer transparant midden, strakker en dieper laag en een meer precieze plaatsing. Hierdoor worden wel hogere eisen aan de aansturing gesteld en komen de speakers pas echt goed tot hun recht met betere versterkers, zoals o.a. die van Perreaux.
Playlist
- Marcus Miller – Cousin John (Power The essential Marcus Miller)
- Damien Rice – 9 Crimes (9)
- Lena Willemark & St Jacob Kammerkor – Andetag Contemporary Romantic Music for Choir and Instruments
(Proprius Musik Stockholm, PRCD 9026) - La Compagnie Medievale – Cahtija de Santa Maria (Croisade – musiques vocales et instrumentales aux temps des croisades) (Disques FY & Du Solstice SOCD155)
- Simply Red – So beautiful (Live in Cuba)
- Rihanna – Take a bow
- Arvo Pärt – De Profundis (Arbos)(ECM Records ECM1325)
- Stevie Ann – The poetry man (acoustic) (Away from here)
- Room Eleven – One of these days (Six white Russians and a pink pussycat)(Universal Music)
- Chet Baker – For all we know (Coolcat)(Timeless Records, SJP262)
- Angela Strehli Band – A stand by your woman man
- Cecilia Bartoli – Donna Giovanni – Batti, batti, o bel Masetto (Mozart Portraits)(DECCA 443 452-2)
- JW Roy (feat. Ilse de Lange) – Ik weet dat jij er bent (www.jwroy.nl)
- Chris Jones – No Sanctuary (Roadhouses & Automobiles)(Stockfish Records)
- Rob Wassermann & Jennifer Warnes – Ballad of the runaway horse (Duets)(MCA Records, MCAD 42131)
- Nieuwsinfonietta Amsterdam, cond. By Lev Markiz – Str Symph No 6 in E flat major Prestissima (Felix Mendelssohn Bartholdy – The complete string symphonies vol 2)(BIS BIS-CD-683)
- Holly Cole – Something cool (Shade, T&M 027)
- Holly Cole – Too darn hot (Shade, T&M 027)
- Ayreon – Day eleven: Love (The Human Equation)
Al met al was het een leuke avond, mede dankzij de enthousiaste presentatie van Olaf en Maarten,
waarvoor nogmaals hartelijk dank.
Zodra La Scala is geopend zal een groot aantal van ons zeker eens komen luisteren!