September 2024 Verslag Intrada en B.Audio

De aangekondigde AVID Volvere SP platenspeler en de AVID Pulsus phono-voorversterker zijn niet meegekomen, jammer. De Nagra CDT (een cd-transport) niet gebruikt is tijdens de demo, de hele avond is de muziek vanuit de B.audio streamer gespeeld.

Apparatuurlijst:

  • Intrada Maurice luidsprekers
  • B.audio B.dpr EX streamer/DAC
  • B.audio B.amp mono versterker (2 stuks)
  • Nagra CDT CD transport
  • Zavfino bekabeling
  • Intrada XS5 powerstrip
Intrada Maurice

De prijzen zijn niet duidelijk genoemd. Ik heb vernomen dat de Intrada luidsprekers zo rond de 28.000 Euro moesten kosten. Van mijn buurman vernam ik dat het aluminium plateautje onder de Nagra (ook Nagra) iets van 1.600 Euro zou kosten. We hebben het dus over redelijk kostbare apparatuur.

B.audio B.dpr EX en Nagra CDT

De apparatuur van B.audio ziet er prachtig verzorgd en mooi strak uit en voor zover we gehoord hebben is de kwaliteit uitmuntend. (De B.dpr EX lijkt een evenknie na de Grimm mu2).

De Zavfino bekabeling is ook van de hoogste kwaliteit. Ik had er nog nooit van gehoord maar Zavfino maakt blijkbaar apparatuur en kabels van wereldklasse.

Cyriel introduceert Michal Gogulski. De Poolse heren zijn op de Dutch Audio Event geweest en daar benaderd voor een demo.

Michal Gogilski en Grzegorz Matuziak van Intrada zijn echte technici en beheersen de Engelse taal niet heel goed. Zij wilden heel graag meer vertellen maar het ging moeizaam.Ook Sebastien en Cedric Bermann van B.audio uit Frankrijk zijn technici en hiervoor gold hetzelfde. Dat was eigenlijk best jammer. Dus dit keer geen uitgebreide (verkoop)praatjes maar veel muziek, dat was niet jammer.

Michal vertelt dat ze in Poznan hun bedrijf gevestigd hebben. Michal had al 30 jaar een audiozaak. Zij misten een systeem dat moeiteloos elk type muziek kon afspelen. Dat was het begin. Op de High End Munchen was B.audio  in 2017 als nieuwkomer. B.audio is in 2016 opgericht en de heren vertellen ook iets over hun technische achtergrond. In 2021 hebben ze (Intrada) en B.audio (Frankrijk) elkaar ontmoet en kwamen ze erachter dat ze hun luidspreker nooit mooier hadden horen spelen dan op de B.audio apparatuur.

B.audio B.amp, twee maal

Nu starten de heren met een twaalftal tracks. Dit terzijde, er lag een tapijt in de zaal tussen de luidsprekers en de eerste rij stoelen, dit lijkt een goede aanvulling op de akoestiek van de zaal.

Bij het eerste nummer, het pianoconcert No. 4, werd ik letterlijk zowat van mijn stoel, op de eerste rij, geblazen. Wat een dynamiek en er werd met een stevig geluidsniveau gespeeld. Dit pianoconcert was indrukwekkend. Er was een moeiteloze dynamiek en de piano klinkt realistisch. De eerste indruk was echt overweldigend.

Michal geeft aan dat het streven is om geen compressie te hebben. Het front van de Maurice luidsprekers is van een speciale keiharde karton/kunsthars combinatie die goed dempt en geen vibratie vertoont. Natuurlijk is de behuizing ook stijf. Het is een basreflex systeem gecombineerd met een soort transmissielijn. De (gleuf) opening zit midden achter. De geluidsgoven bereiken deze opening via een soort parallelle wand aan de achterzijde. De twee woofers zien eenzelfde volume en de basreflex is zo afgestemd dat alle (lage) tonen even luid klinken. Dit komt eigenlijk overeen met een gesloten kast. De timing van de drivers is gelijk en het fasegedrag is volledig vlak.

De DSP in de streamer staat desgevraagd vlak. Michal geeft aan dat voor een dergelijk dynamische luidspreker voor dit prijsniveau ongeëvenaard is. Ook bezit de streamer een systeem dat inkomende jitter van het signaal elimineert. Michal zegt dat Zavfino de beste prijs/kwaliteitsverhouding geeft op kabelgebied.

Intrada XS5 met Zavfino bekabeling

Le vent nous portera van Sophie Hunger laat een mooie stem horen ook de achtergronddetails zijn mooi. Er is een lekker laag.
Red Guitar was wel een beetje luid. De opname leek mij niet van geweldige kwaliteit.
Marcus Miller was ook best luid maar liet een lekkere centraal geplaatste gitaar horen.

Kashmir van Marcin liet een indrukwekkend laag horen en een grote dynamiek.

De stem van Maria Mena klonk goed maar het geheel was een beetje schel.
Arcoluz, de instrumenten kon ik niet thuisbrengen. Indrukwekkend en apart.
Tilted, was weer een luid nummer de drums komen er lekker uit. Mooi nummer.

Er wordt iets over de versterkers verteld. Deze zijn “top of the range”. Het gaat om klasse A/B versterkers die 500 Watt aan 4 Ohm af kunnen geven. De luidsprekers zijn ook 4 Ohm. De versterkers zijn ontworpen om een zo goed mogelijke controle over het laag (bas) te hebben.

Playlist:

  • Kristian Bezuidenhout en Freiburger Barockorchester en Pablo Heras-Casado – Pianoconcert No. 4 in G Major Op. 58: II. Andante con moto
  • Sophie Hunger – Le vent nous portera
  • Cassandra Wilson – Red Guitar
  • Marcus Miller – Papa Was a Rolling Stone
  • Marcin – Kashmir
  • Maria Mena – I Was Made for Loving You
  • Renaud Garcia-Fons – Arcoluz
  • Christine and the Queens – Tilted
  • Minnesota Orchestre & Eiji Oue – Baba Yaga, Op.56
  • Dire Straits – Private Investigations
  • Chicago Symphony Orchestra & Pierre Boulez – L’Oiseau de feu, Danse Infernale
  • Allen Toussaint – Viper’s Drag
    Pauze
  • Virus Meadow – And Also the Trees
  • Gerhard Gnann – Prelude and Fugue in E minor, BWV 548: Prelude
  • The War And Treaty – Love Like There’s No Tomorrow
  • James Newton Howard – She
  • Duke Ellington – Malletoba Spank
  • Kari Bremnes – Spor
  • Alison Balsom & Deutsche Kammerphilharmonie Bremen – Trumpet Concertoin E-Flat Major, Hob.VII e/1: I. Allegro
  • Kartell – Aura
  • Violetta Spring – Shadows
  • Paul Badura-Skoda – Piano Sonata No. 2 in A Major, Op. 2 No. 2:I. Allegro vivace
  • Patricia Barber – The In Crowd
  • Zoe Keating – The Path

Baba Yaga. Fors laag, lekker impulsief. Ik meen te horen dat het laag midden in het nummer wel een keer uit de bocht vloog. De Dire Straits laten een pracht gitaar horen. Ook het hoge sis-geluidje van links naar recht klinkt bijzonder. De danse infernale. Wow wat een dynamiek. Het koper klinkt ook goed.

Grzegorz geeft aan dat zijn vader al luidsprekers maakte en dat hij daardoor geïnteresseerd is geraakt. De drivers zijn door luistertests geselecteerd. Deze worden echter wel ingekocht. De spreekspoel is heel groot (zit bijna aan de buitenrand) en de magneet zit, zoals ik het begreep, in de spreekspoel. Het ijzeren juk loot via de buitenkant. De spreekspoel is zo groot dat er een “almost rigid” of bijna volledig stijve conus bewerkstelligd wordt. (Met de nadruk op “almost”).

Vipers Drag was een lekker nummer met een goed weergegeven piano.
Eerlijk gezegd was ik wel aan de pauze toe, het geluidsniveau was op mijn positie iets te heftig.

Na de pauze heb ik op rij drie plaatgenomen. (U snapt wel waarom).

Virus Meadow. Gelukkig iets minder luid gespeeld. De stem is goed het geluidsbeeld is een beetje “bruin”.
De Prelude Fugue van Bach door Gerhard Gnan op orgel. Ik vind het laag niet zo realistisch klinken. De midden en hoge tonen klinken prima.
Love Like There’s No Tomorrow. In dit nummer zit weinig laag. Het klinkt goed.
She. Ook een nummer met weinig laag. Klinkt lekker open.
Malletoba Spank van Duke Ellington. Lekker dynamisch. Het laag iets bedompt de percussie klinkt mooi open.
Spor van Kari Bremnes. Volgens mij was er (te)veel laag. De stem is prima.
Trumpet Concerto. Beetje bedompt wel dynamisch. Koper mooi maar het overtuigde mij niet.
Aura van Kartell. De diepte in het hoog is mooi. Veel laag.
Shadows, Violetta Sring. Er zit echt laag in de opname. De viool en de stem zijn goed. Bas wat te vol.
Piano Sonata No.2. Hier komen de toetsinstrumenten mooi naar voren.
The In Crowd. Klinkt ook wat “bruin”, de bas en de stem prima. De plaatsing is ook goed.
The Path van Zoe Keating. Kan denk ik iets opener en sprankelender, de snaarinstrumenten komen mooi over.  Mooie keuze dit nummer.

Dan zijn we aan het einde gekomen van deze indrukwekkende demo. Cyriel bedankt de vier heren. Niek maakt nog een foto van alle heren.

Als laatste wil Michal nog kwijt dat de plaatsing van hun luidsprekers niet kritisch is zoals bij vele andere systemen. Ze mogen dicht tegen de achtermuur staan of in de hoeken en blijven goed spelen.

Mijn conclusie is dat er in onze ruimte wat te veel laag was en in de lage regionen klonk het niet zo open. Maar het is zoals we weten erg moeilijk een systeem in een vreemde ruimte te plaatsen en dan  een optimaal resultaat te verwachten.

Verslag: Hans
Foto’s:     Niek